۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
تمدید خودکار بیمه سلامت همگانی در سال ۱۴۰۳
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خبر داد

تمدید خودکار بیمه سلامت همگانی در سال ۱۴۰۳

ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره وضعیت افراد فاقد بیمه، هزینه مالی این بیمه برای دهک‌های مختلف و شیوه تمدید بیمه نامه‌ها، پاسخ داد.

به گزارش بازار، محمد مهدی ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره وضعیت ایرانیانی که تحت پوشش بیمه قرار دارند. شرایط بیمه شدنشان گفت: بیمه سلامت آمادگی دارد هر فرد ایرانی که بیمه ندارد را با حداقل هزینه مالی تحت پوشش خود قرار دهد. از ۱۷ میلیون نفرتحت پوشش صندوق همگانی بیمه سلامت، ۵ دهک اول که تعدادشان ۱۲.۵ میلیون نفر می‌شود، به صورت رایگان تحت پوشش این بیمه هستند.

ناصحی با اشاره به اینکه هزینه بیمه دهک‌های دیگر نیز چندان بالا نیست. گفت: هزینه بیمه سایر دهک‌های دیگر به ترتیب دهک ششم ۲۰ درصد، دهک هفتم ۳۰ درصد، هشتم ۴۰ و دهک نهم ۵۰ درصد است. افراد تحت پوشش در دهک دهم نیز کل هزینه بیمه سلامت که سالانه برای هر فرد ۱ میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود را پرداخت خواهد کرد.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره شیوه بیمه شدن متقاضیان بیمه سلامت نیز گفت: از این جهت آمادگی داریم چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه‌های بیمه سلامت افراد را بیمه کنیم. افراد می‌توانند با ورود به سامانه‌های بیمه سلامت به راحتی خود را بیمه کنند. اتباع خارجی مجاز هم می‌توانند طبق حق بیمه‌ای که در قانون تعیین شده از بیمه سلامت استفاده کنند.

او درباره اینکه مردم چگونه از تاریخ انقضای بیمه سلامت خود مطلع می‌شوند. گفت: ما برای همه افراد بیمه شده با ذکر تاریخ انقضای زمان بیمه پیامک ارسال می‌کنیم. اگر هم می‌خواهند از تاریخ انقضای بیمه خود اطلاع داشته باشند می‌توانند با شماره ۱۶۶۶ تماس بگیرند یا با کد دستوری *۱۶۶۶ مربع می‌توانند از وضعیت بیمه خود اطلاع پیدا کنند. او درباره نحوه تمدید بیمه‌های ۴ دهک اول که اعبتار بیمه‌های آن‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ می‌یابد. گفت: از سال جدید بیمه این دهک‌ها به صورت خودکار تمدید می‌شود.

ناصحی در ادامه به گام‌های مهمی که در سال‌های اخیر در زمینه بیمه شدن جمعیت بیشتری از ایرانیان برداشته شده. گفت: بیمه سلامت که زیر مجموعه وزارت بهداشت است در دولت سیزدهم گام‌های مهمی برداشته که بتواند چه در بحث سیاستگذاری، اجرایی و چه در بحث تامین منابع نقش خوبی داشته باشد. ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که عمدتا در سطوح در امدی پائین هستند و به طور ویژه روستائیان و عشایر تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

او درباره مزایای این بیمه برای روستائیان، کارکنان دولت و شهدا نیز گفت: بیمه سلامت ۹۵ درصد هزینه بستری بیماران که تحت پوشش صندوق روستایی این بیمه هستند را پرداخت می‌کند و پوشش بسیار خوبی در بخش‌های درمانی دولتی دارد. کارکنان دولت، خانواده شهدا، افرادی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند هم تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

محمد مهدی ناصحی با اشاره به اینکه بیمه سلامت صد در صد هزینه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کند. گفت: در صندوق بیماری‌های صعب العلاج که به همت دولت و مجلس ایجاد شده برای اولین بار دو میلیون نفر را نشان دار کردیم که عدد بسیار بالایی است. در واقع دو میلیون نفر از طریق سامانه‌های صندوق بیمه صعب العلاج به طور مستقیم تحت پوشش قرار گرفتند. افراد بیشتری نیز تحت پوشش هستند و بیمارانی را شامل می‌شوند اطلاعاتشان هنوز وارد سامانه نشده است. این افراد در حال استفاده از صندوق‌های کمیته‌های خارج از شمول استان‌ها استفاده می‌کنند. از این جهت طیف زیادی از افرادی که دارای بیماری‌های سرطانی و بیماری‌های مزمن، بیماری‌های اعصاب و روان و بیماری‌هایی که واقعا هزینه‌های کمر شکن برای خانواده‌ها دارد با ۷ هزار میلیارد تومان که امسال اعتبار این صندوق بوده تحت پوشش قرار گرفته‌اند، تا به امروز نیز سازمان برنامه و بودجه اعتبارات این صندوق را پرداخت می‌کند.

او در ادامه به اهمیت نسخه و پرونده الکترونیک اشاره کرد و گفت: اقدام مهمی که از دولت قبل شروع شده و در این دولت تسریع شده بحث الکترونیک شدن خدمات است که آن را می‌توان شروع یک انقلابی درنظام سلامت دانست. از نسخه الکترونیک که سخت ترین کار است تا پرونده الکترونیک که وزارت خانه‌های بهداشت و فناوری اطلاعات پیگر هستند. همه کشور چه سازمان‌های بیمه گری مانند بیمه سلامت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه نیروهای مسلح و سایر بیمه‌ها هم تحت پوشش پرونده الکترونیک قرار بگیرند.

ناصحی درباره اهمیت نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها در بحث پرونده الکترونیک گفت: در ابتدا بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی در پوشش دادن طرح نسخه الکترونیک مشکل داشتند. اما اکنون به جز این دو سازمان بیمه‌ای پایه‌ای کشور بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ‌ها در حال پوشش این خدمات نسخه الکترونیک هستند. حتی اقرار داریم بهتر از بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی. این شرکت‌ها و استارپ‌ها نرم افزارهای یکپارچه‌ای را درست کردند که در آن نرم افزار می‌توانید نسخه‌های مربوط به بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی را به صورت الکترونیک بنویسید.

او به اشاره به اهمیت توانبخشی در روند درمان بیماران صعب العلاج گفت: توانبخشی نیز پیشتر تحت پوشش هیچ بیمه پایه‌ای نبود. اما اکنون بیمه سلامت توانبخشی را نیز تحت پوشش قرار داده است، بر همین اساس بسیاری از بیماری‌هایی که نیاز به توانبخشی دارند به ویژه بیماری‌های صعب العلاج تحت پوشش بیمه پایه و صندوق صعب العلاج قرارگرفتند.

توجه ویژه‌ای به بیماران اوتیسم داشتیم هزینه این بیماران را حتی با تعرفه خصوصی پرداخت می‌کنیم. تا دو سال قبل هزینه‌های ناباروری به هیچ وجه تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گرفت. اکنون ما سالی ۲ هزار میلیاد همت در بحث ناباروری برای زوجین ناباروری که نیاز به کمک دارند، هزینه می‌کنیم.

او به خدمات درمانی که تاکنون شامل بیمه نمی‌شدند اشاره کرد و گفت: هزینه‌های دندان پزشکی نیز تحت پوشش بیمه سلامت هستند. چتر این بیمه از ۱۴ خدمت درمانی به ۱۷ خدمت گسترده شده است. خدمات افزوده شده عمدتا خدمات پیشگیرانه است و خدماتی در زمینه نیازهای اولیه برای مادران باردار و برای کودکان، این خدمات رایگان است.

کد خبر: ۲۷۹٬۶۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha