۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۰
تنها ۸ سال برای جلوگیری از نابودی اصفهان فرصت داریم|نصف جهان در خطر خالی شدن از جمعیت
بازار گزارش می دهد؛

تنها ۸ سال برای جلوگیری از نابودی اصفهان فرصت داریم|نصف جهان در خطر خالی شدن از جمعیت

اصفهان - بنا بر نظر کارشناسان محیط زیست خطر فرونشست و در نتیجه نابودی تمدنی به نام اصفهان بسیار جدی است، به گفته طغیانی نماینده مجلس، ما تنها هشت سال برای جلوگیری از این خطر فرصت داریم.

به گزارش خبرنگار بازار، روز ششم فروردین ماه امسال، نشستی در طول ۱۲ متر در مسیر خیابان میر روی خط لوله قدیمی یک هزار و ۲۰۰ میلیمتری فاضلاب و جنب پل ایجاد شده است.

این نخستین نشست زمین در استان اصفهان در سال ۱۴۰۳ است آن هم در شرایطی که در سال ۱۴۰۲ نیز شاهد نشست های فراوان در خیابانهای اصفهان بودیم که هشدار جدی همه کارشناسان را در پی داشته سات، هشداری که متاسفانه جز شعار برای درمان این درد حاصلی نداشته است.

گرچه برخی نهادها مانند آب و فاضلاب در سال گذشته سعی کردند این نشست های متعدد را به پوسیدگی شبکه آب و فاضلاب اصفهان نسبت دهند، اما بررسی های کارشناسی نشست ها نشان می دهد که این موضوع تنها سرپوش گذاشتن بر اصل ماجراست چرا که هم سال گذشته بسیاری از نشست ها اتفاقا در در خیابان هایی که تازه سیستم فاضلاب آن تعویض شده بود رخ داده است و هم به گفته مدیرکل امور زمین شناسی اصفهان و مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان این موضوع به خطری مربوط می شود که بیش از دو سال است در نصف جهان بسیاری جدی تر شده است یعنی خطر فرونشست!

رونشست عامل اصلی شکسست در لوله های فاضلاب

در حقیقت فرونشست عامل اصلی شکسست در لوله های فاضلاب حتی به فرض پوسیدگی است و نه روندی برعکس، ابرچالشی که ذهن کارشناسات را درگیر کرده است اما تاکنون تنها حرف و حدیث و مغالطه برای رفع مشکل را در پی داشته است.

اسلامی: خشکسالی، چاه‌های غیرمجاز، کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از جمله علت‌های این بحران است که تنش آبی بسیار جدی برای استان به وجود آورده است و بارگذاری‌های ملی نظیر صنایع مادر آهن و فولاد، سیمان، پالایشگاهی، باعث وارد شدن تنش آبی بیشتر به این حوضه شده است

به گفته محمد اسلامی مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اصفهان خشکسالی، چاه‌های غیرمجاز، کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از جمله علت‌های این بحران است که تنش آبی بسیار جدی برای استان به وجود آورده است و بارگذاری‌های ملی نظیر صنایع مادر آهن و فولاد، سیمان، پالایشگاهی، شیمیایی، پتروشیمی، نیروگاهی و نظامی در این عرصه با موقعیت جغرافیایی استراتژیک باعث وارد شدن تنش آبی بیشتر به این حوضه شده است.

نکته مهم اینکه به گفته وی فرونشست بناهای تاریخی خارج از دایره فرونشست سایر بخش‌های نیست و تنها گوشه‌ای از تبعات فرونشست است.

تنها ۸ سال برای جلوگیری از نابودی اصفهان فرصت داریم|نصف جهان در خطر خالی شدن از جمعیت

به گقته اسلامی از ۳۵ دشت استان اصفهان ۲۷ دشت ممنوعه و ۱۰ دشت ممنوعه بحرانی هستند که در این میان اوضاع دشت‌های کاشان، گلپایگان، نجف‌آباد، مهیار شمالی، مهیار جنوبی-دشت آسمان، اردستان، اصفهان-برخوار، بادرود-خالدآباد، مورچه‌خورت و دامنه- داران از وضعیت بحرانی هم فراتر رفته است.

در این ارتباط مهدی طغیانی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خطرفرونشست برای اصفهان نابودی را به همراه دارد بدین معنا که اگر در طول هفت یا هشت سال آینده نتوانیم کاری برای آبخوان اصفهان انجام بدهیم باید همگی اصفهان را ترک کنیم چراکه زمین هرآن آماده آن است که فروبریزد و دیگر چنین شهری قابل سکونت و زیستم نیست.

وی افزود: در دوره مجلس قبلی با توجه به مخاطرات خشکی زاینده رود از جمله خطر فرونشست، همه تلاش خود را به کار بستم تا صدای مردم باشم؛ وظیفه داشتم هر تریبونی ازمجلس به من داده می شد فریاد زاینده رود و مردم عزیز و کشاورزان باشم.

طغیانی: زاینده رود فقط مسئله شرق اصفهان یعنی زیار،هرند، ورزنه و اژیه نیست بلکه کل دشت اصفهان در خطر فرونشست قرار دارد و در این ارتباط نمایندگان اصفهان باید ید واحد باشند تا مشکلات رفع شود

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در طول این چهار سال حداقل چهار نطق قانونی، اساسی و مهم داشتم و در هر یک بحث زاینده رود و مسایل مهم اصفهان را مطرح کردم.

مشکل آبخوان های اصفهان رفع نشود، چاره ای جز مهاجرت نیست

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با زاینده رود، پیگیری های فراوانی انجام شده است، تاکید کرد: باید توجه کنیم که زاینده رود فقط مسئله شرق اصفهان یعنی زیار، هرند، ورزنه و اژیه و غیره نیست بلکه کل دشت اصفهان در خطر فرونشست قرار دارد.

طغیانی با تاکید بر اینکه باید مشکل آبخوان های اصفهان با احیای زاینده رود رفع شود مگرنه چاره ای جز مهاجرت از این استان نیست، بیان کرد: مشکلات اصفهان تنها با همدلی همه نمایندگان و مردم رفع می شود، نمایندگان اصفهان باید ید واحد باشند تا مشکلات رفع شود.

به گفته شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اکنون ۹۸ درصد از مناطق استان اصفهان درگیر خشکسالی است و نیاز است وزارت نیرو ضمن تأمین حقابه های قانونی زاینده رود اعم از کشاورزی و زیست محیطی و احیای تالاب گاوخونی و تسریع در اجرای طرح‌های تأمین آب استان و احیای رودخانه زاینده رود نسبت به تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی شبکه‌های فرسوده و در معرض خطر اقدام کند.

تنها ۸ سال برای جلوگیری از نابودی اصفهان فرصت داریم|نصف جهان در خطر خالی شدن از جمعیت

کد خبر: ۲۸۰٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha