۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
افزایش ۵۰ درصدی تولید مسکن با مشارکت مردم| ضرورت تدوین یک بسته سیاستی جامع
«بازار» گزارش می دهد

افزایش ۵۰ درصدی تولید مسکن با مشارکت مردم| ضرورت تدوین یک بسته سیاستی جامع

مسکن در حالی صنعت پیشران کشور محسوب می شود که سال ها با رکود تولید مواجه شده و عرضه پایین آن، قیمت مسکن را بیش از حد افزایش داده است حال سوال است آیا مشارکت مردم سرعت عرضه مسکن را افزایش می دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اهمیت تولید سال های سال است که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب می شود و این مهم نشان می دهد که موفقیت در رسیدن به اهداف مورد نظر تا چه حد می تواند به رشد اقتصادی کشور و کاهش مشکلات معیشتی مردم کمک کند. تولید و جهش تولید همواره در سالهای اخیر از محورهای اصلی شعار سال بوده و امسال نیز شعار سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبری نشان داد که مشارکت مردم تا چه حد می تواند در پیشبرد اهداف مهم و با اهمیت باشد.

سهم مسکن از سبد هزینه خانوارهای ایرانی به ۳۶ درصد و سهم تهرانی‌ها به حدود ۵۰ درصد رسیده است

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سهم مسکن از سبد هزینه خانوارهای ایرانی به ۳۶ درصد و سهم تهرانی‌ها به حدود ۵۰ درصد رسیده است. این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی سهم مسکن از سبد خانوار تا سقف ۳۰ درصد است و در صورتی‌که این هزینه بیشتر شود به معنای کاهش سطح رفاه خواهد بود.

شعار امسال به خوبی نشان می دهد که مشارکت مردم در رونق تولید می تواند موفقیت های خوبی ایجاد کند و همانطور که سال های سال است تولید مسکن توسط بخش خصوصی در عدد ۳۵۰ هزار واحد مسکونی ایستاده است با یک توجه ویژه به این موضوع تا ۵۰ درصد جهش تولید داشته باشد.

متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملا بیش از ۳ سال طول می کشد در حالی که با استفاده از روش مشارکت مردم این زمان به حدود یک سال و نیم خواهد رسید

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود معتقد است که متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملا بیش از ۳ سال طول می کشد در حالی که با استفاده از روش مشارکت مردم این زمان به حدود یک سال و نیم خواهد رسید.

افزایش ۵۰ درصدی تولید مسکن با مشارکت مردم| ضرورت تدوین یک بسته سیاستی جامع

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در پاسخ به این پرسش که آیا می توان با مشارکت مردم تولید مسکن را افزایش داد؟ گفت: واگذاری زمین به مردم یکی از مصادیق «جهش تولید با مشارکت مردم است» و همانطور که شعار امسال به خوبی به آن اشاره کرده است تولید مسکن می تواند با مشارکت مردم رونق بگیرد.

محتشم: اگر می خواهیم به هدف تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برسیم بهترین اقدام همانا کاهش چالش ها و موانع و مشارکت مردم است

او ادامه داد: از عمر دولت حدود سه سال می گذرد و در همان روزهای نخست دولت سیزدهم اعلام شد که قرار است سالانه یک میلیون و در چهار سال ۴ میلیون واحد مسکونی تولید شود اما در عمل دیدیم که این وعده محقق نشد. پس اگر می خواهیم به هدف تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برسیم بهترین اقدام همانا کاهش چالش ها و موانع و مشارکت مردم است.

وی افزود: اگر دولت به معنای واقعی، مشارکت مردم را جدی بگیرد و بخش خصوصی فعال شود مطمئن باشید که در قدم اول می‌توانیم با یک رشد ۵۰ درصدی به تولید ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در سال برسیم و بعد از آن ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیز میسر خواهد شد.

چالشهایی مثل طولانی بودن صدور پروانه، بیمه و مالیات همواره بخش خصوصی را دلسرد می کند اما مطمئنا مشارکت مردم و مساعدت دولت می تواند موانع را کاهش و یک جهش تولید در بخش مسکن رخ دهد

محتشم در پاسخ به این پرسش که مشکل بخش خصوصی در این روزها در بخش مسکن چیست؟ ادامه داد: چالشهایی مثل طولانی بودن صدور پروانه، بیمه و مالیات همواره بخش خصوصی را دلسرد می کند اما مطمئنا مشارکت مردم و مساعدت دولت می تواند موانع را کاهش و یک جهش تولید در بخش مسکن رخ دهد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در پاسخ به این پرسش که وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود اعلام کرده است که متوسط زمان ساخت مسکن با مداخله بیشتر دولت عملا بیش از ۳ سال طول می کشد تاکید کرد: دخالت دولت در تمامی سطوح، بازدهی تولید را کاهش داده است و شعار امسال به خوبی به این موضوع واقف است. در حال حاضر ۷۵ درصد اقتصاد در اختیار دولت قرار دارد که تحقق شعار سال را دچار چالش خواهد کرد. دولت باید در سیستم اداری تغییر و تحول ایجاد کند.

تاکید شعار امسال بر مشارکت مردم می تواند این نوید را به بخش مسکن و به بخش خصوصی بدهد که اگر می خواهیم در بخش مسکن رونق ایجاد کنیم باید بخش خصوصی را بیشتر از قبل حمایت کنیم و موانع را برداریم

او ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد تولید مسکن توسط بخش خصوصی صورت می گیرد و در حال حاضر ۳۵۰ هزار واحد مسکونی نیز توسط بخش خصوصی احداث می‌شود. حال تاکید شعار امسال بر مشارکت مردم می تواند این نوید را به بخش مسکن و به بخش خصوصی بدهد که اگر می خواهیم در بخش مسکن رونق ایجاد کنیم باید بخش خصوصی را بیشتر از قبل حمایت کنیم و موانع را برداریم.

محتشم تصریح کرد: یکی از موانع تولید مسکن موضوع بیمه و مالیات است که سالها است که گریبان سازندگان مسکن را گرفته و مشکلات مالی عدیده‌ای برای آنها ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: طولانی شدن زمان صدور پروانه ساختمانی نیز چالش دیگر سازندگان مسکن است که باید دولت و مجلس چاره ای برای آن بیاندیشند چرا که شهرداری در صدور پروانه تعلل می کند. شهردار تهران دو سال پیش وعده داده بود که مدت زمان صدور پروانه ساختمانی را به ۴۵ روز کاهش خواهد داد. این در حالی است که هنوز سازندگان مسکن زمان ۴۵ روز را مشاهده نکرده اند.

افزایش ۵۰ درصدی تولید مسکن با مشارکت مردم| ضرورت تدوین یک بسته سیاستی جامع

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در پاسخ به این پرسش که آیا با مشارکت مردم می توان رونق تولید را ایجاد کرد گفت: با تقویت صندوق ملی مسکن، تدوین بسته سیاستی جامع، حمایت از انبوه‌سازان و تکمیل زنجیره تولید مسکن، می‌توان صنعت مسکن را بهبود بخشید و رونق اقتصادی و اشتغال را تحریک کرد.

راستینه: با تقویت صندوق ملی مسکن، تدوین بسته سیاستی جامع، حمایت از انبوه‌سازان و تکمیل زنجیره تولید مسکن، می‌توان صنعت مسکن را بهبود بخشید و رونق اقتصادی و اشتغال را تحریک کرد

او ادامه داد: قطعا در نقاطی که مردم مشارکت داده شده اند نتیجه مثبتی حاصل شده است و بخش مسکن یکی از بخش هایی که می تواند با رونق تولید به اقتصاد کشور کمک کند.

نماینده مردم شهرکرد با اشاره به نامگذاری سال جهش تولید با مشارکت مردم تاکید کرد: در این شعار به خوبی مشخص است که رونق تولید و جهش تولید می تواند با مشارکت مردم به ثمر بشیند. بخش مسکن صنعت پیشران کشور است اما این باور در نظام سیاست گذاری کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که اگر باور کنیم که مسکن صنعت پیشران است در این صورت بخش مسکن مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت و با رونق مسکن هم وضعیت اشتغال بهبود خواهد یافت و هم با افزایش عرضه مسکن، مردم صاحبخانه خواهند شد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای اجرای قانون جهش تولید مسکن، تقویت صندوق ملی مسکن به صورت جدی است. باید تمام منابع حاصل از تسهیلاتی که در قالب قانون جهش تولید مسکن یا نهضت ملی مسکن اختصاص داده می‌شود، به صندوق ملی مسکن منتقل شوند. بانک‌ها نیز باید تسهیلات خود را با نرخ سود ارزان ارائه دهند.

در مجلس آینده، تدوین یک بسته سیاستی جامع در زمینه مسکن باید مورد توجه قرار گیرد و مجلس باید با دولت همکاری کند تا قانون جهش تولید مسکن به صورت جامع و بهینه اجرایی شود

نماینده مجلس با تاکید بر اینکه نیاز به یک بسته سیاستی جامع در حوزه مسکن هستیم ادامه داد: در مجلس آینده، تدوین یک بسته سیاستی جامع در زمینه مسکن باید مورد توجه قرار گیرد و مجلس باید با دولت همکاری کند تا قانون جهش تولید مسکن به صورت جامع و بهینه اجرایی شود.

افزایش ۵۰ درصدی تولید مسکن با مشارکت مردم| ضرورت تدوین یک بسته سیاستی جامع

ایلاتی کارشناس سیاستگذاری مسکن نیز با تاکید بر اینکه با نهضت مردمی‌سازی، مشکل مسکن برطرف می شود گفت: برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم در بخش مسکن یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم واگذاری زمین به مردم و نهضت مردمی‌سازی مسکن است.

ایلاتی: یکی از نمونه های مشارکت دولت در بخش مسکن، پروژه‌های مسکن مهر است که طی دو دولت اخیر هنوز به اتمام نرسیده و حدود ۱۵۰ هزار واحد آن باقی مانده است

وی ادامه داد: یکی از نمونه های مشارکت دولت در بخش مسکن، پروژه‌های مسکن مهر است که طی دو دولت اخیر هنوز به اتمام نرسیده و حدود ۱۵۰ هزار واحد آن باقی مانده است.

کارشناس سیاست گذاری مسکن اضافه کرد: مهم‌ترین برنامه‌ای که در این راستا باید اجرا شود، گسترش کوتاه مرتبه سازی است. خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد به ظرفیت سکونتگاه‌ها در شهرها و روستاها افزوده خواهد شد.

ایلاتی توضیح داد: بر این اساس توزیع عادلانه زمین اجرا می‌شود که باعث خواهد شد افرادی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند از امکان زمین بهره‌مند شوند، بتوانند با در اختیار گرفتن زمین ساخت تدریجی مسکن را پیش ببرند.

همانطور که وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرده اند واقعیت این است که انبوه سازی دولتی با توجه به شرایط مالی و اقتصادی کشور برنامه صحیحی در حوزه مسکن نیست. با آنکه بسیاری از پروژه‌های مسکن طی سال‌های قبل شروع شده، اما هنوز به اتمام نرسیده و نیمه تمام است پس می توان با مشارکت مردم و نهضت مردمی سازی به هدف خود که همانا ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است برسیم.

کد خبر: ۲۷۹٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha