۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام می‌شوند
وزیر آموزش و پرورش:

۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام می‌شوند

وزیر آموزش و پرورش با اعلام این خبر که ۷۲ هزار معلم در سال ۱۴۰۳ استخدام می‌شوند، گفت: مهر ۱۴۰۳ در پایه اول دبستان کتاب‌های درسی جدید خواهیم داشت.

به گزارش بازار، رضامراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش درباره تأمین امنیت امتحانات نهایی گفت: کیفیت آموزش از دغدغه‌های جدی این وزارتخانه است و مصوبه کاهش ضریب کنکور در پذیرش دانشجویان در دو مجلس مصوب و به دو دولت ابلاغ شد، اما به دلایلی توان اجرا نداشتند، سال ۱۴۰۲ این موضوع را اجرا کردیم و در کنار تمام فشارهای روانی بر داوطلبان و تلاش مافیای کنکور برلی لغو مصوبه، آن را اجرا کردیم و به معلم، کتاب و مدرسه مرجعیت دادیم.

وی افزود: موضوع «کیفیت آموزش» روی میز رئیس جمهور قرار دارد؛ با اجرای مصوبه کنکوری، ۱۱ استان که سهم آن‌ها از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ درصد بیشتر از نسبت داوطلبانشان بود، منطقی شد و سهم استان‌های محروم افزایش یافت به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان که ۰.۱۶ درصد از یک (شاخص عدالت آموزشی) کسب می‌کرد در سال ۱۴۰۲، ۰.۴۸ درصد سهم کسب کرد.

صحرایی درباره برگزاری کنکور تربیت معلم برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ بیان کرد: سال ۱۴۰۱ مصوبه کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. باید توجه داشته باشیم که عالم با معلم بسیار متفاوت است و فرد باید ذات معلمی را داشته باشد، کنکور اختصاصی تربیت معلم به دنبال کشف معلم است.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه مصوب شد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ درصد افزایش یابد همچنین «مدرک دو گانه» را با همراهی سایر دانشگاه‌ها اجرا کردیم، در این طرح افراد به مدت دو سال دروس علمی را در سایر دانشگاه‌ها و به مدت دو سال، دروس حرفه معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از دانشگاه فرهنگیان از طریق آزمون استخدامی معلم جذب می‌کنیم، گفت: سال ۱۴۰۲ تاریخی‌ترین سال استخدام معلم بود، ریشه کمبود معلم مربوط به ۱۰ سال گذشته است و این سونامی مهر ۱۴۰۲ گریبانگیر ما شد، چون معلمانی هم که به خاطر رتبه بندی بازنشستگی خود را به تأخیر انداخته بودند، مهر ۱۴۰۲ با بهره‌مندی از رتبه‌بندی، بازنشسته شدند.

صحرایی گفت: سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار معلم از طریق آزمون استخدامی و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام شدند و سال ۱۴۰۳، ۷۲ هزار معلم استخدام خواهیم کرد و و ۲۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و رجایی نیز به مدارس وارد می‌شوند.

وی درباره تعییر کتاب‌های درسی عنوان کرد: تحول باید در برنامه درسی اتفاق بیفتد که یک شاخه آن کتاب درسی است. شایستگی‌های پایه که دانش آموزان باید به آن برسند، استخراج شده و مقدمه تغییر کتاب‌های درسی است براین اساس در سال ۱۴۰۳ کتاب‌های درسی پایه اول دبستان جدید خواهد بود همچنین اثر محسوس تغییر کتاب‌های درسی در سال ۱۴۰۴ مشاهده خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره توجه به مدارس دولتی گفت: کیفیت مدارس دولتی همیشه از مدارس غیردولتی پایین‌تر نیست در بسیاری از مدارس دولتی کادر مدرسه متعهدانه خدمت می‌کنند و با وجود تنگناها قله‌های تربیتی فراوانی در این مدارس قابل مشاهده است.

صحرایی با اشاره به اینکه معلمان جدید الاستخدام به مدارس دولتی می‌روند، افزود: در قالب بخشنامه‌ای اعلام کردیم، معلمان با سابقه نیمی از ساعت موظف را در مدارس دولتی تدریس کنند.

وی با اشاره به اینکه خرداد امسال برای نخستین بار دانش‌آموزان معلمان را ارزیابی می‌کنند، مطرح کرد: رئیس‌جمهور برای هر دستگاهی اولویت ابلاغ کرده حیرت آور است که اولویت ابلاغی به بنده ارتقای کیفیت آموزش و مدارس دولتی است، برای این موضوع لایحه حمایت از مدارس دولتی تدوین می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۸۵۰۰ مدرسه غیردولتی و ۱۰۶ هزار مدرسه دولتی داریم، در تعدادی از مدارس خاص غیردولتی کیفیت آموزش بالا است، اما در برخی مدارس دولتی مانند هیئت امنایی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی کیفیت خوبی وجود دارد البته باید تنوع مدارس کاهش یابد و دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشیم.
خرید ۳۱ ابزار رشد ۳۰۰۰ مارکتر ایرانی!

کد خبر: ۲۸۰٬۵۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
      0 0
      ⭕️ کارزار «درخواست اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان محروم» طی چهار روز گذشته توسط بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ نفر امضا شده است. 🗣 در این کارزار ضمن اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۱۳۹۶ آمده است: «دولت مکلف است به هر معلول شدید و خیلی شدید فاقد درآمد، ماهانه حداقل دستمزد شورای عالی کار پرداخت نماید؛ ولی متأسفانه تاکنون اجرا نشده». ✅ برای حمایت از جامعه معلولان کشور این کارزار را امضا کنید: https://www.karzar.net/108643 🗓 شروع کارزار: ۶ فروردین ١۴۰۳ ✍🏻 نویسنده: مهندس بهادر نادری 📣 از طرف: ملت شریف ایران، جامعه معلولان کشور #️⃣ هشتگ رسمی: #ماده_27_قانون_حمایت_از_معلولان ✌️ فهرست کارزارهایی را که اثرگذار بوده‌اند می‌توانید اینجا ببینید. به یاد داشته باشیم کارکرد اصلی تمامی کارزارها فارغ از نتیجه نهایی آن‌ها، آگاهی‌بخشی، دوری از انفعال، گسترش فرهنگ مطالبه‌گری مدنی و تقویت هم‌افزایی اجتماعی است. لطفا این کارزار را به اشتراک بگذارید