۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
آهن‌آلات بیشترین افزایش قیمت در بهار ۹۹ / ایزوگام کمترین رشد قیمت را در مصالح ساختمانی داشت
گزارش بازار از رشد هزینه ساخت مسکن

آهن‌آلات بیشترین افزایش قیمت در بهار ۹۹ / ایزوگام کمترین رشد قیمت را در مصالح ساختمانی داشت

در حالیکه رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی تنها رشد یک محصول ساختمانی را تایید می کند، تازه‌ترین آمار رسمی در خصوص تحولات قیمتی بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی از تورم فصلی ۱۷ درصدی مصالح ساختمانی شهر تهران خبر می‌دهد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بر اساس گزارشی که امروز از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد هزینه ساخت مسکن در بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل-یک فصل گذشته-از ناحیه تامین هزینه مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین تامین هزینه مربوط به خدمات ساختمانی ۱۷ درصد افزایش یافت.

این رشد قیمت مصالح ساختمانی در حالی صورت گرفته است که اسماعیل کاظمی قهی رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تایید اینکه قیمت انواع مصالح ساختمانی افزایش یافته است گفته است که رشد قیمت مصالح ساختمانی متاثر از دستمزدها و حامل های انرژی است. زمانی که نرخ دستمزدها ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد و قیمت حامل های انرژی رشد می کند قاعدتا کرایه حمل و کرایه حمل سوخت نیز متاثر از این تغییر و تحولات افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی نرخ دستمزدها افزایش می یابد هزینه تمام شده کالا به خصوص سیمان و گچ افزایش پیدا می کند اظهار داشت: اگر بخواهیم با انصاف از رشد قمت کالاها صحبت کنیم باید اذعان کنم که مصالح ساختمانی کمترین رشد قیمت را نسبت به سایر کالاها داشته است.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که این روزها شنیده می شود و تاکید وزیر راه و شهرسازی هم این بوده که قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته و باید نهادهای نظارتی در این خصوص و ورود کنند گفت: افزایش قیمت گچ از سوی کارخانه ها اعمال شده است و به هر حال هر نهاد نظارتی می تواند در این خصوص ورود کند. این نهاد نظارتی می تواند ستاد تنظیم بازار و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.

این رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی به گفته برخی فعالان بازار مسکن موجب رشد قیمت تمام شده مسکن خواهد شد. 

در قیمت هر کیلو میلگرد، بیش از دو هزار تومان حباب وجود دارد
جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران با اشاره به اینکه هم اکنون در قیمت هر کیلو میلگرد، بیش از دو هزار تومان حباب وجود دارد گفت: انتظار ما از دولت این است که با سیاست گذاری‌های درست و کنترل قیمت نهاده‌هایی مانند فولاد به رونق صنعت ساختمان و خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه رشد قیمت تمام شده مسکن موجب رشد قیمت برای مصرف کننده می شود، اضافه کرد: برای کاهش قیمت تمام شده مسکن، پیشنهادها و درخواست‌های خود را به معاون اول رئیس جمهور ارایه کردیم و معاون اول هم آن را به وزارت راه و شهرسازی ارجاع داد که وزیر راه و شهرسازی هم این موضوع را هم به وزیر اقتصاد و هم به رئیس سازمان برنامه و بودجه فرستاد، اما در حالی که منتظر گشایشی برای کاهش قیمت تمام شده بودیم، مشاهده کردیم که علاوه بر رشد قیمت مصالح ساختمانی، عوارض جدیدی بر صنعت احداث وضع شده است.

قیمت آهن آلات از سال گذشته تاکنون رشد کمتری نسبت به سایر کالاها داشته
هر چند حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با بیان اینکه قیمت آهن نسبت به سایر کالاها رشد کمتری داشته است گفت: قیمت آهن آلات از سال گذشته تاکنون رشد کمتری نسبت به سایر کالاها داشته و به عبارتی این رشد قیمت به تناسب سایر کالاها کمتر بوده است. تولید آهن آلات در داخل کشور به خوبی انجام می شود و در این بخش کشور به خودکفایی کامل رسیده است پس بنابراین نمی توان با بهانه کاهش عرضه آهن آلات به رشد قیمت آهن اشاره کرد.

رئیس اتحادیه آهن با تاکید بر اینکه گرانی مسکن ارتباط مستقیمی با افزایش قیمت مصالح ساختمانی ندارد اظهار داشت: قطعا وقتی بهای انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات رشد می کند می توان گفت که تا حدودی بر قیمت تمام شده مسکن و هزینه ساخت تاثیرگذار است. اما اینکه بگوییم مصالح ساختمانی چون گران شده قیمت مسکن هم افزایش یافته است مقایسه درستی نیست.

بنابراین گزارش، تحولات قیمتی بازار مصالح ساختمانی همچنین نشان می‌دهد قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته نیز نزدیک به ۴۰ درصد رشد کرده است.

قیمت انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین خدمات ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل بین ۱۰ تا حول و حوش ۶۰ درصد رشد کرده است

بر اساس این گزارش که بر مبنای اطلاعات قیمتی مربوط به نوسانات قیمتی در ۱۵ گروه اصلی مصالح و تجهیزات ساختمانی تهیه شده است قیمت انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین خدمات ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل بین ۱۰ تا حول و حوش ۶۰ درصد رشد کرده است.

بیشترین میزان تورم مصالح ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار قبل مربوط به گروه آهن‌آلات،میلگرد،پروفیل درب و پنجره و نرده بوده است. در بهار امسال قیمت این گروه از مصالح ساختمانی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل –بهار سال ۹۸-حدود ۶۰ درصد (۵۰.۸ درصد) رشد کرده است.

این میزان تورم بنا بر اعلام سازنده‌ها و فعالان ساختمانی شهر تهران تورمی قابل توجه محسوب می‌شود و هزینه ساخت مسکن در شهر تهران را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده است.

از سوی دیگر بیشترین تورم نقطه‌ای مصالح ساختمانی در بهار امسال مربوط به گروه سنگ با رشد ۴۲.۵ درصدی قیمت بوده است. در گروه انواع بلوک سفال و آجر نیز بهار امسال تورم نقطه‌ای ۶.۳۵ درصدی، هزینه ساخت مسکن را از این ناحیه تحت تاثیر قرار داده است.

علاوه بر هزینه خرید مصالح و تجهیزات ساختمانی،بهار امسال هزینه خدمات ساختمانی هم با رشد قابل توجه مواجه شده است. بطوریکه به لحاظ تورم فصلی نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در بهار امسال،تورم خدمات ساختمانی بیش از سایر اقلام و گروه‌ها بوده است.

در بهار امسال، شاخص قیمت در گروه خدمات ساختمانی بیش از سایر گروه‌های مصالح و تجهیزات ساختمانی در مقایسه با زمستان ۹۸-یک فصل قبل از آن-افزایش قیمت داشت. در سه ماهه اول سال جاری، در گروه خدمات، تورم فصلی ۲۵.۸ درصدی به ثبت رسید. همچنین تورم نقطه‌ای گروه خدمات در فصل بهار سال جاری معادل ۲۷.۱ درصد بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده‌ترین علت تورم قابل توجه در گروه خدمات در فصل بهار امسال مربوط به تغییرات دستمزدها ناشی از افزایش دستمزد در سال جدید از یک سو و افزایش دستمزد کارگران غیرایرانی ناشی از افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی بوده است.

کمترین میزان تورم نقطه‌ای قیمت مصالح ساختمانی در بهار امسال نیز مربوط به گروه ایزوگام و قیرگونی آسفالت 

بررسی‌ها نشان می‌دهد کمترین میزان تورم نقطه‌ای قیمت مصالح ساختمانی در بهار امسال نیز مربوط به گروه ایزوگام و قیرگونی آسفالت بوده است. قیمت این گروه از مصالح ساختمانی در بهار امسال در مقایسه با بهار سال قبل ۱۰.۳ درصد رشد کرده است. بعد از این گروه، کمترین میزان رشد قیمت مصالح در بازه زمانی بهار سال گذشته تا بهار امسال مربوط به گروه نقاشی ساختمان با رشد ۱۱.۶ درصدی و سپس گروه شیشه با رشد قیمت ۱۴ درصدی بوده است.

کد خبر: ۲۷٬۷۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha