۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
تلاش بانک پارسیان برای بهبود وضعیت مالی|  احتمال صعود قیمت سهام در صورت تثبیت روی خط حمایت فعلی
تحلیل وضعیت بانک پارسیان

تلاش بانک پارسیان برای بهبود وضعیت مالی| احتمال صعود قیمت سهام در صورت تثبیت روی خط حمایت فعلی

بانک پارسیان در سال گذشته به سود سازی خوبی رسیده بود؛ و امسال نیز با رشد ۴۹۲ درصد افزایش یافته است

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. صنعت بانکداری یکی از صنایع با اهمیت در هر کشوری است و تامین مالی پروژه ‌های خرد و کلان را به عهده دارد. تحلیل و بررسی موسسات بانکی به دلیل نقش مهمی که در اقتصاد و گردش نقدینگی کشور دارند حائز اهمیت میباشد. در ادامه به تحلیل بنیادی و تکنیکال بانک پارسیان که شامل موارد مهمی از جمله معرفی بانک، جمله صورت های مالی و نمودارهای قیمتی آن خواهیم پرداخت.


معرفی شرکت
بانک پارسیان، دومین بانک خصوصی ایرانی، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که با در اختیار داشتن شبکه‌ ای از ۳۴۱ شعبه و ۱۵ باجه بانکداری در سراسر ایران، به عنوان یکی از بانک‌ های خصوصی بزرگ ایران شناخته میشود. توسعه اقتصادی از طریق گسترش فعالیت در بخش صنایع، به ویژه صنعت خودرو سازی و صنایع وابسته با فراهم آوردن امکانات، تسهیلات و تدوین و اشاعه ابزارهای مالی و پولی نوین، همچنین تأمین مالی برای زیربخش های ساخت، تجارت و مصرف از اهداف اصلی بانک پارسیان میباشد. این بانک در حال حاضر با در اختیار داشتن ۴۵ درصد از کل منابع بانک‌ های خصوصی و سهم ۴۲ درصدی از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک‌ های خصوصی، عنوان بزرگ‌ ترین بانک خصوصی ایران را از آن خود کرده ‌است.
بانک پارسیان، زیر مجموعه های بسیار زیادی دارد که در زمینه های مختلف فعالیت میکنند و به چهار گروه مالی پارسیان، داده پردازی پارسیان، صبا تأمین پارسیان و سرمایه ‌گذاری پارسیان تقسیم میشوند. شرکت بیمه پارسیان، صندوق قرض الحسنه پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان، لیزینگ پارسیان، صرافی پارسیان، تامین اندیش پارس، تامین خدمات سیستم های کاربردی کاسپین، سرمایه گذاری پارسیان، کارگزاری پارسیان، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، خدمات بیمه ای امین پارسیان، گروه مالی پارسیان، خرد پیروز و صنایع فولاد صبح پارسیان زیر مجموعه های بانک پارسیان هستند. ارزش بازار بانک پارسیان در بورس، مبلغ ۳۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۸۲ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران
بانک پارسیان سهامداران عمده بسیاری دارد؛ اما اگر بخواهیم به پنج سهامدار بزرگ اشاره کنیم میتوانیم گروه سرمایه گذاری تدبیر، صندوق بازارگردانی امید لوتوس پارسیان، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری سمند و مهرآفرینان دوران را نام ببریم. شرکت گروه سرمایه گذاری تدبیر سهامی عام بوده و بزرگ ترین مالک سهام وپارس میباشد.


تحلیل صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی شرکت در یکسال گذشته، ۱۴ هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان و سود حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری ها ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میباشد که ۲۴ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری شده است؛ بعلاوه هزینه های اداری و عمومی که مبلغ ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

سود خالص شرکت ۳ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان میباشد و نسبت به سال گذشته ۴۹۲ درصد افزایش یافته است. این شرکت همچنین به دلیل توجه به ابزارهای نوین در بانکداری الکترونیک خدمات متنوعی بر اساس مشتریان تدوین و طراحی کرده که با توجه به صورت های مالی ۹ ماهه امسال، سود تسهیلات اعطایی شرکت ۱۱ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان را برایش به ارمغان آورده است. هزینه های عمومی و اداری شرکت ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان میباشد که به ترتیب ۲۴ و ۳۹ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. زیان خالص شرکت هم نسبت به دوره مشابه ۳ درصد کاهش داشته است.

سود خالص شرکت ۳ هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان میباشد و نسبت به سال گذشته ۴۹۲ درصد افزایش یافته است



تحلیل تکنیکال
قیمت سهم وپارس از اردیبهشت ماه امسال با ۵۲ درصد ریزش به حمایت بلند مدت ۱۵۰ تومان رسید و با واکنش مثبت، به مرور ۳۵ درصد رشد کرد. در حال حاضر مقاومت ۲۰۰ تومان را شکسته است و اگر بتواند بر روی این حمایت پس گرفته شده تثبیت هفتگی بدهد میتوانیم شاهد صعود قیمت تا هدف اول ۳۳۰ و در نهایت تا ۶۰۰ تومان باشیم. حمایت کوتاه مدت ۲۰۰ تومان نباید از دست برود؛ در غیر اینصورت کف معتبر ۱۵۰ تومان با اختلاف ۲۵ درصدی در دسترس خواهد بود.

قیمت سهم وپارس از اردیبهشت ماه امسال با ۵۲ درصد ریزش به حمایت بلند مدت ۱۵۰ تومان رسید و با واکنش مثبت، به مرور ۳۵ درصد رشد کرد. در حال حاضر مقاومت ۲۰۰ تومان را شکسته است و اگر بتواند بر روی این حمایت پس گرفته شده تثبیت هفتگی بدهد میتوانیم شاهد صعود قیمت تا هدف اول ۳۳۰ و در نهایت تا ۶۰۰ تومان باشیم


سخن پایانی
برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد. با افزایش نرخ تورم و مشکلات اقتصادی موجود، درآمد برخی از شرکت ها به دلایل مختلف کاهش میابد که در صنعت بانکداری ممکن است به کل اقتصاد و بازار بورس نیز آسیب بزند. پس باید نظارت ها بیشتر شده و نقدینگی موسسات مالی به خوبی مدیریت شود تا سود سازی بیشتر شده و هزینه های اضافی کمتر شود.

کد خبر: ۲۷۷٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha