۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
تدارک ویژه برای پذیرایی از زائران بارگاه رضوی | افزایش خدمات از سهمیه نان تا دارو
بازار گزارش می‌دهد؛

تدارک ویژه برای پذیرایی از زائران بارگاه رضوی | افزایش خدمات از سهمیه نان تا دارو

مشهد- مشهد مقدس از جمله شهر هایی است که بسیاری از زائران به شوق زیارت و بهره مندی از برکات معنوی آن را به عنوان مقصد خود به ویژه در ایام نوروز و مناسبت های مذهبی انتخاب می کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: همزمان با نزدیک شدن به نوروز ۱۴۰۳ و مصادف شدن با آغاز ماه مبارک رمضان؛ مشهد مقدس برای میزبانی از زائران با شهر تکانی و آماده سازی ملزومات پذیرایی آماده می شود.

بارگاه منور رضوی به عنوان نخستین میعادگاه عاشقان و زائران چند روزی است که با برپایی آئین های شست و شو و بهسازی زیرگذر حرم مطهر رضوی برای دلنشین کردن فضای زیارت و نوازش دادن چشم زائران مزین شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، علاوه بر تلاش های شهرداری مشهد برای بهسازی اماکن عمومی و خدماتی و نیز گل آرایی و زیباسازی سطح شهر سایر دستگاه های اجرایی نیز در قالب ستاد خدمات سفر به زائران فعال بوده و تمهدیدات خاصی را برای ارایه خدمات بهتر و بیشتر به زائران در دستور کار قرار دادند به گونه ای که قریب به اتفاق دستگاه های اجرایی در حال آماده باش کامل هستند.

نانوایی های پیرامون حرم رضوی تعطیلی ندارند

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی در راستای ارایه خدمات به زائران نوروزی در همین رابطه اعلام کرد: تعداد ۱۲۷ نانوایی در جوار حرم مطهررضوی فعالیت دارند که ابتدای ماه مبارک رمضان تا پایان ماه مبارک رمضان حق تعطیلی به آن ها داده نشده است.

‎محسن صیادی افزود: ساعت کاری ۱۲۷ نانوایی در جوار حرم مطهر به صورت سه شیفت و بدون تغییر است وساعت کاری نانوایان سطح شهر نیز برای ارایه خدمت در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۹ الی ۱۱ و بعدازظهر ۱۴ الی ۲۰ شب تعیین شده است.

به گزارش خبر نگار بازار؛ جانمایی ۷۵۰ مرکز عرضه کالا با قیمت مصوب به جهت جلوگیری از گرانفروشی و کمبود کالاهای اساسی، شناسایی و تامین ۹۱ قلم کالای کلی و ۲۳ قلم کالای ضروری برای زائران، تامین و ذخیره آرد، گوشت مرغ و گوشت قرمز، استقرار و تجهیز نانوایی‌های ثابت و سیار در پیرامون حرم و برقراری گشت بازرسی با مشارکت اداره کل صمت برای کنترل قیمت کالاها از جمله اقداماتی است که در حوزه تامین و توزیع کالا با محوریت ارایه خدمات مطلوب به زائران در نظر گرفته شده است.

۱۰ هزار تاکسی آماده خدمات رسانی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد در آستانه فرا رسیدن سال جدید با توجه به حضور و نیاز زائران و مسافران در ایام نوروز از خدمات تاکسی رانی اظهار کرد: تاکسی‌رانان موظف شده‌اند حداقل ۱۲ ساعت در طول روز فعالیت داشته باشند.

مقدمات پذیرایی از زائران بارگاه رضوی فراهم شد| افزایش خدمات از سهمیه نان تا دارو

مرتضی چایچی‌مطلق در جلسه قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائران خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار کرد: تاکسی‌های تحت مدیریت این سازمان به صورت گردشی، خطی و سامانه تلفنی فعالیت و خدمت‌رسانی می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد: تعداد ۱۰ هزار و ۶۰۰ تاکسی به زائران و مسافران در نوروز ۱۴۰۳ خدمات رسانی می کنند و با توجه به اینکه مهم‌ترین مسئله زائران دریافت کرایه براساس نرخ مصوب و قانونی است لذا در ۷ خط تاکسی‌رانی در اطراف حرم مطهر رضوی، فاکتور سفر صادر می‌شود که صدور فاکتور شکایت‌ها را کاهش و رضایت‌مندی مسافران را افزایش خواهد داد

وی از خدمت‌رسانی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تاکسی به زائران و مسافران در نوروز ۱۴۰۳ خبر داد و افزود: مهم‌ترین مسئله زائران و مسافران دریافت کرایه براساس نرخ مصوب و قانونی است که در همین راستا ۷ خط تاکسی‌رانی در اطراف حرم مطهر رضوی، فاکتور سفر صادر می‌شود که صدور فاکتور شکایت‌ها را کاهش و رضایت‌مندی مسافران را افزایش داده است.

عضو کمیته حمل و نقل ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی یادآور شد: برای افزایش نظارت مردمی ۴ هزار برچسب اطلاع‌رسانی نرخ کرایه و تلفن تماس برای رسیدگی به شکایت مسافران، در خودروهای تاکسی نصب شده است.

چایچی‌مطلق عنوان کرد: بر اساس آئین نامه انضباطی، تاکسی‌رانانی که نرخ مصوب را رعایت نکنند برای نخستین نوبت ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و در نوبت‌های بعدی جریمه بیشتری در نظر گرفته شده است البته پس از بروزرسانی این آئین نامه بازدارنده بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی مشهد گفت: شهروندان در صورت هر گونه شکایت با شماره تلفن ۳۳۴۴۸۱۵۵ -۰۵۱ یا با شماره تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند.

تامین دارو و شیر خشک مازاد بر سهمیه

معاون غذاودارو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه افزایش سهیمه دارو و تمهیدات لازم برای ارایه خدمات به زائران نوروزی اندیشیده شده است اظهار کرد: در راستای اجرای هرچه بهتر مأموریت ویژه ایام نوروز ۱۴۰۳ سهمیه اضافه دارو برای ۵ استان کشور از جمله خراسان رضوی اختصاص می‌یابد.

معاون غذاودارو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد: برای ایام نوروز ۱۴۰۳ آماده‌باش تمامی داروخانه‌های روزانه و شبانه‌روزی حوزه تحت پوشش به‌ویژه شهر مشهد در دستور کار قرار دارد تا در آن زمان خاص مشکلی در تامین شیرخشک و انواع داروهای موردنیاز زائران و مجاوران امام رضا(ع) وجود نداشته باشد

دکتر علی روحبخش افزود: برای ایام نوروز ۱۴۰۳ آماده‌باش تمامی داروخانه‌های روزانه و شبانه‌روزی حوزه تحت پوشش به‌ویژه شهر مشهد در دستور کار قرار دارد تا در آن زمان خاص مشکلی در تامین شیرخشک و انواع داروهای موردنیاز زائران و مجاوران امام رضا(ع) وجود نداشته باشد.

مقدمات پذیرایی از زائران بارگاه رضوی فراهم شد| افزایش خدمات از سهمیه نان تا دارو

وی تصریح کرد: در سطح شهر مشهد ۷۷۲ داروخانه فعال وجود دارد که شامل ۵۷۵ روزانه، ۱۰۲ شبانه‌روزی، ۴۴ نیمه‌وقت و ۵۱ بیمارستانی است، ضمن اینکه داروخانه‌های امام، هلال‌احمر و ۲۲ بهمن و دیگر داروخانه‌های منتخب داروهای خاص هم به‌صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات‌رسانی خواهند کرد.

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در خصوص داروخانه‌های فعال در مسیرهای منتهی به بارگاه منور رضوی، گفت: در اطراف حرم مطهر رضوی ۴۰ داروخانه روزانه و شبانه‌روزی فعال است و برای ایام نوروز ۱۴۰۳ به داروخانه‌های روزانه فعال در این محدوده مجوز فعالیت تا ساعت ۲۴ صادر شده است.

دکتر روحبخش اضافه کرد: همچنین برای سهمیه ویژه دارویی هم با توجه به حجم میلیونی زائران نوروزی بارگاه منور رضوی اقدام لازم صورت پذیرفت و در این خصوص رئیس سازمان غذاودارو قول تخصیص سهمیه اضافه دارو را برای ۵ استان خراسان رضوی، فارس، مازندران، گیلان و اصفهان را داد.

نشانه گذاری اماکن اقامتی برای اسکان زائران

دبیر قرارگاه خدمات سفر شهرستان مشهد نیز از فراهم سازی مقدمات میزبانی از زائران نوروزی در مشهد مقدس خبر داد و اذعان کرد: تمامی ۴ هزار نقطه ای که برای اسکان زائران پیش‌بینی شده در سامانه مدیریت اسکان و نرم‌افزار نشان بارگذاری شده است.

امیر کلالی اذعان کرد: در این راستا تلاش می کنیم در سریع‌تر زمان ممکن، اقامتی متناسب با نوع نیاز زائر در اختیارشان قرار دهیم و از طرفی با گروه های سیاری که پیش‌بینی شده شاهد هدایت صحیح زائران به محل اسکان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در حوزه شهری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که از جمله به ساخت نماد های نوروزی، زیباسازی شهر متناسب با ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳، آماده‌سازی افزایش سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر به خصوص اطراف حرم رضوی، آماده‌سازی تقویت ناوگان حمل و نقل درون شهری، آماده‌سازی افزایش ظرفیت پارکینگ‌های خودرو، نظارت بر تاکسیرانی و افزایش گشت‌های بازرسیمی توان اشاره کرد.

مقدمات پذیرایی از زائران بارگاه رضوی فراهم شد| افزایش خدمات از سهمیه نان تا دارو

وی ادامه داد: پیش‌بینی و تجهیز اسکان موقت و اضطراری، اطلاع‌رسانی جاذبه‌های حرم رضوی، تعبیه ۱۶ دکه راهنما جهت تسهیل در خدمات دهی به زائران و آماده‌باش نیروهای پاکبان جهت نظافت شهری از جمله اقداماتی است که در حوزه شهری توسط شهرداری مشهد صورت گرفته است.

دبیر قرارگاه خدمات سفر شهرستان مشهد : جانمایی ۷۵۰ مرکز عرضه کالا با قیمت مصوب جهت جلوگیری از گرانفروشی و کمبود کالاهای اساسی، شناسایی و تامین ۹۱ قلم کالای کلی و ۲۳ قلم کالای ضروری برای زائران، تامین و ذخیره آرد، گوشت مرغ و گوشت قرمز، استقرار و تجهیز نانوایی‌های ثابت و سیار در پیرامون حرم و برقراری گشت بازرسی با مشارکت اداره کل صمت برای کنترل قیمت کالاها از جمله اقداماتی است که در حوزه تامین و توزیع کالا با محوریت جهاد کشاورزی صورت گرفته است

وی گفت: جانمایی و مشخص کردن ۷۵۰ مرکز عرضه کالا با قیمت مصوب به جهت جلوگیری از گرانفروشی و کمبود کالاهای اساسی، شناسایی و تامین ۹۱ قلم کالای کلی و ۲۳ قلم کالای ضروری برای زائران، تامین و دپوی آرد، گوشت مرغ و گوشت قرمز، استقرار و تجهیز نانوایی‌های ثابت و سیار در پیرامون حرم و برقراری گشت بازرسی با مشارکت اداره کل صمت برای کنترل قیمت کالاها از جمله اقداماتی است که در حوزه تامین و توزیع کالا با محوریت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در بحث کمیته بهداشت و سلامت که با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارد، آماده‌سازی و ارائه خدمات به صورت شبانه روزی در کلیه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، شیفت پزشکان متخصص در ایام نوروز در مراکز درمانی، راه‌اندازی ایستگاه‌های سلامت در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر با محوریت نظارت بر داروخانه‌های سطح شهر، افزایش ساعت کار داروخانه‌ها، فعالیت ۷۵ داروخانه در اطراف حرم رضوی به صورت شبانه‌روزی و استقرار اتوبوس آمبولانس و نیروهای واکنش سریع از دیگر فعالیت‌های این کمیته است.

وی در خصوص اقدامات حوزه بازرسی و نظارت که با محوریت اداره کل صمت انجام می‌شود، عنوان کرد: سازماندهی ۴۵۰ بازرس از ۱۴ دستگاه نظارتی و استقرار ۴ پایگاه ثابت و سیار در سطح شهر از اقدامات این حوزه محسوب می‌شود.

کلالی یادآور شد: در حوزه کمیته امداد و نجات که متولی آن هلال احمر است، استفاده از نیروهای جوان و داوطلب را کما فی سابق خواهیم داشت. ایجاد پایگاه‌های ثابت، سیار و خودرویی و ارائه خدمات خودرویی و سرپایی و انتقال مصدومین و پشتیبانی اقلام ضروری برای اسکان از اقدامات کمیته امداد و نجات خواهد بود.

وی افزود: آماده‌سازی ناوگان حمل و نقل بین‌راهی، پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوسی، نظارت بر فروش بلیت‌ها و افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی و بین جاده‌ای از دیگر خدمات کمیته حمل و نقل خواهد بود. امیدوارم در سال پیش رو با ظرفیت‌سازی، بتوانیم زیارتی ارزان، مطلوب و آسان برای زائران فراهم کنیم.

میزبانی از زائران در بقاع متبرکه

برگزاری مراسم معنوی در جوار افزون بر ۱۰۰ بقعه متبرکه در قالب طرح آرامش بهاری از جمله برنامه هایی است که امسال نیز هم چون سال های گذشته میزبان زائران خواهد بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در همین رابطه و در مراسم آغاز این طرح در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح «آرامش بهاری» و «ضیافت الهی» از ۲۲ اسفندماه امسال تا ۲۳ فروردین‌ماه سال آینده در ۱۱۷ بقعه شاخص استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد احمدزاده اذعان کرد: برگزاری مراسم تحویل سال نو در جوار امام زادگان و بقاع متبرکه، برپایی ویژه برنامه قرار دوازدهم در بقاع متبرکه همزمان با ۱۲ فروردین، برپایی بیش از ۴۵ خیمه و غرفه معرفت با عناوینی همچون کودک و نوجوان، مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و عفاف و حجاب از برنامه های طرح مزبور است.

وی از اسکان زائران در بقاع متبرکه و اماکن موقوفه همچون حسینیه ها خبر داد و افزود: پذیرایی و اطعام زائرین در بقاع متبرکه، ارائه خدمات سلامت به زائرین در ایستگاه های سلامت مستقر در بقاع متبرکه از جمله برنامه های رفاهی در این زمینه است.

کد خبر: ۲۷۸٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha