۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
نوسازی صنعت تجهیزات پزشکی یک میلیارد دلار می خواهد| دولتی ها روند پرداخت معوقات خود را اصلاح کنند
رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی مطرح کرد

نوسازی صنعت تجهیزات پزشکی یک میلیارد دلار می خواهد| دولتی ها روند پرداخت معوقات خود را اصلاح کنند

سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به بازار گفت: همانند صنعت داروی کشور نیاز به حمایت مالی برای نوسازی و اصلاح صنعت تجهیزات پزشکی هستیم.

بازار؛ ‌گروه صنعت: فعالان صنعت تجهیزات پزشکی کشور با تامین بیش از نیمی از نیاز داخلی، همواره سعی در افزایش عمق ساخت داخل و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر دارند. با این حال مدت زیادی است که به گفته کارشناسان گرد فرسودگی بر سر این صنعت نیز نشسته است و آن را از سود آوری با این پرداخت های دیرهنگام مراکز دولتی به حتی زیان دهی در بعضی از بخش ها رسانده است.

آن طور که بعضی از مسئولان می گویند مدت خواب سرمایه در این صنعت به بیش از ۹ ماه می رسد و دولت نیز در حدود ۹ همت به تولیدکنندگان و تامین کنندگان این حوزه بدهکار است؛ بدهی ای که اگر به چرخه تولید و تامین برگردد تا بخش قابل توجهی از مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی را برطرف خواهد کرد.

ضرورت اصلاح روند پرداخت مطالبات صنف تجهیزات پزشکی

جلیل سعیدلو رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و ملزومات دارویی کشور در خصوص وضعیت تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به بازار گفت: یکی از مباحث مهم حوزه تجهیزات پزشکی همین موضوع مطالباتی است که از نهادهای دولتی داریم و زمان پرداخت آن ها گذشته و هنوز خبری از واریز نقدینگی نیست.

تولیدکنندگان به نقدینگی نیاز دارند تا بتوانند ادامه حیات دهند. این خواسته اول ما از مسئولان است که به این امر مهم توجه کنند

وی افزود: اگر شرایط پرداختی ها تغییر یابد به طور حتم تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی نیز می توانند شرایط قابل پیش بینی پیش روی خود ببیند و همین مسئله به آن ها کمک می کند برای آینده خود برنامه ریزی موفق تری داشته باشند. بنابراین همانطور که اشاره کردم تولیدکنندگان به نقدینگی نیاز دارند تا بتوانند ادامه حیات دهند. این خواسته اول ما از مسئولان است که به این امر مهم توجه کنند.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به نقش برخی از نهادهای دیگر در توسعه صنعت مذکور ادامه داد: از بیمه های تامین اجتماعی، سلامت و نیروهای مسلح درخواست داریم که طبق قرارداد هایی که دارند و در زمان مقرر مطالبات بخش های درمانی را پرداخت کنند تا چرخه اقتصاد در مجموعه تجهیزات پزشکی به گردش در بیاید و منظم و قابل پیش بینی باشد.

کاهش هزینه های درمان با سرمایه گذاری در صنایع ملی

سعیدلو با اشاره به اینکه گرد فرسودگی بر سر صنعت تجهیزات پزشکی نشسته و برای بهبود تولید و توسعه آن باید چاره اندیشی کرد بیان داشت: خطوط تولید کارخانه های تجهیزات پزشکی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و باید منابع کافی برای آن در نظر گرفته شود.

متاسفانه رفتار برخی از مسئولان در سال گذشته همراه با اعمال سیاست ها انقباضی بوده و این موضوع بر روی عملکرد تولیدکنندگان سایه انداخته است

این داروساز و تولیدکننده تجهیزات پزشکی اضافه کرد: همینطور برای سرمایه در گردش تقاضا داریم که نسبت به پرداخت تسهیلات ارزان قیمتی که مناسب حال تولیدکنندگان است تمهیداتی بیندیشند. متاسفانه رفتار برخی از مسئولان در سال گذشته همراه با اعمال سیاست ها انقباضی بوده و این موضوع بر روی عملکرد تولیدکنندگان سایه انداخته است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به مزایای بهره مندی از تولیدات داخلی، ضمن اشتغال زایی ادامه داد: به خصوص که قیمت تمام شده محصولات در صورت تولید داخل، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و محصولات کیفی متنوعی در حوزه تجهیزات پزشکی در حال تولید است. بنابراین تقاضا داریم که با عنایت ویژه نسبت به این مسئله، هم هزینه درمان را کاهش دهند و هم باعث سرمایه گذاری بیشتر در حوزه تولید تجهیزات پزشکی شوند.

وی ضمن ابراز رضایت از هم صنف های خود در حوزه تجهیزات پزشکی گفت: از فرصت استفاده می کنم و از همه تولیدکنندگان که علی رغم همه سختی ها و دشواری ها به تولید خودشان ادامه دادند صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم که با استمرار تلاش و پشتکارشان نگذارند این چرخه ملی از حرکت متوقف شود.

دارو و تجهیزات پزشکی نیازمند حمایت وزارت صمت

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در پاسخ به این سوال که صنعت مذکور برای توسعه و نوسازی نیازمند چقدر منابع مالی است؟ بیان داشت: ما هم همان مبلغی که داروسازان برای نوسازی صنعت خود مطالبه کرده اند را درخواست داریم تا با این حمایت مالی بتوانیم نوسازی کنیم و خطوط جدید که منطبق بر تکنولوژی روز باشد را برای تولید کیفی تر وارد کنیم.

گفتنی است محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی سال گذشته برای نوسازی صنعت دارو از وزارت صمت و وزارت بهداشت یک میلیارد دلار حمایت ملی مطالبه کرد که این رقم برای کاهش فشار به دولت باید طی مدت پنج ساله پرداخت شود.

هرچند وزارت بهداشت طی مکاتباتی با وزارت صمت با ۲۰۰ میلیون دلار موافقت کرده و درخواست خود را به صمت ارسال کرده اما هنوز خبری از موافقت و یا پرداخت چنین تسهیلاتی با گذشت چند ماه شنیده نشده است و معلوم نیست بالاخره دولت از داروسازان برای نوسازی حمایت می کند یا نه؟

تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تامین می کنند

سعیدلو با اشاره به توان تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برای تامین نیاز داخلی کشور گفت: تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور حدود ۵۰ درصد نیاز داخل را تامین می کنند و به تبع می خواهیم که کیفیت ارتقا یابد که در این مسیر هم نیاز به نیروی ماهر و هم به دانش فنی نیاز داریم و هم به تجهیزات به روز نیاز داریم.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در خصوص جایگاه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی کشور در منطقه افزود: به هر شکل تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ایران حرف اول را در منطقه در حوزه تولید تجهیزات پزشکی می زنند و خواهشم این است که از گفتار درمانی به عمل برسیم تا انشالله مسئولان ما همان وعده هایی که می دهند را عملیاتی کنند تا شرایط بهبود یابد.

شایان ذکر است که پیش از سال نو، ۶ صنف تجهیزات پزشکی و داروسازی طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نسبت به پرداخت دیرهنگام مطالبات شان که باعث کاهش حرکت تا توقف چرخ تولیدشان شده است ابراز نگرانی کردند و از این مقام دولتی درخواست حمایت و رفع مشکلات خواستند.

با این تفاسیر انتظار می رود هم برای رفع نیاز داخلی و هم برای حفظ اشتغال ایجاد شده و کاهش وابستگی به واردات تمهیداتی اندیشیده شود تا ضمن حمایت مالی از این تولیدکنندگان،‌حداقل مطالبات شان را بتوانند به موقع دریافت کنند.

کد خبر: ۲۷۹٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha