۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
افزایش موج مهاجرت مهندسان بیمارستان ساز با نرخ تورم صعودی؛ فرسودگی بیمارستان ها در نبود نقدینگی
عضو انجمن شرکت های بیمارستان ساز ایران مطرح کرد

افزایش موج مهاجرت مهندسان بیمارستان ساز با نرخ تورم صعودی؛ فرسودگی بیمارستان ها در نبود نقدینگی

عزیزی عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های بیمارستان ساز به بازار گفت: در حالی که صفر تا ۱۰۰ ساخت بیمارستان باید طی سه سال انجام شود، کمبود نقدینگی این زمان را به بیش از ۱۲ سال می کشاند.

بازار؛ ‌گروه صنعت: کمبود نقدینگی به معضلی لاینحل برای شرکت های بیمارستان ساز کشور تبدیل شده است؛ از یک سو این مسئله مانع اضافه شدن تخت های بیمارستانی و بهبود سرانه می شود و از طرفی با طولانی شدن مدت زمان ساخت هر بیمارستان نه تنها هزینه های ساخت افزایش می یابد و باعث زیان سازنده ها می شود بلکه بیمارستانی که در نهایت بعد از ۱۲ سال تحویل داده می شود عمر مفید سازه آن گذشته و نزدیک به فرسودگی شده است.

از طرفی با روی کار آمدن برخی از مسئولان اغلب شنیده می شود که حتی در بعضی از مناطق که وجود یک درمانگاه می تواند نیاز منطقه را تامین کند نیز وعده ساخت بیمارستان داده می شود. بیمارستان هایی که در نهایت صرف هزینه های گزاف ساخت و تجهیز در نهایت بدون پزشک بدون استفاده می ماند و دردی را دوا نمی کنند.

بنابراین شاید اگر بعضی از این مسئولان بگذارند هزینه هایی که صرف احداث و تجهیز برخی از بیمارستان ها می شود صرف تکمیل بیمارستان هایی که در محل پر تقاضایی جانمایی شده اند شود شاید بیشتر به درد مردم بخورد و این سرمایه ها کمتر هدر رود و در کنار تامین نیاز مردم، مهندسان بیمارستان ساز نیز به ادامه فعالیت خود امیدوار تر باشند. در رابطه با چالش های فعالان این حوزه احمد عزیزی عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های بیمارستان ساز ایران در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان سوال نخست درباره فعالیت اعضای انجمن شرکت های بیمارستان ساز برایمان بگویید که دقیقا چه مسئولیتی را بر عهده دارند و چطور به وظیفه خود عمل می کنند؟

اعضای انجمن عمده ترین پروژه های عمرانی بیمارستان سازی را در همه مراحل طراحی و اجرا انجام می دهند؛ از جمله پروژه های بزرگی که اکنون در دست ساخت است نیز می توان به پروژه بیمارستان هزار تخت خوابی مهدی اشاره کرد که جنب بیمارستان امام خمینی قرار دارد.

همچنین بیمارستان خاتم نیز یکی دیگر از بیمارستان های مهم کشور است که پروژه آن در قم قرار دارد. علاوه بر این مهندسان بیمارستان ساز پروژه ساخت مرکز بین المللی مغز و اعصاب و غیره را هم در دست احداث دارند که همگی در دست انجام است. هدف انجمن نیز تمرکز توانایی هایی اعضا، دفاع از منافع صنفی، ایجاد رقابت سالم و منطقی و افزایش سطح کمی و کیفی پروژه ها است.

* بیمارستان هایی که احداث می کنید چقدر با استانداردهای بین المللی هماهنگی دارد؟ و بفرمایید چه استانداردهایی را رعایت می کنید؟

استانداردهای بیمارستان سازی توسط وزارت بهداشت به روز رسانی می شود و ایمن سازی و سایر استانداردهایی که تعیین می شود را شرکت های مشاوره ما که طراح بیمارستان هستند اجرایی می کنند.

مشاوران ما از آخرین دستاوردهای علمی بین المللی و استانداردهای داخلی که توسط وزارت بهداشت تهیه می شود استفاده می کنند و شرکت های پیمانکاری هم تلاش می کنند پروژه هایی که دارند را به بهترین وجه در جنبه استانداردها، استحکام، دیدن موانع و مشکلات و غیره در حداقل زمان ممکن انجام دهند

همچنین مشاوران ما از آخرین دستاوردهای علمی بین المللی و استانداردهای داخلی که توسط وزارت بهداشت تهیه می شود استفاده می کنند و شرکت های پیمانکاری هم تلاش می کنند پروژه هایی که بر این اساس تحت پیمان دارند را به بهترین وجه در جنبه استانداردها، استحکام، دیدن موانع و مشکلات و غیره در حداقل زمان ممکن انجام دهند.

به طور کلی انجمن بیمارستان ساز عمدتا مسئولیت ساخت بیمارستان را بر عهده دارد و شرکت های تولیدکننده تجهیزات مراحل بعد از ساخت و تحویل سازه را در قابل تجهیز بیمارستان برای آمادگی افتتاح را بر عهده دارند.

* درباره عمده ترین چالشی که با آن مواجه هستید برایمان بگویید؟

مهمترین چالشی که با آن مواجه هستیم کمبود اعتبارات است، رشد شدید و ناگهانی تورم و عدم تناسب تعدیل های اعلام شده از مهمترین مشکلات ما است. به خصوص که وقتی ۹ ماه زمان می برد تا تعدیل را اعلام کنند اگر نرخ تورم فقط ۱۰ درصد باشد شاید فشار اقتصادی چندانی به پیمانکار وارد نشود اما اگر همین تورم ۷۰ تا ۱۰۰ درصد باشد و بعد از ۹ ماه تعدیل اعلام شود پیمانکاران فقط نیمی از هزینه هایی که انجام داده اند را دریافت خواهند کرد.

بنابراین این عدم تناسب اعتبار با مدت پیمان یکی از چالش های اصلی ما است که باعث می شود هزینه پروژه ها برای پیمانکاران به شدت افزایش یابد و از این جهت دچار خسارت شویم.

* با این تفاسیر به نظر می رسد زمان ساخت بیمارستان خیلی مهم باشد، بفرمایید چقدر به طور متوسط زمان می برد تا یک بیمارستان احداث شود؟

حدود سه سال ساخت و تکمیل هر بیمارستان از صفر تا ۱۰۰ زمان می برد اما همین الان پروژه هایی داریم که به دلیل عدم تامین اعتبار ۱۲ سال از زمان عقد پیمان آن می گذرد و هنوز تکمیل نشده و نزدیک به فرسودگی رسیده اند.

* با این تفاسیر با چالش فرسودگی و حتی از دست رفتن منابع مالی هم مواجه هستید؟

بله، یکی از مهمترین مشکلات نگهداری تجهیزات ساخته شده است.

* در حوزه نوسازی بیمارستان ها هم فعالیت می کنید؟

بله، همکاران ما در حوزه بازسازی و نوسازی بیمارستان ها هم فعالیت می کنند تا به سرانه تخت های استاندارد بیمارستانی اضافه شود.

* همواره از فعالان حوزه درمان می شنویم که یکی از چالش هایی که با آن دست و پنجه نرم می کنند در حوزه تغییر بخش نامه ها و دستورالعمل ها است، در این حوزه با مسئله ای مواجه نیستند؟

بله، این قوانین اگر در تعامل با صنف تغییر یابد و متحول شود منافع ۲ طرف را در نظر دارد و به هر حال ۱۰۰ ها هزار نفر نیروی انسانی در مجموعه شرکت های بیمارستان ساز فعالیت می کنند و حفظ این شرکت ها به معنای حفظ اشتغال آن ها هم هست.

نگرانی ای که وجود دارد تعدیل های اعلامی تناسبی با نرخ تورم ندارد و با تاخیر فراوان انجام می شود

همچنین به لحاظ حفظ توانایی مهندسی هم حائز اهمیت است و نگرانی ای که وجود دارد تعدیل های اعلامی تناسبی با نرخ تورم ندارد و با تاخیر فراوان انجام می شود. بنابراین اگر نرخ تورم پایین باشد قابل تحمل است اما متاسفانه اغلب با رشد ناگهانی و شدید تورم مواجه هستیم. بنابراین عدم اعلام تعدیل در زمان مناسب یک ضربه به صنف ما است.

* چه خواسته ای از متولیان امر برای تسهیل بیمارستان سازی و حفظ سرمایه های این حوزه دارید؟

ما فکر می کنیم که اقتصاد ما در شرایط خوبی قرار ندارد و با نگرانی بزرگ از دست دادن نیروهای متخصص خود دست و پنجه نرم می کنیم که اغلب آن ها کشور را ترک می کنند. این درحالی است که هیچ وقت با چنین بحرانی مواجه نبودیم اما الان آرام آرام از مهاجرت مهندسان شروع شده و به شرکت های پیمان کاری تصری پیدا کرده که عمده ترین دلیل آن ها امید است.

اگر مسئولان فکری به حال این موضوع نکنند با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. هرکسی که می شناسیم حتی در سنین بالاتر هم دنبال مهاجرت هستند.

کد خبر: ۲۷۹٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      0 0
      چرا در عراق بیمارستان ساخته میشه ولی در ایران فرسودگی بیمارستان علت در چیست