۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
حسن نصر الله: ایران را درگیر جنگ نمی‌کنیم
ادعای رویترز؛

حسن نصر الله: ایران را درگیر جنگ نمی‌کنیم

رویترز نوشت: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در واپسین دیدار خود با سردار قاآنی در بیروت در ماه فوریه گذشته به او اطمینان داده ایران را از درگیری در یک جنگ تمام عیار در منطقه دور نگه می دارد.

به گزارش بازار، خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شده حزب الله لبنان به ایران اطمینان داده که به تنهایی می تواند وارد جنگ تمام عیار با اسراییل در مرزهای شمال فلسطین اشغالی شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از ۷ منبع داخلی از ایران که به هویت آنها اشاره ای نکرده، مدعی شده فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در ماه فوریه از بیروت بازدید کرد تا در مورد احتمال حمله اسراییل علیه حزب الله لبنان با مقامات حزب الله گفت و گو کند؛ حمله ای که بنا به مدعای رویترز می تواند به شدت به شریک اصلی منطقه ای تهران آسیب برساند.
کانال عصر ایران در تلگرام

بنا به گزارش رویترز، اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در ماه فوریه گذشته برای سومین بار از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در بیروت با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار کرد.

بنابر مدعای رویترز و به نقل از منابع ایرانی، محور گفتگوهای قاآنی با نصرالله احتمال حمله تمام عیار اسراییل به لبنان بوده است.

رویترز نوشت: سه منبع از ایرانیان درون دایره قدرت گفتند، در صورت حمله تمام عیار اسراییل به لبنان، علاوه بر آسیب رساندن به گروه حزب الله، ایران برای واکنش شدیدتر از آنچه تاکنون از ۷ اکتبر نشان داده، تحت فشار قرار خواهد گرفت.

در طول ۵ ماه گذشته، حزب الله لبنان به عنوان دشمن قسم خورده اسراییل، حمایت خود را از حماس در قالب حملات محدود راکتی در سراسر مرز شمالی اسراییل، نشان داده است.

منابع گفتند، در دیدار ماه فوریه، نصرالله به قاآنی اطمینان داد که نمی‌خواهد ایران را درگیر جنگ با اسراییل یا ایالات متحده کند و حزب‌الله به تنهایی خواهد جنگید.

نصرالله به قاآنی گفت: این جنگ ما است.

طی حدود ۱۶۰ روز گذشته از زمان آغاز جنگ غزه، درگیری‌ها در مرزهای جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی، با وجود اینکه منجر به آوارگی ده‌ها هزار نفر از خانه‌های خود در هر دو طرف مرز شده، اما همچنان به صورت کنترل شده و محدود باقی مانده است.

طی این مدت درگیری و در جریان حملات اسراییل بیش از ۲۰۰ جنگجوی حزب الله و حدود ۵۰ غیرنظامی در لبنان کشته شده اند، در مقابل در اثر حملات از لبنان به اسراییل ده ها سرباز اسراییلی زخمی و دستکم ۶ غیرنظامی اسراییلی کشته شده اند. ارتش اسراییل به تعداد دقیق تلفات خود در نتیجه حملات حزب الله اشاره ای نکرده است.

در روزهای اخیر، حملات متقابل اسراییل و حزب الله بر شدت و گستردگی خود افزوده است، و این نگرانی ها را تشدید می کند که خشونت از کنترل خارج شود.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه اعلام کرد که اسراییل قصد دارد حملات خود را افزایش دهد تا در صورت آتش‌بس در غزه، جنگجویان حزب‌الله را به طور قاطع از مرز خارج کند، اگرچه او درها را برای دیپلماسی باز گذاشت.

در سال ۲۰۰۶، اسراییل جنگ کوتاه اما شدید هوایی و زمینی با حزب الله انجام داد که ۳۳ روز تداوم یافت و در آخر با شکست نظامی اسراییل و البته با ویرانی گسترده مناطق جنوب لبنان و بیروت همراه بود.

منابع امنیتی اسراییل پیشتر گفته بودند که اسراییل به دنبال گسترش تنش نیست اما افزودند که تل آویو آماده است در صورت نیاز در جبهه های جدید بجنگد.

دو تن از منابع همسو با دیدگاه‌های دولت در تهران گفتند که ایران و حزب‌الله به خطرات جدی جنگ گسترده‌تر در لبنان، از جمله خطری که می‌تواند گسترش یابد و منجر به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران شود، وقوف دارند.

ایالات متحده، ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار داده و سال هاست که به دنبال مهار برنامه هسته ای تهران بوده است. اسراییل نیز مدت هاست که ایران را یک تهدید وجودی می داند. ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد می کند.

رویترز برای این ماجرا با ۴ منبع ایرانی و ۲ منبع منطقه‌ای به همراه یک منبع لبنانی که محوریت این دیدار را تایید کرد، صحبت کرده است.

۲ منبع آمریکایی و یک منبع اسراییلی گفتند که ایران می‌خواهد از جنگ تمام عیار بین اسراییل و حزب‌الله جلوگیری کند.

تحلیلگران گفتند که نشست بیروت فشار بر استراتژی ایران برای اجتناب از تشدید تنش در منطقه و در عین حال تقویت و حمایت از غزه در سراسر خاورمیانه از طریق گروه های مسلح متحد در عراق، سوریه و یمن را برجسته می کند.

جان آلترمن از اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره دیدار ماه فوریه قاآنی و نصرالله در بیروت، گفت: قاآنی و نصرالله می‌خواهند ایران را از عواقب حمایت از مجموعه‌ای از بازیگران نیابتی در سراسر خاورمیانه مصون نگه دارند. احتمالا به این دلیل که آنها ارزیابی می‌کنند که احتمال اقدام نظامی در لبنان در حال افزایش است و نه کاهش.

رویترز به نقل از آنچه که منابع ایرانی در حلقه داخلی قدرت توصیف کرده، نوشت اگر اسراییل اقدام نظامی بزرگی را علیه حزب الله انجام دهد، تهران ممکن است خود را مجبور به تشدید جنگ نیابتی خود ببیند.

با این حال، یک مقام امنیتی ایرانی اذعان کرد که هزینه‌های چنین تشدید تنشی می‌تواند برای گروه‌های متحد ایران بسیار زیاد باشد. وی افزود: دخالت مستقیم ایران می تواند منافع اسراییل را تامین کند و توجیهی برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه باشد.

یک مقام آمریکایی گفت: با توجه به روابط گسترده و طولانی تهران با حزب‌الله، فاصله انداختن بین آنها اگر نگوییم غیرممکن اما بسیار دشوار خواهد بود.

کد خبر: ۲۷۸٬۷۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha