۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
ادامه بلاتکلیفی ۱۰ ساله ساخت سد «سی‌کان»/ حقوق کارگران پرداخت نشد
پیگیری بازار؛

ادامه بلاتکلیفی ۱۰ ساله ساخت سد «سی‌کان»/ حقوق کارگران پرداخت نشد

ایلام- سد سی‌کان واقع در شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام بیش از ۱۰ سال است که هنوز پیشرفت مناسبی ندارد و در حال حاضر پروژه به طور کامل تعطیل و مطالبات کارگران نیز پرداخت نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۱۳۸۹ بود که کلنگ زنی پروژه سدسازی سیکان واقع در شهرستان دره شهر به منظور توسعه فعالیت های کشاورزی، گردشگری و تامین آب آشامیدنی به زمین زده شد ولی هر سال این پروژه با اما و اگر مواجه است.

دوم اسفندماه سال ۱۳۹۸ بود که رسانه بازار در گزارشی( تعطیلی چندباره سد سیکان در استان ایلام/ تکلیف روستای کنار سد مشخص نشد)به وضعیت این سد و بلاتکلیفی آن پرداخت، متاسفانه بعد از مدت ها بازهم پیگیری ها از وضعیت نابسامان این سد حکایت دارد.

در حال حاضر پروژه سد سیکان به طور کامل تعطیل شده و حتی پیمانکار پروژه ماشین آلات را جمع آوری کرده و علاوه بر این حقوق کارگران نیز پرداخت نشده است.

این پروژه تاکنون چندبار تعطیل شده و هر بار به دلیل مشکلات مالی بوده است، البته وجود روستای فرهادآباد در کنار این پروژه سدسازی و لزوم جابجایی مردم روستا از دیگر علل مهم این تعطیلی بوده است.

در حال حاضر هم بعد از ۱۰ سال پروژه تعطیل است و هنوز تکلیف جابجایی مردم روستای فرهادآباد مشخص نشده و وعده های فراوان مسئولان اجرایی کشوری و استانی برای تحقق اجرای این سد و حل مشکلات مردم هنوز محقق نشده است.

به رغم وعده های مسئولان اعتبارات این سد جوابگوی حجم پروژه نیست و در حال حاضر حتی مطالبات کارگران سد هنوز پرداخت نشده است.

مشکلات متعدد روستای فرهادآباد در پی ساخت پروژه سد سیکان
یکی اهالی روستای فرهادآباد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: پروژه سد سیکان حدود ۱۰ سال است زندگی مردم روستای فرهادآباد را مختل کرده چراکه به دلیل ساخت پروژه و جابجایی روستا، هیچ گونه خدماتی به روستا ارائه نمی شود.

علی اصغر تیموری بیان کرد: متاسفانه این روستا هنوز از خدمات آب، جاده، گازرسانی برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه هنوز زمین های کشاورزی مردم و خانه های مسکونی مردم تملک نشده است، افزود: هر سال این پروژه تعطیل می شود و تکلیف مردم روستا هم مشخص نشده است.

تیموری بیان کرد: مسئولان به بهانه جابجایی روستا حدود ۱۰ سال است که هیچ گونه خدمات و امکاناتی در این روستا راه اندازی نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه تمامی زندگی و امرار معاش مردم روستا از طریق کشاورزی است، افزود: متاسفانه هیچ راهکاری برای جابجایی مردم روستا نیز در نظرگرفته نشده است.

خانه مردم روستا فرسوده شده است
یکی دیگر از اهالی روستای فرهاآباد در گفت و گو با بازار اظهار کرد: سد سیکان  واقع در روستای فرهاد آباد چندین سال است که کلنگ زنی شده و چندین بار به دلایل مختلف تعطیل یا تعدیل نیرو شده است.

قاسم هاشمی بیان کرد: حدود ۱۰ سال است که ساخت و ساز در روستای فرهادآباد ممنوع و هیچ گونه تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن یا هر گونه طرح در این روستا امکان پذیر نیست.

 حدود ۱۰ سال است که ساخت و ساز در روستای فرهادآباد ممنوع و هیچ گونه تسهیلات بانکی برای ساخت  مسکن یا هر گونه طرح در این روستا امکان پذیر نیست

وی عنوان کرد: در حال حاضر اکثر خانه های این روستا فرسوده هستند و نیاز به تعمیرات دارند و علاوه بر این مردم روستا چند سال دیگر باید بدون امکانات گاز، تلفن و اینترنت و جاده آسفالت صبر کنند.

بیکاری کارگران سد سیکان
متاسفانه تمامی کارگران پروژه سد از کار بیکار شده اند و هنوز مطالبات و حقوق آنها بعد از گذشت شش ماه پرداخت نشده است.

مدیر عامل آب منطقه ای استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار کرد: پروژه سد سیکان در سال ۹۹ دارای ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب است و تلاش داریم شتاب طرح بیشتر شود.

علی پور احمد افزود: در روزهای آینده مطالبات کارگران پروژه سد به طور مستقیم به حساب آنها واریز می شود.

 در روزهای آینده مطالبات کارگران پروژه سد به طور مستقیم به حساب آنها واریز می شود

وی با اشاره به اینکه سد سیکان  با مشخصات سد سنگ ریزه ای با هسته رسی، حجم مخزن  ۱۲ میلیون متر مکعب قرار و با ارتفاع ۷۰ متر از بستر و طول تاج ۲۳۰ متری قرار است آب مورد نیاز پنج هزار اراضی پایین دست سد محل سد را تامین کند، گفت:  این سد نقش مهمی در کشاورزی، تامین آب آشامیدنی شهرستان دارد، به خصوص اینکه جوانان زیادی می توانند با اجرای طرح های کشاورزی و گردشگری صاحب شغل شوند.

سیکان نمونه یک طرح ناموفق اقتصادی در استان ایلام
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: پروژه سدسازی سیکان نمونه بارز یک طرح اقتصادی ناموفق در استان ایلام که رغم هزینه های میلیاردی تاکنون نه تنها برای مردم شهرستان دره شهر سودی نداشته بلکه باعث مشکلات متعددی برای مردم روستای فرهادآباد شده است.

علیرضا پور احمد افزود: متاسفانه مسئولان و نمایندگان استان در مجلس در سال های گذشته عنوان کردند بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال برای پروژه اختصاص یافته است، در حالی که این پروژه حتی توان پرداخت حقوق کارگران خود را ندارد و پشت سرهم تعطیل می شود.

وی با اشاره به اینکه این برای ساخت پروژه مطالعات و پیش بینی های دقیق صورت نگرفت است، افزود: متاسفانه با گذشت ۱۰ سال هنوز تکلیف مردم در کنار سد مشخص نیست و هر روز بر ارزش زمین ها افزوده می شود و هزینه کار تملک بسیار بیشتر از سال های گذشته شده است.

پوراحمد بیان کرد: مسئولان باید قبل از اجرای پروژه تکلیف مردم روستا را مشخص می کردند، الان همین تملک اراضی مسکونی و کشاورزی مردم نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است که قطعا به این سادگی محقق نمی شود.

وی افزود: به نظر می رسد این پروژه سرانجام مشخصی نداشته باشد و به توجه به پیشرفت زیر ۳۰ درصد، احتمالا در آینده به طور کامل تعطیل شود.

وی تصریح کرد: هر سال مقداری بودجه به این پروژه تزریق می شود و بعد از اتمام هزینه پروژه تعطیل می شود.

سد سیکان امروز نه تنها باعث توسعه کشاورزی، گردشگری و تامین آب آشامیدنی مردم شهرستان دره شهر نشده بلکه به معضلی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده و هر سال مشکلات جدید برای مردم منطقه به وجود می آورد.

به نظر می رسد باید این پروژه یک بار برای همشه تعیین تکلیف شود و روند اجرای پروژه و وضعیت مردم روستای فرهادآباد مشخص شود، تاکنون هزینه های زیادی صرف این پروژه شده ولی همچنان سرنوشت اجرای این پروژه بلاتکلیف است.

کد خبر: ۲۷٬۹۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha