۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
یزد ۳۰۰ روز آفتابی دارد | توسعه مناسبات تجاری و سرمایه گذاری
استاندار یزد:

یزد ۳۰۰ روز آفتابی دارد | توسعه مناسبات تجاری و سرمایه گذاری

یزد - استاندار یزد با بیان اینکه این استان دارای ۳۰۰ روز آفتابی است، گفت: یزد ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهران فاطمی بعد از ظهر چهارشنبه در اجلاس سفرای سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور سفرای ۱۴ کشور به میزبانی شهر جهانی یزد برگزار شد، بیان کرد: این استان با موقعیت خود در مرکز جغرافیای ایران و به عنوان هشتمین استان پهناور ایران، یکی از کانون‌های اصلی اتصال دهنده دریای عمان و خلیج فارس به کشورهای عضو اکو از طریق کریدور شمالی-جنوبی ایران بشمار می‌آید و با وجود اقلیم خشک، به داشتن مردمانی جستجوگر، پرتلاش و آبادگر شهره است.

وی با بیان اینکه مردمان این سامان، با همت والای خود، این منطقه از ایران کهن را به یکی از قطب‌های صنایع جوار معدنی، صنایع غذایی، گردشگری و پزشکی تبدیل کرده اند، تصریح کرد: استان یزد با قدمت تاریخی خود و بهره مندی از مراکز علمی و فناوری سرآمد، الگوی موفقی برای توسعه مناطق کویری و مرکزی ایران محسوب می‌شود بطوری که کمبود منابع آبی در این استان نتواسته مانعی بر سر راه پیشرفت آن شود و از دیرباز، یزدی ها در کویر با حفر قنات توانسته‌اند بر سختی ها و ناملایمات اقلیمی فائق آمده و طولانی ترین رشته قنات ایران را به طول بیش از ۷۰ کیلومتر و قدمتی چند هزار ساله با پشتکار سه نسل حفر کنند.

تعمیق همکاری بین اعضای سازمان اکو و استان یزد

استاندار یزد اضافه کرد: در راستای تعمیق همکاری بین اعضای سازمان اکو، استان یزد دارای ظرفیت ها و فرصت‌هایی است که می تواند در تحقق بخشی از این اهداف نقش موثری ایفا کند.

فاطمی اظهار کرد: در حوزه لجستیک، قرارگیری استان یزد در مسیر چندین خطوط ریلی و همچنین شاهراه جاده ای شمال-جنوب کشور اتصال دریای عمان و خلیج فارس را به کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه را برقرار نموده و در این راستا بندر خشک پیشگامان یزد با برخورداری از سایت ۷۰۰ هکتاری ، سردخانه ۱۵ هزارتنی، سیلوی ۵۰ هزار تنی، ترمینال گمرکی و اتصال خط ریلی بعنوان بستری مناسب و مطمئن آماده ارائه خدمات به کشورهای عضو اکو است.

وی عنوان کرد: در حوزه معدن، استان یزد با دارا بودن بیش از ۵۰ درصد ذخایر سنگ آهن ایران، بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه و بیش از ۵۲ ماده معدنی متنوع زمینه مناسبی برای همکاری و همچنین سرمایه‌گذاری در اکتشاف، استخراج و هوشمند سازی معادن توسط پیمانکاران، بهره برداران و شرکت‌های دانش بنیان کشورهای عضو اکوبه شمار می رود.

ظرفیت‌های استان یزد

استاندار یزد گفت: در حوزه صنعت، استان یزد تولید کننده تمامی مصالح ساختمانی، صادرات بیش از ۳۸۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک، طراحی و ساخت ماشین‌آلات سرامیک، تولید و صادرات بیش از ۳۲ میلیون تن فولاد و محصولات فولادی، دارای شرکت‌های متعدد قطعه سازی و ماشین سازی با تولید انواع قطعات نیروگاهی، بردهای هوشمند، تابلوهای برق صنعتی پیشرفته، ماشین‌آلات کشاورزی و دارای زنجیره کامل تولید محصولات نساجی است.

فاطمی تصریح کرد: تولید و صادرات بیش از ۴۴۰ میلیون متر مربع انواع پارچه، تولید و صادرات بیش از ۲۴۰ هزار تن شیشه فلت به بیش از ۷۰ کشور جهان، تولید و صادرات بیش از ۱۷۵ هزار تن سیم و کابل، تولید و صادرات انواع محصولات پلیمری و پلاستیکی و بزرگترین تولید کننده و صادر کننده محصولات کنجدی آماده تامین نیازمندی های کشورهای عضو اکو است.

وی اضافه کرد: در حوزه گردشگری، یزد به عنوان تنها شهر ایرانی میراث جهانی یونسکو با بافت تاریخی زنده و معماری منحصر بفرد بادگیرها و قنات ها، پذیرای گردشگران کشورهای عضو خواهد بود در حوزه کشاورزی، مفتخرم اعلام نمایم استان یزد با تولید و صادرات بیش از ۵۵۰ هزار تن محصولات گلخانه ای که در حال حاضر نیز بخش عمده ای از آنها به روسیه و سایر کشورهای حوزه اوراسیا صادر می گردد، آماده گسترش همکاری ها در این حوزه است.

استاندار یزد با بیان اینکه در حوزه انرژی خورشیدی، استان یزد با دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی، ظرفیت مناسبی را برای سرمایه گذاری خارجی در این حوزه به ویژه احداث نیروگاه های خورشیدی فراهم کرده است، گفت: در حوزه بهداشت و درمان، استان یزد با برخورداری از زیرساخت‌های درمانی و کادر مجرب پزشکی، آماده ارائه خدمات گردشگری سلامت به ویژه در حوزه ناباروری، قلب و سرطان است.

کد خبر: ۲۷۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha