۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
مشکل جدی اقتصاد ایران «فقدان مدیریت» است
رئیس کمیسیون معادن ایران:

مشکل جدی اقتصاد ایران «فقدان مدیریت» است

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: مشکل جدی اقتصاد ایران را وجود مشکل مدیریتی، هزینه های بالای مدیریت دولت و تصدی گری دولت در امور اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار بازار، بهرام شکوری، در کنگره علمی «بررسی علل ،آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران»، مشکل جدی اقتصاد ایران را وجود مشکل مدیریتی عنوان و اظهار کرد: همان‌ گونه که آکادمی‌های فوتبال، فوتبالیست تربیت می‌کنند و به تیم‌ها تحویل می‌دهند، معتقدم نیاز به آکادمی های مدیریتی هستیم تا مدیر تربیت کرده و در اختیار دولت و بنگاه‌های بخش خصوصی قرار دهد تا سیستم را به صورت کارا اداره کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره وسعت بازار خاورمیانه افزود: یک بازار مصرف بسیار بزرگ داریم که هشت درصد از جمعیت دنیا و ۱۲ درصد از اقتصاد دنیا اطراف کشور ما قرار گرفته که از قضا بخش زیادی از آنها درگیر جنگ و مشکلات دیگر هستند و بازار خوبی برای تولید و صادرات انواع محصولات است اما مشکل ما، نبود مدیریت درست در کشور است که بتواند از دل منابع و ذخایر فراوانِ موجود در کشور، توسعه را بیرون بیاورد.

وی ادامه داد: در کشور ما استنباط غلطی از علت تورم در بین سیاستگذاران وجود دارد و با وجود استنباط غلط، نتیجه‌گیری‌ها هم غلط است و این سبب شده که تاکنون نتوانیم این مشکل را حل کنیم.

شکوری با بیان اینکه سیاستگذاری‌هایی که در حوزه مهار تورم وجود دارد، بیشتر سرکوب قیمت‌ها است، اضافه کرد: ریشه تورم به دلیل کسری بودجه در کشور است؛ هزینه‌های دولت نسبت به درآمدهای آن بسیار بالا است و این هزینه‌ها باید کاهش پیدا کند تا کسری بودجه امکان جبران پیدا کند.

وی اظهار کرد: این کسری بودجه باعث فشار روی بانک مرکزی و در نهایت باعث چاپ پول شده؛ به همین دلیل، نقدیندگی در کشور زیاد می‌شود اما به تناسب این رشد نقدینگی، رشد اقتصادی وجود ندارد.

واگذاری امور به بخش راهکار نخست عبور از تورم

رئیس انجمن ملی مس ایران تصریح کرد: برای حل این مشکل، راه ساده‌ای مثل کوچک کردن دولت وجود دارد؛ وقتی دولت تصدی‌گری خود در اقتصاد را کم کرده و این امور را به فعالین بخش خصوصی بسپارد، فشار کمتری به مردم و فعالین اقتصادی وارد خواهد شد.

وی با بیان این که تصمیمات حاکمیت سبب شده تولید و توسعه در حوزه صنایع بخش‌های مختلف پرپتانسیل مانند معدن و پتروشیمی، پا نگیرد، گفت: در نتیجه مهم‌ترین علت تورم، دولت و مهم‌تر از آن عدم استقلال بانک مرکزی است.

شکوری اضافه کرد: وضع قوانین جدید برای گرفتن عوارض سنگین صادرات مواد معدنی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم تامین گاز و برق صنایع، عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله توسعه بنادر و راه‌آهن، بحث fatf، تحریم‌ها و قطع مناسبات ما با دنیا از جمله مسائلی است که هزینه‌ها را برای فعالین اقتصادی سنگین می‌کند.

رئیس انجمن صنایع سنگ ایران با انتقاد از این که تسهیلات بانکی رانتی شده و عده‌ای این پول‌ها را گرفته و در جایی غیر از حوزه تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: در بخش ارز نیمایی برای واردات هم همین مشکل رانت وجود دارد که عده‌ای ارز گرفته و محصولاتی وارد می‌کنند که مورد نیاز کشور نیست؛ با اقدامات این چنینی، عملا جریان رانت اقتصادی در کشور تقویت می‌شود و ناترازی در حوزه انرژی، قاچاق سوخت و سایر کالاها و... از عوارض این اقدامات است که عواقب خوبی برای کشور ندارد.

هزینه های دولت برای کنترل تورم کاهش یابد

وی تصریح کرد: از نظر ما فعالین اقتصادی برای رهایی از تورم، راهکارهای علمی وجود دارد اما اصلی‌ترین ‌راهکار، کاهش هزینه‌های دولت و همچنین کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران بیان کرد: دومین راهکار استقلال بانک مرکزی و حمایت جدی از تولیدِ منجر به صادرات است.

شکوری یادآور شد: اعتمادسازی دولت در بین مردم و نشان دادن عزم جدی خود در راستای کاهش تورم، پرهیز از شعارزدگی در فضای اقتصادی، ایجاد ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، جلوگیری جدی از مفاسد اقتصادی و عدم دخالت دولت در اقتصاد سایر راهکارها برای کاهش تورم است.

کد خبر: ۲۷۷٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جلیل US ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      مشکل بزرگتر از آنی که شما مطرح کردین مشکل دشمن تراشی در سطح جهانی است! دست کسانی را می گیریم که از هزاران سال به اینور جز تجاوز و تعرض به ایران و ایرانی نفعی برای ما نداشته اند. در مقابل برای کشورهایی که صاحب علم و دانش و تکنولوژی هستند شمشیر را از رو می بندیم و هرچی آنها دارند و اختراع کرده اند و می کنند را هزاران برابر گران‌تر از بازار های دیگر تهیه می کنیم.