۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای برخی صیادان به تایید نهایی رسید
معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات:

بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای برخی صیادان به تایید نهایی رسید

آزادی، معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از تایید نهایی بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای برخی صیادان خبر داد.

به گزارش بازار، مرتضی آزادی در این خصوص گفت: با پیگیری‌های سازمان شیلات ایران، شورای عالی حفاظت فنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شغل صیادی را از گروه" الف" آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور به گروه "ب" یعنی مشاغلی که با ماهیت سخت و زیان‌آور به تصویب رسیده‌اند و نیاز به بررسی‌های سالانه ندارند، تغییر داد.

وی افزود: براساس این مصوبه شغل صیادی همانند مشاغل کار در معدن، کار در ارتفاع و مشاغلی از این دست ذاتاً سخت و زیان‌آور شناخته شده و نیاز به بررسی سالانه در کمیته‌های استانی وزارت کار ندارند و صیادان استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز به سازمان تامین اجتماعی پیش از موعد موعد مقرر بازنشسته شوند.

معاون دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اعلام این که سازمان شیلات بیش از ده سال پیگیری‌های لازم را در این باره به انجام رسانده و با کمک نمایندگان جامعه صیادی و نمایندگان مجلس، شغل صیادی را در ردیف گروه ب آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار داد اما سازمان تامین اجتماعی به بهانه این که در خصوص برخی از گروه‌های صیادی رابطه کارگری و کارفرما وجود ندارد و دارای قرارداد کار مشخص نیستند از اجرای این مصوبه خودداری می‌کرد.

وی ادامه داد: در برخی از موارد نیز به نحوه بیمه‌پردازی صیادان ایراد گرفته و هنوز مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم در آینده برطرف شود و در این زمینه خوشبختانه صیادان تعاونی‌های کیلکا به دلیل مطابقت بیشتر با آیین‌نامه مشاغل سخت، بهتر می‌توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند و نخستین نفر از این صیادان نیز در سال جاری توانسته است با بهره‌مندی از این مزایا بازنشسته شود.

آزادی تصریح کرد: با پی‌گیری‌های سازمان شیلات ایران در لایحه بند خ تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال بابت افزایش سقف معافیت بیمه‌ای ملوانان و صیادان لحاظ شد اما به رغم پی‌گیری‌های مستمر و برگزاری جلسات مداوم با وزارت کار، رفاه و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، سازمان تامین اجتماعی، کمیسیون نظارت مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه، تاکنون این امر محقق نشده و مبلغی برای بهره‌مندی ملوانان و صیادان تخصیص نیافته است.

بنابر این گزارش، کار مداوم در تعاونی‌های صیادان پره و لزوم قرار گرفتن صیادان در معرض آب شور دریا موجب بروز بیماری‌های مختلفی نظیر روماتیسم، کمردرد، سرماخوردگی، سردردهای میگرنی، بیمارهای پوستی و پیری زودرس می‌شود و علاوه بر آن محیط کار و فعالیت صیادان به دلیل آغشته بودن به مواد زائد و انواع آبزیان که دارای بویی نامطبوع است، تنفس را دچار مشکل کرده و مقدمه‌ای برای بیماری‌های ریوی خواهد بود.

همچنین ناپایداری شرایط دریا، کار در موتورخانه‌ها و شناورهای صیادی، قرار گرفتن در طوفان‌های دریایی، کار مداوم با ابزار و ادوات صید که گاهی به دلیل سنگین بودن، آسیب‌های جسمی را در پی دارد، از جمله مشاغل سخت بوده و علاوه بر آن، از آنجایی که سفرهای چندروزه تا چندماهه صیادان و عدم دسترسی به ساحل و دوری از خانواده مشکلات روحی و روانی را دامن خواهد زد از جمله مواردی است که باید افراد ذی‌صلاح را به این حقیقت آگاه کند که مشاغل صید و صیادی سخت و زیان‌آور است.

گفتنی است؛ با پیگیری‌های مکرر سازمان شیلات ایران، یکی از صیادان کیلکاگیر استان مازندران از مزایای بازنشستگی پیش از موعد مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شد.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha