۱۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۸
چالش ها و فرصت های زنجیره تامین جهانی در خودروسازی نوین| آنچه که قطعه سازان داخلی باید بدانند
بازار گزارش می دهد:

چالش ها و فرصت های زنجیره تامین جهانی در خودروسازی نوین| آنچه که قطعه سازان داخلی باید بدانند

دسترسی به سرمایه گذار، الزامات زیست محیطی، تحولات زنجیره تامین بین الملل سه چالش اصلی قطعه سازان و خودروسازان در دنیا است، بخشی از این چالش ها نیز متاثر از رقابت غرب با چین است.

علی میرزایی؛ بازار: چشم انداز تولید خودرو ناشی از تعهد ضرورت جوامع بین الملل به محیط زیست تحت دگرگونی عمیقی قرار است. از همین رو یک مطالعه مشترک توسط AMS و ABB با استناد به نظر سنجی از متخصصین بین المللی جهت ارزیابی چالش ها و فرصت های تولید خودرو در سال های پیش رو انجام شده است. با در نظر گرفتن نتایج آن نظر سنجی و مطالعات شرکت مشاوره ای رونالد برگر می توان چالش ها و فرصت ها زنجیره تامین جهانی خودرو را می توان دسته بندی کرد که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذارند؛

سه چالش مهم قطعه سازان بین المللی خودرو

نخستین چالش زنجیره تامین جهانی خودرو «دسترسی به سرمایه گذار» است؛ پایداری در تولید خودرو نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی دارد. در هیچ جای دنیا گذار از تولید خودروهای احتراقی به برقی سازی ارزان نیست؛ تقریباً نیمی از کارشناسان بین الملل صنعت خودرو که در نظرسنجی مذکور (پیشتر به آن اشاره شد) شرکت کردند، معتقد هستند که محدودیت های سرمایه گذاری مانع اصلی تسریع گذار به سمت پایداری در تولید خودرو است. بیش از نیمی از پاسخ دهندگان به آن نظر سنجی، نگران افزایش قیمت مواداولیه بودند.

چالش ها و فرصت های زنجیره تامین جهانی در خودروسازی نوین| آنچه که قطعه سازان داخلی باید بدانند

هنوز زنجیره تامین جهانی خودرو برای انطباق با تمام مقررات جدید آماده نیست

دومین چالش زنجیره تامین بین المللی صنعت خودرو، «الزامات زیست محیطی» است؛ دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر، بازیافت و انطباق با فرآیندها و اتوماسیون روش های تولید مانند رباتیک، چالش های جدی جدیدی برای قطعه سازان بزرگ دنیا ایجاد کرده است.

تکامل صنعت خودرو با حرکت به سمت پایداری در اقتصاد و محیط زیست، منجربه افزایش پیچیدگی دستیابی به اهداف زمانی تعیین شده جهت گسترش خودروهای برقی در بازارهای هدف شده است. هنوز زنجیره تامین جهانی خودرو برای انطباق با تمام مقررات جدید آماده نیست. حدود یک سوم پاسخ دهندگان به نظر سنجی مورد اشاره، اظهار داشتند که هیچ راه حل فنی واحد و قطعی برای کربن زدایی خودروهای کار و تجاری فعلا وجود ندارد.

آخرین چالش پیش رو قطعه سازان بزرگ صنایع خودروسازی، «تحولات زنجیره تامین بین الملل» است؛ اختلالات تهیه و کمبود قطعات چشم انداز تولید را پیچیده می کند. کمبود ریز تراشه ها و تنش های ژئوپلیتیکی مخصوصا با چین نیاز به ارزیابی مجدد استراتژی های انعطاف پذیری و سازگار با واقعیت های تازه بازار دارد. رقابت فزاینده چین با خودروسازان آمریکای شمالی و اروپایی سبب ایجاد چالش های سودآوری شده است؛ این چالش ها علاوه بر معضلات متداول نوسانات بازار و متغیرهای ریسک سرمایه گذاری است.

چالش ها و فرصت های زنجیره تامین جهانی در خودروسازی نوین| آنچه که قطعه سازان داخلی باید بدانند

ظهور فناوری های دیجیتال سازی، اتوماسیون و رباتیک فرصت های بسیار جدیدی را برای ارتقا بهره وری در تولید خودرو و زنجیره تامین ایجاد کرده است

دو فرصت مهم زنجیره تامین صنایع خودروسازی دنیا

همزمان با ایجاد معضلات و چالش ها، دو فرصت برای صنایع خودروسازی ایجاد شده که نخست «رشد بی سابقه فن آوری» است. ظهور فناوری های دیجیتال سازی، اتوماسیون و رباتیک فرصت های بسیار جدیدی را برای ارتقا بهره وری در تولید خودرو و زنجیره تامین ایجاد کرده است. این فناوری‌ ها محوریت افزایش نوآوری و کارایی در بخش خودروسازی آینده را دارند.

فرصت دوم قطعه سازان خودرو در دنیا «چشم انداز مهارت» است، الزامات مهارتی و تخصصی جدید، نیاز بیشتر به تخصص در علم رباتیک، اتوماسیون، فناوری های خاص خودروهای برقی و خودرران توام با توسعه نرم افزارها از اهم مهارت های جدید مورد نیاز خودروسازان خواهد بود. خودروسازان و استارت آپ های به جدیت در زمینه های مختلف آموزشی و تولید مهارت در حال سرمایه گذاری هستند که نشان دهنده تغییر در پویایی نوآوری جهت رقابت است.

چالش ها و فرصت های زنجیره تامین جهانی در خودروسازی نوین| آنچه که قطعه سازان داخلی باید بدانند

دسترسی به سرمایه، تعهد به بازیافت و دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر ارزان نیازمند هم افزایی صنعت برای ایجاد تحول است

تدوین راهبردی پویا برای چابکی زنجیره تامین

علیرغم اینکه تولید خودرو با چالش‌ های بزرگ تعدد فناوری مواجه است، در آستانه نوآوری و رشد بی‌ سابقه نسبت به گذشته قرار دارد. البته سیر این تحولات برای خودروسازان مختلف و زنجیره تامین وابسته متفاوت است. دسترسی به سرمایه، تعهد به بازیافت و دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر ارزان نیازمند هم افزایی صنعت برای ایجاد تحول است. نظر سنجی ها و مطالعات کشورهای پیشرو نشان از نیاز مبرم به تدوین فرهنگ استراتژی‌ های انعطاف پذیر و تطبیقی برای هدایت رشد ساختاری و زیر بنایی کل مجموعه زنجیره تامین دارد. در این میان استفاده از پتانسیل دیجیتال‌ سازی و اتوماسیون پیشرفته در چشم‌ انداز بازار همیشه در حال تحول خودرو ضروری خواهد بود.

سازندگان بین المللی خودرو در حال اتخاذ استراتژی هایی هستند که محوریت تحول آنها غلبه بر چالش های جدید تولید و قطعه سازی توام با استفاده از مسیرهای نوین رشد یا حتی بازنگری در سیستم زنجیره تامین فعلی خود است. برای درک بهتر این موضوع می توان به خودروسازان آمریکایی اشاره کرد که در حال بازگرداندن زنجیره تولید خودرو به کشور خود برای کاهش اتکا به زنجیره‌ تامین چینی هستند.

قانونگذاران باید بازخورد مقررات وضع شده را مدام رصد کنند تا از توانایی پاسخ گویی کل اکو سیستم حمل و نقل اطمینان حاصل کند، شفافیت قوانین بالادستی، قطعا پویایی زنجیره تامین جهانی را کم ریسک تر و رشد اقتصادی خودروسازان را سریع تر می کند. اگر تحولات بازار و سیاست های دولت پراکنده و غیر متمرکز باشد، قطعا بازیگران زنجیره تامین ریسک سرمایه گذاری جدید را تجربه نخواهند کرد.

کد خبر: ۲۸۰٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha