۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی وقتی دیگر؛ ۹ همت نقدینگی، نیاز مالی تامین کنندگان برای ادامه کار
بازار گزارش می دهد

حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی وقتی دیگر؛ ۹ همت نقدینگی، نیاز مالی تامین کنندگان برای ادامه کار

هرچند قرار بود تا پایان امسال ارز ترجیحی از صنعت تجهیزات پزشکی حذف و تجهیزات یار اجرایی شود که به دلیل نبودن زیرساخت ها، سازمان غذا و دارو نسبت به اجرای آن دست نگه داشته است.

بازار؛ گروه صنعت: مرداد ماه امسال بود که سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در آستانه برگزاری نمایشگاه فارمکس در خصوص اختصاص ارز ترجیحی دارو به خبرنگار بازار گفته بود که تا پایان سال جاری به تدریج ارز ترجیحی از صنعت تجهیزات پزشکی حذف و تبدیل به ارز نیمایی خواهد شد.

حالا به تازگی و گذشت یک سال و نیم از اجرای همین طرح برای دارو، در شرایطی که بر اساس گفته های رئیس سازمان غذا و دارو در میانه سال، انتظار می رفت بالاخره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از صنعت تجهیزات پزشکی نیز رخت ببندد، او در تازه ترین صحبت هایش گفته است که سازمان برنامه ای تا پایان سال جاری برای حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی ندارد.

موضوعی که شاید بیش از هر چیزی بر فراهم نبودن زیرساخت های اجرای این طرح تاکید داشته باشد؛ چرا که بر خلاف دارو که بخش مهمی از آن تحت پوشش بیمه است، به گفته کارشناسان در حوزه تجهیزات پزشکی، بیمه ها نقش چندانی ایفا نمی کنند.

علاوه بر این طی اجرای طرح دارویار، بیمه ها نتوانستند چندان تجربه خوبی برای زنجیره تامین دارو ایجاد کنند و همین موضوع باعث شده داروخانه ها که آخرین حلقه از زنجیره هستند با چالش های شدید نقدینگی مواجه شوند که همین چالش ها نیز به صورت زنجیره ای به تولیدکنندگان و واردکنندگان بر می گردد.

نبود زیرساخت بیمه برای تجهیزات پزشکی

در این رابطه با مشکلاتی که باعث شده سازمان غذا و دارو نتواند در حوزه تجهیزات پزشکی نیز موضوع حذف ارز ترجیحی را به نتیجه برساند جلیل سعیدلو رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و ملزومات دارویی کشور به بازار گفت: در ضرورت حذف ارز ترجیحی برای ادامه فعالیت تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات پزشکی شکی نیست؛ چرا که وجود ارز چند نرخی باعث رانت می شود و در این موضوع هیچ بحثی نیست و همه متفق القول موافق این هستند که ارز ترجیحی باید حذف شود.

سعیدلو: پیش از حذف ارز ترجیحی از صنعت تجهیزات پزشکی باید منابع ریالی مورد نیاز برای آن دیده شود تا بحران نقدینگی برای تولیدکننده به وجود نیاید

وی اضافه کرد: با این حال پیش از حذف ارز ترجیحی از صنعت تجهیزات پزشکی باید منابع ریالی مورد نیاز برای آن دیده شود تا بحران نقدینگی برای تولیدکننده به وجود نیاید؛ یعنی دولت ابتدا باید به لحاظ ریالی با همه تولیدکنندگان تسویه حساب و مطالبات آن ها را پرداخت کند تا وقتی تولیدکننده با نرخ چند برابری ناشی از حذف ارز ترجیحی مواجه خواهد شد بتواند نقدینگی خود را مدیریت کند.

سعیدلو ادامه داد: همچنین پوشش های بیمه ای برای اینکه فشار اقتصادی به بیمار وارد نشود باید دیده شود. در حوزه دارو با توجه به اینکه پوشش بیمه ای وجود دارد حذف ارز ترجیحی راحت تر انجام شد اما در حوزه تجهیزات مصرفی باید نخست افزایش پوشش بیمه ای را ببینند.

کارنامه نه چندان موفق بیمه ها در اجرای دارویار

رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و ملزومات دارویی کشور تاکید کرد: در اصل مخالفت رئیس سازمان غذا و دارو با حذف ارز ترجیحی به دلیل نبود زیرساخت های لازم است. به هر شکل سازمان های بیمه گر به درستی عمل نمی کنند و نقش خودشان را ایفا نمی کنند.

سعیدلو: بحران نقدینگی در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد و شرکت ها برای شب عید خود نیز با چالش جدی مواجه هستند

وی افزود: همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز به اندازه کافی منابع در اختیار دانشگاه ها و مراکز دولتی قرار نمی دهد و آن ها هم نمی توانند مطالبات تامین کنندگان را تامین کنند. بنابراین همه این ها دست به دست هم می دهد تا سازمان غذا و دارو ناچار شود با احتیاط بیشتری نسبت به این مهم قدم بردارد.

سعیدلو در پاسخ به این سوال که آیا حجم مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از دولت تغییر یافته است یا خیر ادامه داد: متاسفانه شرایط تغییر چندانی نیافته و بحران نقدینگی در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد و شرکت ها نمی توانند مطالبات نیروهای انسانی شان را پرداخت کنند؛ یعنی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی برای شب عید خود نیز با چالش جدی مواجه هستند. هرچند این مسئله تازه ای نیست اما امسال قدری برای تولیدکنندگان این حوزه شدت یافته است.

خاموشی چراغ تولید با ادامه تخصیص ارز دولتی

در حال در حدود ۹ همت حجم مطالبات تولیدکنندگان و تامین تجهیزات پزشکی از مراکز علمی و آموزشی و سایر مراکز دولتی است که اگر این رقم به زنجیره تولید و تامین تجهیزات پزشکی برگردد، فعالان این حوزه می توانند نسبت به تامین نیاز داخلی با قدرت بیشتری گام بردارند و تولیدکنندگان نیز می توانند بخشی از هزینه های تحقیق و توسعه و تولید محصولات به روز تر را بپردازند.

بر این اساس در رابطه با مقدار نقدینگی ای صنعت تجهیزات پزشکی برای ادامه فعالیت نیاز دارد، رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و ملزومات دارویی کشور بیان داشت: اگر دولت همان ۹ همت مطالبات تولیدکنندگان و تامین کنندگان حوزه تجهیزات پزشکی را بپردازد می توانیم به ادامه فعالیت خود بپردازیم و به کمک مالی خاصی هم نیاز نخواهیم داشت.

به اعتقاد کارشناسان پرداخت ارز دولتی در قالب یارانه به ابتدای زنجیره تولید تجهیزات پزشکی و به دنبال آن قیمت گذاری دستوری تولیدات نه تنها باعث توسعه و پیشرفت در این حوزه نمی شود بلکه بیشتر منجر به عقب رانده شدن صنعت می شود

با این تفاسیر به نظر می رسد تجهیزات پزشکی قرار است سال ۱۴۰۳ نیز از ارز ترجیحی برخوردار شود. این درحالی است که پرداخت ارز دولتی در قالب یارانه به ابتدای زنجیره تولید تجهیزات پزشکی و به دنبال آن قیمت گذاری دستوری تولیدات نه تنها باعث توسعه و پیشرفت در این حوزه نمی شود بلکه بیشتر منجر به عقب رانده شدن صنعت می شود. صنعتی که اعضای آن به مساوات ارز دریافت نمی کنند و آن هایی که از این امتیاز برخوردار می شوند نیز تمام هزینه هایشان پوشش داده نمی شود.

گفتنی است در حال ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت نسبت به تولید تجهیزات پزشکی، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز کشور اقدام می کنند که با ادامه وضعیت بحران نقدینگی هر لحظه احتمال خاموش شدن چراغ هر یک از واحدها وجود دارد.

کد خبر: ۲۷۷٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha