۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
آلمان شریک اول تجاری ایران در اروپا

آلمان شریک اول تجاری ایران در اروپا

۱۰ فروشنده اصلی کالاهای وارداتی به ایران در ۱۱ ماه ۱۴۰۲ از سوی گمرک معرفی شدند. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در این بازه زمانی، آلمان شریک اول تجاری ایران در اروپا بوده است.

به گزارش بازار، براساس ارزیابی صورت گرفته میزان واردات کشور در ۱۱ ماه سال جاری، با افزایشی ۶.۴۰ درصدی در وزن و ۱۱.۱۱ درصدی در ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است. براساس آمار گمرک در این مدت ارزش دلاری کالاهای وارداتی به ۵۹ میلیارد و ۸۸۴ میلیون دلار رسید.

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحدده عربی»، «چین»، ‌ «ترکیه»، «آلمان»، «هند»، «فدارسیون روسیه»، «هلند»، «انگستان»، «سوییس» و «عمان» ۱۰ صادرکننده اصلی کالا به ایران بوده‌اند. نیم‌نگاهی به فروشندگان کالا به ایران نشان می‌دهد ۵ کشور اروپایی در جمع کشورهای واردکنندگان به ایران قرار داشته‌اند و آلمان شریک اول تجاری ایران در اروپا بوده است.

با توجه به روند داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحده عربی» با ۱۸ میلیارد و ۷۶۵ میلیون دلار بیشترین واردات به لحاظ ارزشی به کشور را داشته است سهم این کشور از سبد وارداتی به ایران ۳۱.۳۴ درصد بوده است. امارات یکی از کشورهای اصلی صادرات و واردات محسوب می شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می شود، روندی که هزینه های واردکنندگان را افزایش می دهد با این حال با توجه به شرایط موجود واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.

با توجه به آمار اعلام شده می توان گفت «چین» با ۱۶ میلیارد و ۷۵۴ میلیون دلاری و سهم ۲۷.۹۸ درصد، «ترکیه» با ۶ میلیارد و ۷۷۵ میلیون دلاری و سهم ۱۱.۳۱ درصدی در جایگاه دوم و سوم کشورهای واردکننده به ایران قرار داشته‌اند. از سوی دیگر «آلمان» با یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون دلار و سهم ۳.۲۳ درصدی و «هند» با یک میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلاری که سهمی ۲.۹۶ درصدی از جمع واردکنندگان داشته ۵ کشور اول صادرکننده کالا به ایران محسوب می شوند.

اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته اند بیشترین سهم از واردات کالا به کشور به عهده گیرند شامل چه کشورهای می شوند؟ داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد، «روسیه» با صادرات یک میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و ارزش صادرات «هلند» به ایران هم یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار ارزیابی شده است.

پس از آن «انگلستان» با صادرات بیش از یک میلیارد دلار جایگاه هفتم را به خود اختصاص داد. «سویس» هم در این مدت ۹۵۰ میلیون دلار کالا وارد کشور کرده است. اما سهم «عمان» از واردات کالا به ایران در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۸۱۰ میلیارد دلار بوده است.

از نکات جالب توجه در میان کشورهای واردکننده کالا به حضور ۵ کشور اروپایی در میان ۱۰ کشور اول صادرکننده کالا به کشور می‌توان اشاره کرد.

آلمان شریک اول تجاری ایران در اروپا

کد خبر: ۲۷۹٬۳۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha