۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
افت چشمگیر سودسازی شرکت کارتن ایران
تحلیل بنیادی و تکنیکال چکارن

افت چشمگیر سودسازی شرکت کارتن ایران

شرکت کارتن ایران با نماد چکارن، وضعیت سودسازی خوبی در ۹ ماهه ۱۴۰۲ ندارد و سهام آن نیز درگیر مقاومت استاتیک ماژور مهمی است.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت کارتن سازی فرایندی است که طی آن ابتدا ورق کارتن از رول کاغذ تولید میگردد و سپس با توجه به‌ نوع محصولی که قرار است بسته بندی شود، به ‌شکل مناسب و در اندازه‌ های مختلف طراحی و ساخته میشود. وجود صنعت کارتن سازی در ایران، مزایایی دارد که میتوان به بسته بندی ارزان تر، هزینه پایین حمل و نقل و انبارداری اشاره کرد. صنعت محصولات کاغذی و کارتن سازی، یکی از کوچک ترین گروه های بورسی محسوب میشود و با توجه به موضوع فعالیت، شرکت های فعال در این صنعت، محصولات و خدمات مختلفی را ارائه می کنند. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام چکارن، نماد بورسی شرکت کارتن ایران خواهیم پرداخت که اطلاعات مالی و عملکرد آن را به طور کامل بررسی کنیم.


معرفی شرکت
کارتن ایران اولین شرکت تولید کننده انواع کارتن و ورق کنگره‌ ای در ایران است و پس از انقلاب اسلامی به نفع شرکت سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا) مصادره گردید. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از تهیه و تولید و فروش انواع کارتن و ورق کارتن و مقوای فشنگی و صادرات آن و همچنین واردات مواد اولیه و ماشین ‌آلات مورد احتیاج شرکت میباشد. طرح تجاری سازی نوار کناری زمین، راه‌ اندازی واحد بازاریابی و صادرات و تعریف طرح های انگیزشی و تشویقی واحد بازرگانی از اهداف شرکت است که در مقابل، ریسک هایی نیز دارد؛ مانند ریسک نواسانات نرخ بهره، ریسک کیفیت محصولات، ریسک نوسانات نرخ ارز، ریسک کاهش قیمت محصولات و ریسک‌ نقدینگی.


جایگاه شرکت
همواره ظرفیت تولید شرکت کارتن ایران افزایش یافته و هم اکنون یکی از بزرگ ترین واحد از این دست در منطقه میباشد که در سال ۱۳۵۷ و با راه اندازی ماشین آلات جدید، تجهیز شرکت به نرم افزار و سخت افزار های مناسب انجام پذیرفته و با اقدامات تکمیلی، ظرفیت کارخانه افزایش یافته است. ارزش بازار شرکت کارتن ایران با نماد چکارن در بورس، مبلغ ۱ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۵ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


سایر اطلاعات شرکت
تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲، تعداد کارکنان شرکت بالغ بر ۲۳۳ نفر میباشد که از این مجموع، تعداد ۱۳۰ نفر در بخش تولیدی، تعداد ۴۱ نفر در بخش خدماتی و تعداد ۶۲ نفر در بخش ستادی شرکت کارتن ایران مشغول به فعالیت میباشند. ظرفیت اسمی شرکت ۲۵ هزار تن در دو شیفت کاری و ظرفیت عملیاتی یا واقعی فعلی شرکت ۱۸ هزار تن در دو شیفت کاری در سال میباشد.


ترکیب سهامدارن
دو شخص حقیقی در مجموع مالک ۱۳.۵ درصد از کل سهام (۲.۹۶ میلیارد سهم) شرکت کارتن ایران در جایگاه اول، گروه صنعت سلولزی تامین گستر نوین مالک ۶.۳ درصد در جایگاه دوم و شرکت آراتجارت افراز مالک ۵ درصد از سهام شرکت در جایگاه سوم سهامداران اصلی میباشند.


تحلیل صورت سود و زیان
جمع درآمد های شرکت در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۴۰۶ میلیارد تومان شده است که ۳۵۱ میلیارد تومان از آن صرف بهای تمام شده کالای به فروش رسیده شده و هزینه های اداری نیز به مبلغ ۳۹ میلیارد تومان بوده است. جمع درآمد های شرکت ۲۱ درصد و هزینه مستقیم مواد ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که برتری رشد نرخ هزینه ها را نشان میدهد که نشانه خوبی برای سود سازی شرکت نیست. سود خالص شرکت به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش و نسبت به دو سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است. سود خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با کاهش ۹۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان به ثبت رسید. روند سودسازی شرکت به دلیل افزایش بیشتر هزینه ها نسبت به درآمد ها و عدم مدیریت درست منابع بشدت افت کرده است و در صورت های مالی ۹ ماهه چیزی جز سقوط سودسازی و دوران رکود شرکت مشاهده نمیشود.


نسبت قیمت به درآمد
چکارن در پایان سال ۱۴۰۱ به ازای هر سهم ۱۰ تومان سود خالص را برای سهام داران به همراه داشته است که پی بر ای سالانه آن را نیز در سال جاری ۱۳۸ کرده است! سود خالص شرکت به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۱۲.۵ تومان، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰ تومان و در نه ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۰ تومان است. در تحلیل بنیادی چکارن نرخ خرید مواد اولیه برابر با آخرین نرخ خرید فصلی و نرخ فروش محصولات برابر با آخرین نرخ فروش ماهانه شرکت در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم چکارن ۸ تومان برآورد میشود.

در صورت عبور از مقاومت ۵۳۵ تومان، اهداف ۸۲۰ و ۱۱۸۰ تومان را در میان مدت میتوان در نظر گرفت؛ در غیر اینصورت اگر حمایت داینامیکی ۴۷۰ تومان از دست برود محدوده حمایتی ۳۵۵ تومان در دسترس خواهد بود. تا وقتی که قیمت زیر سقف ۵۳۵ تومان قرار دارد امکان رشد قیمت سهم بسیار سخت خواهد بود و برای صعود بیشتر محکوم به شکست این مقاومت مهم است.


تحلیل تکنیکال
قیمت سهم چکارن در آبان ماه ۱۴۰۱ شروع به رشد ۳۱۵ درصدی کرد و خود را تا محدوده ۸۲۰ تومان رساند. قیمت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با سقوط ۵۸ درصدی مواجه شد و تا محدوده ۳۵۶ تومان ریزش کرد که در حال حاضر با قیمت ۴۷۴ تومان معامله میشود و درگیر مقاومت ۵۳۵ تومان است. در صورت عبور از مقاومت ۵۳۵ تومان، اهداف ۸۲۰ و ۱۱۸۰ تومان را در میان مدت میتوان در نظر گرفت؛ در غیر اینصورت اگر حمایت داینامیکی ۴۷۰ تومان از دست برود محدوده حمایتی ۳۵۵ تومان در دسترس خواهد بود. تا وقتی که قیمت زیر سقف ۵۳۵ تومان قرار دارد امکان رشد قیمت سهم بسیار سخت خواهد بود و برای صعود بیشتر محکوم به شکست این مقاومت مهم است.

افت چشمگیر سودسازی شرکت کارتن ایران

سود خالص شرکت به مبلغ ۲۳ میلیارد تومان میباشد که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد کاهش و نسبت به دو سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته است. سود خالص شرکت در ۹ ماهه امسال با کاهش ۹۷ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل به مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان به ثبت رسید. با در نظر گرفتن نرخ ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد و بیش از ۸۰ درصد تورم در سال ۱۴۰۲ و همچنین میانگین دلار ۶۰ هزار تومانی در این سال، EPS forward در تحلیل بنیادی سهم چکارن ۸ تومان برآورد میشود.


سخن پایانی
همانطور که قبلا گفته شد این گروه به عنوان یکی از کوچک ترین گروه های بازارسرمایه محسوب میشود و با توجه به موضوع فعالیتی که دارد، شرکت های فعال در آن محصولات و خدمات مختلفی را ارائه میکنند. چکارن جایگاه خوبی در صنعت محصولات کاغذی بورس دارد؛ اما نرخ سودسازی بسیار بدی را در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان میدهد که اصلا به نفع شرکت و سهامداران نیست و باید هر چه سریع تر بهای تمام شده محصولات و هزینه های اداری را کنترل کنند تا شرکت بتواند به سودسازی بیشتر از قبل هم برسد. تاثیر نرخ دلار بر مواد اولیه صنایع کاغذ سازی، صادرات، نرخ های فروش داخلی، وضعیت واردات محصولات کاغذی و چشم انداز سودآوری عوامل موثر بر سودسازی شرکت های فعال در گروه محصولات کاغذی هستند.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha