۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۶
شهرک های صنفی، شهرهای فراموش شده
بازار گزارش می دهد؛

شهرک های صنفی، شهرهای فراموش شده

نکا- شهرک‌های صنفی نیاز طبیعی واصلی برای ساماندهی صنوف آلاینده ومزاحم به شمار می رود و وعده ایجاد آن در دولت‌های مختلف و با گذر زمان در مازندران رو به فراموشی رفته است.

بازار: بیش از چندصدهزار واحد صنفی و تولیدی و صنایع مزاحم به‌صورت پراکنده در گوشه و کنار مازندران فعالیت دارند و ساماندهی این مشاغل در قالب شهرک‌های صنفی و تخصصی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

در حال حاضر ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی در مازندران وجود دارد و طرح سه شهرک صنفی شامل برنج، آهن‌آلات و مبلمان در آمل، بهشهر و بابلسر تهیه و به‌صورت ناقص اجراشده و هنوز نهایی و تکمیل‌نشده است.

انتقال صنوف مختلف و ایجاد شهرک‌های صنفی – تخصصی که دارای مزایایی نظیر کاهش صنوف آلاینده در شهرها است می‌توانند امتیازات زیادی را درپی داشته باشد.

محمدرضا محسنی رئیس اتاق اصناف نوشهر در گفتگو با خبرنگار بازار، ایجاد شهرک‌های صنفی و انتقال مشاغل مزاحم را امری ضروری و فراموش‌شده دانست و گفت: با سرمایه‌گذاری و انتقال صنوف مزاحم می‌توان بسیاری از مشکلات ازجمله آلودگی‌های صوتی و ترافیک را در شهرها حل کرد.

قرار بود شهرک صنفی در شهرستان ایجاد شود که همچنان در قالب یک طرح مانده است و باید امتیازاتی نظیر دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی برای ایجاد شهرک صنفی داده شود

وی افزود: قرار بود شهرک صنفی در شهرستان ایجاد شود که همچنان در قالب یک طرح مانده است و باید امتیازاتی نظیر دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی برای ایجاد شهرک صنفی داده شود.

وی یادآور شد: همچنین مالکان واحدهای صنفی با حفظ املاک خود در شهر می‌توانند با انتقال واحدها و صنایع مزاحم، به ارائه خدمات منسجم و تخصصی در شهرک‌های صنفی بپردازند.

محسنی با اظهار اینکه حدود ۱۰ هزار واحد صنفی در قالب ۳۵ اتحادیه و ۳۳۱ صنف در شهرستان فعالیت دارند گفت: می‌توان در شهرک صنفی رسته و خوشه‌های تخصصی مانند راسته جوشکاران، مبل‌سازان، کابینت سازان و غیره ایجاد کرد و این مسئله دسترسی مردم را نیز برای بهره‌مندی از خدمات آسان‌تر خواهد کرد.

سطح اراضی صنعتی مازندران حدود هزار و ۹۰۰ هکتار است که ۴۲ شهرک و ناحیه صنعتی در آن مستقرشده‌اند و طبق پایش ها مازندران به شهرک‌های صنفی مانند برنج، بنکداران، آهن‌آلات، مبلمان و غیره نیازمند است.

راه اندازی شهرک های تخصصی مبلمان و آهن آلات

سید مصطفی موسوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی مازندران بابیان اینکه در حال حاضر شهرک و پایانه صنفی و صادراتی برنج در آمل کلید خورده است، گفت: راه‌اندازی شهرک‌های تخصصی مبلمان در بابلسر به‌عنوان قطب تولید مبلمان استان و آهن‌آلات در شرق استان ضروری است و طرح و برنامه آن تهیه‌شده است.

وی با اظهار اینکه شهرک‌های صنفی بر اساس ظرفیت‌های تخصصی هر شهرستان باید ایجاد شود، عنوان کرد: اجرای این طرح مزایای فراوانی دارد و ایجاد شهرک صنفی آهن‌فروشان نیز در زمینی به وسعت حدود هفت هکتار با ۵۵ واحد صنفی در دستور کار است.

موسوی از استقبال اصناف برای ایجاد شهرک‌های صنفی خبر داد و گفت: باید الگوی ایجاد شهرک‌های صنفی در مناطق مختلف استان با توجه به مزیت‌ها و معافیت‌های مالیاتی تهیه شود و طبق آمایشی سرزمینی باید شهرک‌های صنفی ایجاد شود.

وی ایجاد شهرک‌های صنفی را با توجه به آلایندگی برخی مشاغل و صنایع و استقرار واحدها در آن امری ضروری برشمرد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز انتقال واحدهای آلاینده مستقر در شهرها و حاشیه را به شهرک‌های صنفی و تخصصی لازم دانست و گفت: تجمع واحدهای صنفی و تولیدی در شهرک‌های صنفی، سبب تسهیل در خدمات‌رسانی به مردم می‌شود و باید برای این کار، مشوق‌هایی را برای مالکان واحدهای صنفی در نظر گرفت.

صنایع مزاحم و آلاینده به دلیل مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌های صوتی که ایجاد می‌کنند باید به شهرک‌های صنفی منتقل شوند

وی با اظهار اینکه ایجاد شهرک‌های صنفی موضوعی نو و جدید در مازندران است، خواستار ساخت شهرک‌های با استانداردهای روز شد و گفت: صنایع مزاحم و آلاینده به دلیل مسائل زیست‌محیطی و آلودگی‌های صوتی که ایجاد می‌کنند باید به شهرک‌های صنفی منتقل شوند و باید زیرساخت‌های لازم را مهیا کرد.

حسین زادگان با اظهار اینکه در مناطق مختلف کشور، ناحیه‌های خدماتی و یا صنفی در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: شهرک‌های صنفی را می‌توان به اصناف خدماتی، فنی، صنعتی و غیره دسته باندی کرد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید شهرک‌های تخصصی اصناف را در استان شکل دهیم.

استاندار مازندران یادآور شد: فعالیت متمرکز اصناف در داخل شهرک‌ها و یا نواحی صنفی و تخصصی می‌تواند مزایایی مانند کاهش آلودگی را در پی داشته باشد و از سوی دیگر به دلیل کمبود فضای شهری و زمین بهتر است اصناف در مجموعه‌های متمرکز قرار گیرند و باید جذابیت لازم ایجاد شود.

استاندار مازندران خواستار تهیه برنامه عملیاتی برای استقرار و انتقال واحدهای صنفی به شهرک‌های تخصصی شد و مهلت دوهفته‌ای را برای تهیه این برنامه تعیین کرد و گفت: ایجاد شهرک‌های صنفی از گذشته‌ها در دستور کار قرار داشت ولی به دلایلی اجرایی نشده است.

حسین زادگان یادآور شد: در برنامه باید استقرار اصناف بر اساس پهنه‌بندی، شرایط خاص و منطقه به منطقه اولویت‌بندی شود و طرح آن باید به تصویب رسید.

وی ایجاد شهرک‌های صنفی با اولویت مشاغل آلاینده و ترافیک زا را ضروری برشمرد و خواستار همکاری دستگاه‌های مسئول، بخش خصوصی، اصناف، شهرداری‌ها و غیره شد.

به گزارش بازار، طرح ایجاد شهرک‌های صنفی تاکنون به دلایلی نظیر عدم‌تغییر کاربری زمین و فقدان اعتبار و تسهیلات بانکی و عدم رغبت واحدهای صنفی تاکنون در مازندران محقق نشده است درحالی‌که طبق قانون، می‌توان درزمینهٔ صنوف مختلف مانند درب و پنجره سازی، خودرو، مصالح ساختمانی، نجاری و جوشکاری، تعمیرات قطعات بنتی و غیره شهرک‌های صنفی و تخصصی ایجاد کرد.

تحقق ایجاد شهرک‌های صنفی مستلزم، آموزش، ارائه تسهیلات، واگذاری زمین و حمایت بخش‌های مختلف است و اگر واحدهای صنفی در یکجا متمرکز شوند، دسترسی و خدمات‌دهی مشتریان را سهل و آسان‌تر خواهد کرد.

کد خبر: ۲٬۷۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha