۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
ضرورت برنامه ریزی برای نوسازی صنعت فرسوده دارو؛ داروسازان درمانده از بودجه های ناکافی سالانه
مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران مطرح کرد

ضرورت برنامه ریزی برای نوسازی صنعت فرسوده دارو؛ داروسازان درمانده از بودجه های ناکافی سالانه

احمدی عضو انجمن داروسازان ایران به بازار گفت: در شرایطی وزارت بهداشت ۱۲۵ همت برای سال آینده درخواست بودجه داد که فقط با ۸۶ همت آن موافقت شد و بودجه ۳۹ همت با نیاز دارویی کشور فاصله دارد.

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی بودجه ۱۴۰۲ کمتر از برآوردهای وزارت بهداشت مصوب شد که همان هم اکنون که به پایان سال رسیده ایم تمام و کمال پرداخت نشده است. این درحالی است که همان ماجرای بودجه سال قبل برای امسال نیز تکرار شده و بر خلاف برآوردها و درخواست وزارت بهداشت نسبت به تصویب بودجه ۱۲۵ همتی برای ۱۴۰۳، فقط ۸۶ همت از بودجه مصوب شد.

این درحالی است سال قبل نیز از ۱۰۵ همت درخواست شده فقط ۶۹ همت مصوب شد که بخش عمده آن نیز تا همین اسفندماه واریز نشده بود و اکنون که به روزهای آخر سال رسیده ایم نیز بخش مهمی از آن هنوز اختصاص نیافته است. بنابراین عجیب نیست که فعالان صنعت دارو نسبت به سال پیش رو اظهار نگرانی کنند و وضعیت پیش رو را مثبت ندانند.

افتخار ۸۰ سال تامین نیاز دارویی کشور

در این رابطه سید هادی احمدی مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران به بازار گفت: همانطور که می دانید صنعت داروسازی ایران، صنعتی با قدمت ۸۰ ساله و یکی از افتخارات کشورمان است که توانسته ایم تا بیش از ۹۷ درصد از داروهای مصرفی را به لحاظ حجمی در داخل کشور تولید کنیم.

صنعت داروی کشور ۸۰ سال قدمت دارد و به فرسودگی هم رسیده است؛ یعنی نیاز به نوسازی دارد

وی با اشاره به اینکه جزو کشورهایی هستیم که توانسته ایم دغدغه های تولید و تامین دارو را کاهش دهیم و حتی برطرف کنیم افزود: تامین نیاز دارویی بازار کشور در شرایط تحریمی مستلزم این است که مسئولان به معقوله دارو توجه بیشتری داشته باشند.

این داروساز ادامه داد: همانطور که اشاره کردم صنعت داروی کشور ۸۰ سال قدمت دارد و به فرسودگی هم رسیده است؛ یعنی نیاز به نوسازی دارد. بنابراین صنایع داروسازی کشور به دلیل مستهلک بودن باید نوسازی هرچه سریع تر نوسازی شوند. همچنین طی آماری که از سوی مرکز پژوهش های مجلس ارائه شده، به نیاز به نوسازی صنعت و صرف هزینه برای آن تاکید شده است.

صنعت دارو درمانده از بودجه های ناکافی

احمدی با اشاره به اینکه بودجه بندی سال آینده چشم اندازی خوبی از ۱۴۰۳ ارائه نمی دهد بیان داشت: در سال آتی با توجه به خبرهایی که از بودجه طرح دارویاری می رسد سال چندان جالبی را از لحاظ دارو پیش بینی نخواهیم کرد؛ چرا که بدون لحاظ تورم، پیش بینی مسئولان دارویی و سازمان غذا و دارو ۱۲۵ همت بوده است که از آن هم فقط ۸۶ همت تصویب کرده اند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به فاصله ۳۹ همتی درخواست وزارت بهداشت تا تصویب بودجه ۱۴۰۳ اضافه کرد: این اختلاف صنعت دارویی را زمین گیر خواهد کرد و در سال ۱۴۰۲ که انتهای آن قرار داریم ۱۰۵ همت تقاضا شده بود که ۶۹ همت از آن رقم تصویب شد.

وی ادامه داد: بنابراین تمام مصوبه بودجه سال گذشته هنوز اختصاص داده نشده و هنوز قسمتی از آن مانده که به صنعت دارو تزریق کنند. بنابراین با مطالبات امسال وارد سال آینده می شویم در صورتی که نزدیک حدود ۴۰ همت هم کسری بودجه در این زمینه داریم.

این داروساز با اشاره به اینکه آسیب این اتفاق به مردم خواهد رسید تاکید کرد: می خواهیم که مردم به جز بیماری درد دیگری نداشته باشند اما پرداخت از جیب مردم افزایش می یابد؛ چرا که کمبود نقدینگی چرخه دارو را بهم می ریزد. چرخه تامین دارو هم از تولید کننده، توزیع کننده و عرضه کننده همگی دچار اختلال می شود.

۱.۳ همت چک برگشتی داروخانه ها به زنجیره تامین دارو

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به کل زنجیره فعال در حوزه داروسازی گفت: در حال حاضر ۲۲۵ کارخانه تولید کننده دارو، حدود ۶۰ شرکت پخش سراسری و ۱۸۰ شرکت پخش استانی فعال در سراسر کشور داریم. همچنین حدود ۱۶ هزار داروخانه در سراسر کشور محصولات تولید شده در زنجیره دارو را به دست بیماران عرضه می کنند.

وی با اشاره به اینکه خدماتی که در کل کشور ارائه می دهیم بی نظیر است افزود: هرچند به عنوان یکی از کشورهای نوظهور در حوزه دارو هستیم اما توانسته ایم در زمینه تولید داروهای بایوتک، داروهای نانو و سایر داروهای تخصصی پیشرفت های خوبی را حاصل کنیم. بنابراین انتظار می رود که خودمان، مسئولان و مردم قدر این سرمایه ها را بدانیم و اگر قدر داشته هایمان و دوستان زحمت کشی که در این صنعت زحمت می کشند را ندانیم این سرمایه ها از بین خواهد رفت.

کمبود نقدینگی که در سال ۱۴۰۲ ایجاد و باعث شد ۱.۳ همت تا این لحظه چک برگشتی از سوی داروخانه ها روی دستمان بماند

احمدی با اشاره به اینکه یکی از عوامل از دست رفتن زیرساخت های ایجاد شده طی سال های اخیر همین معضل کمبود نقدینگی است ادامه داد: کمبود نقدینگی که در سال ۱۴۰۲ ایجاد و باعث شد ۱.۳ همت تا این لحظه چک برگشتی از سوی داروخانه ها روی دستمان بماند.

این داروساز تاکید کرد: این درحالی است که داروخانه ها همواره به عنوان واحدهای صنفی بسیار خوش نامی شناخته می شدند و جزو اصنافی هستند که همیشه فعالیت هایشان روی برنامه بوده است. بنابراین تاکنون هیچ گاه مشکلی در بحث نقدینگی آن ها وجود نداشته است اما امسال ۱.۳ همت چک های داروخانه ها برگشت خورد.

احمدی اضافه کرد: همین عدد چک برگشتی و خسارت زنجیره ای به بخش های دیگر از جمله صنعت توزیع و تولید بر می گردد. بنابراین نیاز است که توجه ویژه ای شود تا سال آتی دغدغه کمتری داشته باشیم. اما به نظر می رسد سال آینده دچار چالش های زیادی در زمینه تولید دارو خواهیم شد؛ چون نقدینگی از همین الان مشخص است که کسری بودجه برای صنعت دارو رقم خورده است.

احمدی تاکید کرد: این موضوع برازنده کشوری که ۹۷ درصد دارو را تولید می کند نیست و مسئولان باید خیلی خوشحال باشند که این همه نخبه داروسازی و این همه صنعت داروسازی داریم که توانسته افتخار کشور باشد و این افتخار را باید حفظ کنند.

با این تفاسیر به نظر می رسد وظیفه سنگینی بر دوش مسئولان تصمیم گیرنده در حوزه دارو باشد؛ چرا که از یک سو ادامه حیات صنعت دارو در خطر افتاده و از سوی دیگر تامین نیاز دارویی مردم به عنوان موضوعی مهم تر در معرض تهدید قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۷۸٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha