۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷
بیانیه جی۷ درباره ادعای واهی انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

بیانیه جی۷ درباره ادعای واهی انتقال موشک بالستیک از تهران به مسکو

گروه هفت کشور صنعتی موسوم به «جی‌۷» با ادعای واهی تصمیم ایران برای انتقال موشک بالستیک به روسیه، به تهران درباره اعمال تحریم‌های جدید هشدار داد.

به گزارش بازار، گروه هفت در بیانیه‌ای با تکرار ادعاها درباره تصمیم ایران جهت تامین موشک بالستیک برای روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرد که انتقال احتمالی موشک بالستیک به مسکو، با تحریم‌های جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

در بیانیه جی۷ آمده است: اگر ایران به تامین موشک بالستیک یا فناوری مرتبط با آن، به روسیه ادامه دهد، آماده‌ایم تا به سرعت و به طور یکپارچه از طریق اقداماتی شامل تحریم‌های جدید و قابل توجه، (به تهران) پاسخ دهیم.

گروه هفت که ریاست دوره‌ای آن هم‌اکنون برعهده ایتالیاست، علاوه بر این کشور، آمریکا، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه و کانادا را نیز در خود جای داده است.

رویترز هفته گذشته در گزارشی مدعی شده بود که براساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که جهت اجلاس سران اتحادیه اروپا در هفته جاری تهیه شده است، رهبران اتحادیه اروپا با ادعای واهی همکاری تهران و مسکو به دنبال اقدامات جدید ضد ایرانی هستند.

گفته شده است که اقدامات خصمانه کشورهای اروپایی به بهانه انتشار گزارش‌هایی بی‌پایه مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین صورت می‌گیرد.

پیش از این نیز مقامات اروپایی ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین و احتمال انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را مطرح کرده بودند و این نخستین باری نیست که چنین اتهاماتی مطرح می‌شود. در عین حال تاکنون مدارک و مستندات قابل توجهی درباره ادعای مقامات اروپایی علیه ایران ارائه نشده است.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد پیش‌تر اعلام کرده بود که «علی‌رغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند. این ریشه در پایبندی ایران به قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل دارد.»

کد خبر: ۲۷۸٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha