۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
نوشتن قوانینی که قابلیت اجرا در جامعه ندارد مصداق قانون‌شکنی است
رئیس مجلس شورای اسلامی:

نوشتن قوانینی که قابلیت اجرا در جامعه ندارد مصداق قانون‌شکنی است

رئیس مجلس گفت: آن زمان که قانون ما از جامعیت لازم برخوردار نیست و قابلیت اجرایی در جامعه را نداشته باشد، ما با نوشتن چنین قانونی در حقیقت به نوعی قانون شکنی کرده‌ایم.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش جایزه ملی قانون که صبح امروز در سالن شهید مدرس برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: هر جامعه‌ای نیازمند ثبات است و ثبات بر بستر قانون اتفاق می‌افتد. مهمترین هنجار، قانون است و قانونمداری مهمترین هنجارسازی است که باید در هر جامعه‌ای اتفاق بیتفد.

وی با بیان اینکه امروز رشد و پیشرفت بر بستر عدالت و نظم و امنیت تنها در شرایطی امکان پذیر است که ما بر محور قانون حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: ما این توفیق را در نظام جمهوری اسلامی داریم که به برکت خون شهدا و وجود حضرت امام خمینی که کلامی جز برای خدا نگفت و قدمی جز در راه خدا برنداشت، در سایه قانونی برخاسته از احکام الهی و قرآن و اهل بیت زندگی کنیم. این نعمت عظیمی برای ما است که در این مقطع زندگی می‌کنیم و شکر این نعمت را باید با پاسداری از قانون بجا بیاوریم.

قالیباف گفت: مکتب امام بر ۳ پایه معنویت، عقلانیت و عدالت استوار شده و اگر قرار است در کشور تحولی صورت گیرد که هم مطالبه رهبری و هم خواست مردم است، این تحول نیازمند وجود یک توازن بین این ۳ محور اساسی مکتب امام خمینی است.

رئیس مجلس ادامه داد: اگر این سه به شکل متوازن پیش نرود ما با مشکل مواجه می‌شویم. قانون نماد توازن برای تحقق مکتب امام خمینی است. ما در مجلس تلاش کردیم که بر این بستر حرکت کنیم و پیش برویم.

وی افزود: امروز در بخش‌های مختلف از جمله حکمرانی آب، بازار پولی و مالی و حوزه مسائل اقتصادی مشکلات و چالش‌هایی داریم. البته همه مسائل حکمرانی فقط مرتبط با قانون نیست ولی پایه اساسی آن قانون است. ما در مجلس شورای اسلامی به عنوان کسانی که این قانون را می‌نویسیم باید سعی کنیم که خودمان اولین قانون شکنان نشویم.

قالیباف تاکید کرد: آن زمان که قانون ما از جامعیت لازم برخوردار نیست و قابلیت اجرایی در جامعه را نداشته باشد، ما با نوشتن چنین قانونی در حقیقت به نوعی قانون شکنی کرده‌ایم. به همین جهت رهبر انقلاب در چندین بند سیاست‌های کلان قانون نویسی را ابلاغ کردند که ما باید به این منویات توجه کنیم.

کد خبر: ۲۷۸٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha