۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹
پیش بینی افزایش تولید گوشت قرمز در سال جدید| منافع میدانداران، گوشت داخلی را گرانتر از منطقه کرد
رئیس مجمع صادر کنندگان دام زنده کشور در گفتگو با بازار:

پیش بینی افزایش تولید گوشت قرمز در سال جدید| منافع میدانداران، گوشت داخلی را گرانتر از منطقه کرد

رئیس مجمع صادرکنندگان دام زنده گفت: واردات سال قبل توانست به بخش زیادی از حوزه دام تنفس بدهد و جمعیت مولد به کشتار نرود که سبب زایش شده لذا در سال جدید میزان دام زنده و گوشت تولید داخل زیاد خواهد بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: منصور پوریان رئیس مجمع صادر کنندگان دام زنده کشور در گفتگو با بازار در خصوص آنچه در این صنعت در سال ۱۴۰۲ گذشت گفت: از پاییز اقدامات خوبی در حوزه دامپروری صورت گرفت و باعث شد یکبار دیگر شاهد رشد در برخی از مقاطع این صنعت باشیم؛ یکی از این موضوعات این بود که بخش پرواربندی در پاییز و زمستان فعال شد که عمدتا به دلیل بالا بودن قیمت دام و گوشت بوده که بسیاری راغب شدند به این صنعت رو بیاورند. ضمن اینکه میزان تامین نهاده در کل پاییز سال قبل خوب و بدون نقص بود و لذا در بخش دام سبک با استمرار روبرو شدیم.

پوریان افزود: در بحث گوشت گوساله هم سال قبل حدود ۵۰ تا ۶۰هزار راس گوساله پروار وارد شد که در دامداری ها هنوز وجود دارد و برای ماه های یک و دو سال جدید آماده کشتار می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت دام و گوشت سال قبل منطقی بود یا خیر گفت: قیمت دام تابع عرضه و تقاضا است با این وجود سال قبل با وجود میزان گوشت موجود در بازار شاهد بودیم که عرضه و تقاضا حکمران نبود و متاسفانه فضاهای غیر عرضه ای یا غیر تقاضایی یک بازار کاذب و قیمت کاذب ورود کرد و این ورود قیمت های کاذب سبب شده شاهد آزار و اذیت برخی از هموطنان در بخش مصرف باشیم. این در حالی است که زمانی می توان گفت صنعت دامداری پویا است که مثل صنعت آبزیان تقاضا منطقی باشد؛ یعنی قیمت برای مصرف کننده و برای عرضه کننده همزمان منطقی باشد. وقتی این دو در بازار وجود داشته باشد می توان استمرار تولید را ببینید.

پوریان، فعال صنعت دام: سال قبل برخی مواقع قیمت های بازاری گوشت بقدری غیر منطقی و بالا بود که بعضا سبب می شد حوزه تولید دچار اشکال شود؛ در واقع میزان تقاضا برای دام پایین آمد که نشان از قیمت بالایی است که در بازار گوشت وجود داشت و هیچگونه نفعی برای تولید کننده نداشته و ندارد

این فعال صنعت دامداری افزود: سال قبل برخی مواقع قیمت های بازاری گوشت بقدری غیر منطقی و بالا بود که بعضا سبب می شد حوزه تولید دچار اشکال شود؛ در واقع میزان تقاضا برای دام پایین آمد که نشان از قیمت بالایی است که در بازار گوشت وجود داشت و هیچگونه نفعی برای تولید کننده نداشته و ندارد چون سبب می شود تقاضا برای دام پایین بیاید. اما وقتی قیمت گوشت یک قیمت منطقی در بازار باشد سبب می شود خرید برای دام زنده بیشتر شود و می توانیم وارد فضای درست عرضه و تقاضا بشویم.

قیمت بالای دام زنده بیانگر موفق بودن این بخش نیست

وی در خصوص قیمت دام زنده افزود: بنده به عنوان تولید کننده در بخش تولید دام سبک و سنگین معتقدم اینگونه نیست که هر چقدر قیمت دام زنده بالاتر باشد ما حوزه موفق تری باشیم؛ یعنی بالا رفتن قیمت به نفع تولید کننده نیست چون تقاضا برای کالا و تولیدات ما پایین می آید آن هم در شرایطی که تولیدات ما حساس است و باید به وقت خود وارد بازار و کشتار شود اگر زمان بگذرد دام زنده شرایط خوب خود را از دست می دهد. با این وجود الان در بازار فروش دام متاسفانه میدان داران جلو هستند و میدان دار برای سود خود حاضر است هر کاری کند در صورتی که دامدار و تولید کننده ما نفعی از این کار نمی برد.

این فعال صنعت در خصوص تاثیر واردات دام پروار در سال گذشته بر این صنعت گفت: اصلی ترین تاثیر آن این بود که در اواخر پاییز و زمستان قبل شاهد کاهش کشتار در بخش ماده و دام مولد بودیم چون همه ساله ماده و مولدهای زیادی در این ماه ها کشتار می شد. اما این پایین آمدن درصد کشتار از بخش این میزان دام سبب شد شاهد رشد تولید در دامداری ها باشیم و زایش بالا رفت.

بالا بودن قیمت دام زنده ایران نسبت به بازارهای اطراف موجب شده مزیت بازرگانی و مزیت تجاری را از دامدار بگیرد

وی ادامه داد: با این وجود بالا بودن قیمت سبب شده قیمت های دام ما به نسبت بازارهای اطراف یک مقدار بالاتر باشد و این سبب می شود مزیت بازرگانی و مزیت تجاری را از دامدار بگیرد. بنابراین باید این نگاه را داشته باشیم که تولیدی موفق است که سبب شود کالایی که من تولید می کنم مزیت بازاری داشته باشد به این صورت که خرید و فروش راحت باشد، نه اینکه قیمت کالا افزایشی باشد و انتظار داشته باشیم همه این کالا را از من تولید کننده خریداری کنند.

پوریان گفت: ما باید در هماهنگی کامل با بازارهای اطراف و تولید کننده های کشورهای اطراف باشیم. به خصوص اینکه همه کشورهای اطراف پتانسیل بالایی دارند و به نسبت دام ما قیمت ها پایین است بنابراین نمی توانیم با تولید گران و عرضه آن امکان اینکه این تولید پا بگیرد را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقع سال قبل شاهد بودیم قیمت گوشت های وارداتی فاصله زیادی با گوشت داخلی داشت و این فاصله نشان می دهد هزینه تولید در کشور ما بالا رفته و عملا کالایی که به نام دام زنده تولید می شود گران است و گران بودن مزیت را از تولید ما می گیرد.

روزهای روشن پیش روی صنعت دامپروری در سال ۱۴۰۳

این مقام صنفی در خصوص چشم انداز دامداری و دامپروری کشور در سال ۱۴۰۳ نیز گفت: همانطور که گفته شد تولید نسبت به گذشته بسیار خوب شده و واردات توانست به بخش زیادی از حوزه دام تنفس بدهد و آن تنفس سبب شد که جمعیت مولد به کشتار نرود یا با تاخیر برود که سبب زایش شده است. بنابراین در سال جدید باید مدیریت بخش به خوبی اجرا شود که بتوانیم با خروج از وضع التهابی دام و گوشت به وضعیت نرمال یا وضعیت ثابت برسیم.

پوریان تصریح کرد: به عبارت دیگر چون ذخایر گوشت و عرضه زیاد است در سال جدید صنعت دام هم میزان دام زنده و هم گوشت تولید داخل زیاد خواهد بود و شرایط ما خیلی بهتر از ۱۴۰۲ خواهد بود. ضمن اینکه اگر قیمت گوشت داخلی منطقی باشد تقاضا به سمت کالای داخلی می شود و مصرف کننده پشت به تولید ما نمی کند.

کد خبر: ۲۷۹٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha