۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است

آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است

یکی از مواردی که در عقدنامه تعیین و ذکر می گردد، شروط ضمن عقد است.

به گزارش بازار، یکی از مواردی که در عقدنامه تعیین و ذکر می گردد، شروط ضمن عقد است. این شروط با عنوان شروط دوازده گانه عقد شناخته می شوند که دارای بندهای مختلفی می باشد. در صورتی که زوجین نسبت به تمام یا بخشی از این شروط توافق داشته باشند، آن را امضا نموده و به طور رسمی و قانونی باید زوجین به شرط های مشخص شده عمل نمایند. ممکن است در مسیر تعیین و دفاع از حقوق هر یک از زوجین در خصوص شرایط ضمن عقد مشکلاتی ایجاد شود که می توان از بهترین وکیل در قزوین مشاوره و راهنمایی دریافت نمود. در این مقاله از سایت وکیل تو به بررسی این سوال می پردازیم که آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است؟ برای دریافت پاسخ این سوال، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شروط ضمن عقد چیست؟

جاری شدن خطبه نکاح، سبب ایجاد حقوق و وظایفی برای زن و مرد خواهد شد. برخی از این وظایف جز لاینفک عقد نکاح می باشد و انجام آن برای زوجین الزامی است. برای مثال پرداخت هزینه های زندگی زوجه به عهده مرد است و این موضوع جز جدانشدنی عقدنامه است. اما برخی دیگر از شرایط الزامی نیست و می تواند با توافق زوجین به عقدنامه اضافه گردد. به این شرایط، شروط ضمن عقد می گویند.

هر یک از زوجین می توانند هر شرطی را که مورد نظر آن ها است و در چهارچوب قوانین عقد قرار دارد را با عنوان شروط ضمن عقد، به عقدنامه اضافه نمایند. این شروط، باید توسط زن و شوهر امضا گردد تا به رسمیت شناخته شود. به عنوان مثال ممکن است زوجه شرط بنماید که در صورت ازدواج همسر، حق طلاق به وی تعلق بگیرد و او بتواند از همسر خود جدا شود. در صورتی که زوج این شرط را بپذیرد، باید به آن متعهد گردد.

شرط اشتغال، شرط تحصیل، تنصیف دارایی، خروج از کشور، حضانت فرزندان و بسیاری از مسائل دیگر، از مواردی است که می تواند به عنوان شروط ضمن عقد تعیین شود. بهترین وکیل طلاق در قزوین می تواند شما را در این مسیر راهنمایی کرده و یاری دهد.

آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است؟

ممکن است برخی افراد با این شبهه رو به رو شوند که شروط ضمن عقد همان طلاق است. در پاسخ چنین افرادی می توان گفت، حق طلاق نیز می تواند جزو شروط ضمن عقد باشد اما این دو مقوله یکسان نیستند. زوجه می تواند در شروط ضمن عقد، حق طلاق را عنوان نماید، حال ممکن است حق طلاق به صورت یک شرط کاملا جداگانه باشد و یا وابسته به شرایط باشد. برای مثال زن می تواند شرط کند که در صورت عدم پرداخت نفقه و یا خروج از کشور، حق طلاق داشته باشد.

شروط زیر می تواند حق طلاق را برای زوجه به همراه داشته باشد:

  • عدم اجازه اشتغال زوجه در صورتی که دادگاه دستور منع اشتغال وی به شغل هایی که مخالف منافع خانواده باشد را صادر کرده است.
  • سوء رفتا زوج به حدی که زندگی با وی غیر قابل تحمل باشد
  • خودداری از پرداخت نفقه زن و سایر حقوق او به مدت ۶ ماه
  • ابتلای زوج به بیماری های صعب العلاج
  • جنون زوج

حق طلاق تنها جزئی از شروط ضمن عقد می باشد و با توجه به توافق طرفین می تواند شامل شروط دیگری نیز باشد.

آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است؟

شرط ضمن عقد تنصیف دارایی

یکی از شروطی که می تواند به عنوان شروط ضمن عقد تعیین شود، تنصیف دارایی است. همان گونه که از نام این شرط مشخص است، به معنی تقسیم کردن دارایی می باشد. مطابق این شرط هر آن چه که زوجین پس از ازدواج به دست آورده اند، باید میان آن ها تقسیم شود. در صورتی که زوج این شرط را بپذیرد و این بند را در عقدنامه امضا نماید، موظف و متعهد به رعایت آن می باشد.

در قانون، ماده و تبصره ای در خصوص تنصیف دارایی وجود ندارد و این موضوع تنها به توافق زوجین وابسته است. می توان گفت در صورتی که زوج قسمت مربوط به این شرط در عقدنامه را امضا ننماید، دلیلی برای نصف کردن دارایی های او با زوجه وجود نخواهد داشت و در این زمینه حقی برای زوجه وجود ندارد. لازم به ذکر است که این شرط تنها برای زمانی قابل اجرا است که درخواست طلاق از طرف زوج مطرح گردد. اگر طلاق به صورت توافقی و یا با درخواست زوجه باشد، شامل شرط تنصیف نخواهد بود.

مشاوره حقوقی در خصوص شروط ضمن عقد

قبل از اقدام به امضای هر قرارداد و توافق نامه ای بهتر است از یک فرد متخصص در آن حوزه کمک بگیریم. مقوله شروط ضمن عقد نیز از این قاعده مستثنی نیست، هر یک از زوجین برای پذیرفتن شروط ضمن عقد باید اطلاعات حقوقی کافی در این زمینه را دارا باشند. در همین راستا لازم است که به وکیل متخصص در حوزه خانواده مراجعه نموده و از وی راهنمایی دریافت نمایند.

وکیلی که در دعاوی مشابه، سابقه فعالیت دارد، به خوبی می داند که چه شروطی و با چه شرایطی تعیین می شود و عواقب پذیرش آن ها چیست. در این شرایط، زوجین با آگاهی اقدام به قبول شرایط طرف مقابل می نماید و به این صورت، عواقب ناشی از آن کاهش می یابد.

آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است

کلام آخر

در این مقاله در خصوص این که آیا شروط ضمن عقد همان حق طلاق است صحبت نمودیم. هر یک از زوجین می توانند شروطی را که خارج از عرف عقد نکاح نباشد را به عقدنامه خود اضافه نمایند. در صورت توافق و امضای طرفین، شرط تعیین شده لازم الاجرا است و دو طرف به رعایت آن ملزم می باشند. حق طلاق می تواند از زیر مجموعه های شروط ضمن عقد باشد اما تنها شرط ضمن عقد نمی باشد. امیدواریم اطلاعات این مقاله برای شما عزیزان مفید و آموزنده بوده باشد. از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما صمیمانه سپاسگزاریم. در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد از طریق سایت وکیل تو با ما در ارتباط باشید. 

کد خبر: ۲۷۸٬۲۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha