۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
ذخایر نفتی ضربه گیر بازار در مقابل شوک های سیاسی
گزارش سازمان بین المللی انرژی :

ذخایر نفتی ضربه گیر بازار در مقابل شوک های سیاسی

آژانس بین المللی انرژی (IEA) گفت که افزایش تولید نفت از کشورهای غیر اوپک به رهبری آمریکا و همچنین وجود سهام جهانی فراوان، به حل و فصل شوک ها و تنشهای سیاسی بازار مانند تنش میان ایالات متحده و ایران کمک می کند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از الشرق الاوسط، IEA مستقر در پاریس در گزارشی ماهانه گفت به نظر می رسد اکنون خطرات و شوک های تهدید کننده    منابع نفتی کاهش یافته و بازار نفت در آرامش بیشاری به سر می برد.  

سازمان بین المللی انرژی افزود بازار امروز که تولید غیر اوپک به شدت در آن روند صعودی را طی می کند و سهام سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ۹ میلیون بشکه بالاتر از میانگین پنج سال گذشته است، پایه ای مستحکم در برابر افزایش تنش های ژئوپلیتیکی می باشد.

طبق گزارش رویترز، این سازمان اعلام کرده که حتی اگر اعضا با روسیه و دیگر متحدین غیر اوپک در جهت تولید نفت اقدام کنند، باز هم انتظار می رود که تولید نفت از کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نسبت به تقاضا پیشی بگیرد.

همچنین حتی اگر تولید هم به شدت کاهش یابد هنوز هم ذخایر نفتی خوبی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در بازار موجود است.  

بر اساس پیش بینی ها تولید نفت خام اوپک در ماه ژانویه ۲۹.۳ میلیون بشکه در روز یعنی ۷۰۰۰۰۰ بشکه  بالاتر از تقاضای پیش بینی شده برای آن تخمین زده شده است.

با این حال، IEA اظهار کرد که در پی کاهش تولید نفت عربستان و رشد فزاینده تولید امریکا و همچنین افت فصلی در تولید سوخت های زیستی، عرضه جهانی نفت در ماه دسامبر به میزان ۷۸۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش یافت و روند کندی را طی کرد.  

بر اساس پیش بینی این سازمان، رشد تقاضا در چین و هند در سال ۲۰۱۹ به شدت افزایش یافت در حالیکه این میزان در ایالات متحده ثابت ماند و تقاضای جهانی نفت به ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

بر اساس پیش بینی این سازمان، با کاهش اختلافات تجاری و پیشرفت در حل و فصل آنها، رشد تولید ناخالص داخلی از سال گذشته بیشتر شده و افزایش ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز نسبت به ۲۰۱۹ تخمین زده شده است.

گفتنی است که این سازمان بر این باور است که تنش ها و نگرانی های شدید امنیتی در منطقه ممکن است ساختن ظرفیت تولید را برای کشورهایی چون عراق  دشوارتر کند.

کد خبر: ۲٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha