۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
گرانی گوشت قرمز، بازار آبزیان را رونق داده است| قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۱۶۵هزار تومان
بازار گزارش می دهد؛

گرانی گوشت قرمز، بازار آبزیان را رونق داده است| قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۱۶۵هزار تومان

مدیر عامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردابی کشور با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا ۱۴۵ هزار تومان است گفت: امسال بازار خوب است چرا که گرانی گوشت قرمز موجب رونق بازار آبزیان شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار گوشت، مرغ، تخم مرغ، آبزیان و دیگر اقلام خوراکی از این قبیل در کشور همواره با حواشی بسیاری همراه است به طوری که طی چند سال اخیر با گرانی و کمبود نهاده ها از یکسو و از سوی دیگر با قیمت گذاری های دستوری همراه است. با این وجود همه ساله در نزدیکی ایام نوروز گرانی این محصولات و همچنین گلایه مندی های تولید کننده های آن در خصوص فراهم نبودن شرایط تولید مواجه هستیم.

قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا ۱۴۵ هزار تومان است

آرش نبی زاده، مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردابی کشور در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص شرایط حاکم بر تولید و شرایط بازار گفت: در مورد قزل آلا الان قیمت فروش سر مزرعه ۱۶۵ هزار تومان است، قیمت عمده فروشی در تهران ۱۷۵ هزار تومان است و در بازار هم که عرضه می شود و ما چون دخالتی نداریم از قیمت ها هم چندان اطلاع نداریم.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سردابی کشور: در حال حاضر تولید کننده قزل آلا محصول خود را با سود می فروشد چون قیمت تمام شده ۱۴۵ هزار تومان اعلام شده که با احتساب ۲۰ درصد سود حدود ۱۶۵ هزار تومان قیمت فعلی است

نبی زاده افزود: با این تفاسیر در حالی که چند هفته تا پایان سال باقی مانده است قطعا از نظر تامین مشکل نیست. البته بارندگی ها باعث جهش قیمت ها شد چون بار کم به تهران می آید لذا طی هفته های اخیر افزایش قیمتی داریم اما مجدد اصلاح می شود و قیمت ها فروکش می کند.

گرانی گوشت قرمز، بازار آبزیان را رونق داده است| قیمت هر کیلو قزل آلا سر مزرعه ۱۶۵هزار تومان
ارزش بازار جهانی سالمون

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی ماهیان سرد آبی کشور با بیان اینکه قیمت فعلی از نظر ما قیمت معقولی است گفت: به عبارت دیگر در حال حاضر تولید کننده با سود می فروشد چون قیمت تمام شده ۱۴۵ هزار تومان اعلام شده که با احتساب ۲۰ درصد سود حدود ۱۶۵ هزار تومان قیمت فعلی است.

تولید ماهانه ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن قزل آلا در کشور

نبی زاده همچنین با بیان اینکه امسال به نظر می آید بازار ماهی قزل آلا بازار خوبی بوده گفت: البته دلیل آن واضح است چون ارزان ترین قیمت گوشت قرمز در بازار ۶۵۰ هزار تومان است و فیله ماهی کیلویی ۳۸۰ هزار تومان است؛ یعنی قیمت ۲ کیلو فیله ماهی قزل آلا با یک کیلو گوشت تنظیم بازاری یک قیمت است و لذا خریداران ترجیح می دهند ماهی را انتخاب کنند. به عبارت دیگر گرانی گوشت قرمز موجب شده در بخش آبزیان رونق بازار داشته باشیم.

سازمان فائو: ارزش بازار جهانی سالمون در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰.۸۸ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود با رشد میانگین سالانه حدود ۴ درصد تا سال ۲۰۲۷ به ۳۷.۴۰ میلیارد دلار برسد

وی همچنین در خصوص میزان تولید و پیش بینی بازار گفت: با توجه به ظرفیت بالا که حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن میزان تولید است و با توجه به باز خوردی که از بازار داخل می گیریم، شرایط تولید خوب است.

گفتنی است بر اساس داده های آماری منتشر شده از سوی سازمان هایی همچون سازمان فائو، ارزش بازار جهانی سالمون در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۰.۸۸ میلیارد دلار بوده است. این در شرایطی است که پیش بینی می شود ارزش این بازار تا سال ۲۰۲۴ به طور میانگین سالانه حدود ۴ درصد رشد کند. به این ترتیب پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی سالمون تا سال ۲۰۲۷ به ۳۷.۴۰ میلیارد دلار برسد. از سوی دیگر داده های جهانی بیانگر این است که بزرگترین بازیگر در حوزه ماهی قزل آلا بلژیک است و پس از آن نیز کشورهایی همچون شیلی، بریتانیا و کانادا قرار دارند.

کد خبر: ۲۷۷٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بچه محل IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      0 0
      سلام داداش قیمت دست نیس ملایر بالای ۲۲۰هزارتومن شوده اونم اگر صید حرام نباشد