۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱
واردات کالاهای اساسی ۲.۱ میلیارد دلار کم شد!  واردات ۴۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز
واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲

واردات کالاهای اساسی ۲.۱ میلیارد دلار کم شد! واردات ۴۰۰ میلیون دلار گوشت قرمز

سال گذشته ۲۰ قلم کالاهای اساسی به میزان ۲۴.۶ میلیون تن وارد کشور شد که ذرت، روغن و برنج همچنان بیشترین سهم در واردات کالاهای اساسی دارند.

بازار، گروه اصناف و بازرگانی: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی و به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است که ذرت، روغن و برنج بیشترین سهم را در واردات کالاهای اساسی دارند.

این میزان کالای اساسی وارداتی در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که واردات گوشت قرمز در سال جاری افزایش چشم گیر ۲.۵ برابری داشته است.

آمار گمرک نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار کالای اساسی وارد کشور شده که با وجود کاهش ۱۹ درصدی در وزن، از نظر ارزش ۲ درصد افزایش نسبت به ال ۱۴۰۰ داشته است. به این ترتیب می توان مدعی شد که ۲.۱ میلیارد دلار کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته کمتر وارد شده است. همچنین بر اساس آمار موجود رقم تخصیص یافته به کالاهای اساسی کمتر از سال۱۳۹۱ تاکنون بوده و روند تخصیص ارز به این نوع کالاها از سال ۹۴ همواره روندی نزولی داشته است به رغم این که در برخی از سالها روند قیمت های جهانی با شدت زیادی صعودی بوده است.

در خصوص ۵ قلم اول کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: در این مدت ذرت با ۳ میلیارد و ۸۱۳ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون دلار و کنجاله سویا با یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار ۵ قلم اول کالاهای اساسی را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در بین ۵ قلم اول کالای اساسی ذرت و کنجاله سویا به لحاظ ارزش به ترتیب ۱۵.۸۸ درصد و ۲۴.۲۲ درصد افزایش و روغن‌های خوراکی ۶.۲۰ درصد، انواع دانه‌های روغنی ۶۷ صدم درصد و برنج ۴۴.۶۷ درصد کاهش داشته است.

این گزارش حاکی است، در سال ۱۴۰۲، یک میلیارد دلار گندم، ۷۴۷ میلیون دلار جو، ۵۷۴ میلیون دلار لاستیک سنگین، ۴۷۷ میلیون دلار شکر خام، ۴۶۰ میلیون دلار کود شیمیایی، ۴۰۶ میلیون دلار گوشت قرمز سرد سنگین، ۳۰۰ میلیون دلار کاغذ چاپ و تحریر، ۲۹۳ میلیون دلار خمیر کاغذ، ۲۸۸ میلیون دلار گوشت قرمز سبک گرم، ۲۲۹ میلیون دلار چای خشک، ۲۱۷ میلیون دلار حبوبات، ۱۲۲ میلیون دلار سموم تکنیکال شیمیایی، ۸۸ میلیون دلار گوشت مرغ، ۵۰ میلیون دلار انواع بذر و ۲۰ میلیون دلار کاغذ روزنامه وارد شده است.

این گزارش در خصوص بیشترین افزایش در ارزش واردات کالای اساسی در سال ۱۴۰۲ می‌افزاید: گوشت قرمز گرم و سرد، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب ۵ قلم کالای اساسی بودند که در بین اقلام اساسی از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش برخوردار بودند.

بر اساس این گزارش، چای خشک، گندم، برنج، شکر خام و حبوبات در سال ۱۴۰۲ در بین ۲۰ قلم کالای اساسی بیشترین کاهش را به لحاظ ارزشی به خود اختصاص دادند.

کالاهای اساسی وارد شده به کشورمان در این ۱۲ سال شامل انواع بذر، انواع دانه‌های روغنی، برنج، تجهیزات و ملزومات پزشکی، تخم مرغ، جو، چای خشک، حبوبات، خمیر کاغذ، داروهای دامی ضروری، ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع و خام، سموم تکنیکال شیمیایی، شکر خام، کاغذ چاپ و تحریر، کاغذ روزنامه، کنجاله سویا، کود شیمیایی، گندم، گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت مرغ، لاستیک سنگین، ماشین آلات تولیدکننده کالاهای اساسی و مواد اولیه دارو بوده است.

کد خبر: ۲۷۹٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha