۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
چشم انتظاری سازندگان مسکن به وعده شهرداری تهران؛ زمان صدور پروانه ساختمان ۴۵ روز نشد!
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مطرح کرد

چشم انتظاری سازندگان مسکن به وعده شهرداری تهران؛ زمان صدور پروانه ساختمان ۴۵ روز نشد!

محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: سازندگان مسکن وعده داده شده شهرداری تهران برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمان به ۴۵ روز را مشاهده نکرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بالا بودن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی طی سال های اخیر باعث نارضایتی اغلب سازندگان شده است و اگر چه شهرداری تهران وعده داده بود تلاش خواهد کرد مدت زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران را به ۴۵ روز خواهد رساند اما در عمل می بینیم این نقص در حوزه ساخت و ساز برطرف نشده است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران دو سال پیش در صحن شورای شهر در تشریح برنامه‌های کوتاه مدت شهرداری گفته بود که کاهش زمان صدور پروانه را مد نظر داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر ۳۶۰ روز زمان صدور پروانه است و وعده داده بودیم که این مدت به زیر دو ماه کاهش یابد. البته بر اساس قانون این مسئله باید به زیر یک هفته برسد.

براساس طرح شورای شهر تهران در دو سال پیش «الزام شهرداری تهران به اصلاح فرآیندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی های ساختمانی» مطرح شده در شورای شهر، شهرداری تهران موظف است در راستای ارتقای کیفیت خدمات رسانی و تکمیل هوشمند سازی سامانه شهرسازی و در جهت کاهش زمان صدور پروانه و گواهی های ساختمانی و کنترل بهینه ساختمان سازی در مناطق، نسبت به انجام موارد ذیل طی مدت حداکثر یک ماه از زمان لازم الاجرا شدن این مصوبه اقدام کند.

ایجاد زیر سامانه کنترل ماندگاری پرونده های متقاضی صدور پروانه و گواهی های ساختمانی و تعیین و اعمال زمان ماندگاری پرونده ها در مراحل مختلف به تفکیک در کارتابل مدیران، امکان کنترل و گزارش گیری از روند رسیدگی کارکنان و مدیران جهت اعمال در سنجش عملکرد کارکنان از طریق ارسال پیامک، حذف و کاهش گردش های غیر ضرور و مازاد اداری در روند صدور مجوزها، پارامتریک کردن دلایل عودت پرونده به مراحل قبل و حذف امکان عودت مکرر پرونده و در صورت عودت پرونده به علت خطای کاربر به مرحله قبل و یا عودت مکرر نمره منفی در ارزیابی لحاظ شود، از جمله بندهای این طرح است.

با گذشت دو سال از این وعده از سوی شهرداری تهران همچنان حوزه ساخت و ساز و سازندگان نسبت به طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی گلایه دارند.

بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و در حال حاضر ۳۵۰ هزار واحد مسکونی سالانه توسط بخش خصوصی احداث می‌شود

«حسن محتشم» عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و در حال حاضر ۳۵۰ هزار واحد مسکونی سالانه توسط بخش خصوصی احداث می‌شود گفت: اگر می خواهیم تولید مسکن رونق بگیرد و سرعت ساخت و ساز افزایش یابد باید بخش خصوصی مورد حمایت جدی دولت قرار بگیرد.

اینکه این روزها اعلام می شود شرکتهای چینی قرار است برای تولید مسکن در بافت فرسوده حضور پیدا کنند به این دلیل است که بخش خصوصی در مضیقه قرار گرفته است

وی ادامه داد: اینکه این روزها اعلام می شود شرکتهای چینی قرار است برای تولید مسکن در بافت فرسوده حضور پیدا کنند به این دلیل است که بخش خصوصی در مضیقه قرار گرفته است و مشکلاتی دارد که شاید سال های سال است فریاد زده و صدای او شنیده نمی شود.

محتشم با تاکید بر اینکه اگر دولت به معنای واقعی بخش خصوصی را حمایت و بخش خصوصی فعال شود مطمئن باشید که در قدم اول می‌توانیم با یک رشد ۵۰ درصدی به تولید ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در سال برسیم یادآوری کرد: دولت بارها وعده داده است که باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. پس اگر می خواهیم این هدف محقق شود باید شرایط را بیشتر از قبل فراهم کنیم.

دو سال است که شهرداری تهران عنوان می کند که قصد داریم مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را به دو ماه و حتی به ۴۵ روز کاهش دهیم. اما در عمل می بینیم که این وعده نیز محقق نشده است

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران ادامه داد: دو سال است که شهرداری تهران عنوان می کند که قصد داریم مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را به دو ماه و حتی به ۴۵ روز کاهش دهیم. اما در عمل می بینیم که این وعده نیز محقق نشده و هنوز سازندگان مسکن زمان ۴۵ روز برای کاهش مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را مشاهده نکرده اند. امسال با توجه به نامگذاری جهش تولید مسن با مشارکت مردم می توان این امید را داشت که به بخش مسکن و بخش تولید نگاه ویژه ای خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی چالش این روزهای سازندگان مسکن است اضافه کرد: باید دولت و مجلس چاره ای برای کاهش مدت زمان صدور پروانه بیاندیشند چرا که شهرداری در صدور پروانه تعلل می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل بخش خصوصی در این روزها در بخش مسکن چیست؟ ادامه داد: چالشهایی مثل طولانی بودن صدور پروانه، بیمه و مالیات همواره بخش خصوصی را دلسرد می کند اما مطمئنا مشارکت مردم و مساعدت دولت می تواند موانع را کاهش و یک جهش تولید در بخش مسکن رخ دهد.

اگر بخواهیم به موانع تولید مسکن به غیر از طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی اشاره کنیم باید یکی از موانع تولید مسکن را موضوع بیمه و سپس مالیات بدانیم

او در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد عدم پایبندی به برخی وعده ها نه تنها نمی تواند تولید مسکن را افزایش دهد بلکه باعث کاهش انگیزه و رغبت سازندگان برای ساخت و ساز شود؟ گفت: اگر بخواهیم به موانع تولید مسکن به غیر از طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی اشاره کنیم باید یکی از موانع تولید مسکن را موضوع بیمه و سپس مالیات بدانیم. این مشکل و این چالش سال های سالها است که گریبان سازندگان مسکن را گرفته و مشکلات مالی عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است.

برای پاسخ به تقاضا و نیاز باید سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی تولید شود

محتشم تاکید کرد: قطعا این چالش ها در کنار کمبود نقدینگی باعث شده تا تولید مسکن در سال در کشور به سختی به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی برسد. این در حالیست که برای پاسخ به تقاضا و نیاز باید سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی تولید شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با اشاره به اینکه واگذاری زمین به مردم یکی از مصادیق «جهش تولید با مشارکت مردم است» و همانطور که شعار امسال به خوبی به آن اشاره کرده است تولید مسکن می تواند با مشارکت مردم رونق بگیرد ادامه داد: از عمر دولت حدود سه سال می گذرد و در همان روزهای نخست دولت سیزدهم اعلام شد که قرار است سالانه یک میلیون و در چهار سال ۴ میلیون واحد مسکونی تولید شود اما در عمل دیدیم که این وعده محقق نشد. پس اگر می خواهیم به هدف تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برسیم بهترین اقدام همانا کاهش چالش ها و موانع و مشارکت مردم است.

در حال حاضر ۷۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت قرار دارد که تحقق شعار سال را دچار چالش خواهد کرد

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملا بیش از ۳ سال طول می کشد تاکید کرد: دخالت دولت در تمامی سطوح، بازدهی تولید را کاهش داده است و شعار امسال به خوبی به این موضوع واقف است. در حال حاضر ۷۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت قرار دارد که تحقق شعار سال را دچار چالش خواهد کرد. دولت باید در سیستم اداری تغییر و تحول ایجاد کند.

او ادامه داد: تاکید شعار امسال بر مشارکت مردم می تواند این نوید را به بخش مسکن و به بخش خصوصی بدهد که اگر می خواهیم در بخش مسکن رونق ایجاد کنیم و تولید مسکن را همپا با نیاز و تقاضا افزایش دهیم باید بخش خصوصی را بیشتر از قبل حمایت کنیم و موانع را برداریم.

باید تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان قرار بگیرد تا ساخت مسکن تا حد ممکن ارزان تر تولید شود

محتشم خاطر نشان کرد: باید تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار انبوه سازان قرار بگیرد تا ساخت مسکن تا حد ممکن ارزان تر تولید شود. امیدواریم در سال جاری بانک ها توجه بیشتری به بخش مسکن از خود نشان دهند.

در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران تلاش شده تا برای رونق تولید مسکن حداقل افزایش عوارض را برای سال ۱۴۰۳ داشته باشیم به طوری که عوارض تجاری صفر درصد و عوارض مسکونی و اداری برای سال آینده ۱۹ درصد افزایش خواهد داشت.

از محور جنوب انقلاب به پایین بنا به پیشنهاد شورای شهر تهران عوارضی دریافت نخواهد شد و صددرصد رایگان خواهد بود و برای محور شمال انقلاب به بالا عوارض ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است.

در شهر تهران سال ۱۴۰۰، ۵۴۰۰ پرونده ساختمانی و در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۸۰ پرونده ساختمانی و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا (۲۹ بهمن) ۱۲۸۰۰ پروانه ساختمانی صادر شده است.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha