۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
پرونده سوآپ گاز ترکمنستان بسته شد| رایزنی واردات گاز برای زمستان ۱۴۰۳

پرونده سوآپ گاز ترکمنستان بسته شد| رایزنی واردات گاز برای زمستان ۱۴۰۳

با عدم توافق آذربایجان با ترکمنستان بر سر قیمت گاز، پرونده سوآپ گاز ترکمنستان بعد از دو ماه توقف، بسته شد تا مذاکرات دوجانبه‌ای بین ایران و ترکمنستان برای واردات گاز آغاز شود.

به گزارش بازار، دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید. این قرارداد، با امضای تفاهم نامه ای در خرداد سال ۱۴۰۱ دو برابر شد تا روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از طریق خاک ایران بین ترکمنستان و آذربایجان سوآپ شود.

سوآپ روزانه ۵ تا ۱۰ میلیون مترمکعبی گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران ادامه داشت تا اینکه در نخستین روزهای زمستان امسال (۱۴ دی‌ماه) سوآپ گاز از ترکمنستان به‌طور کامل متوقف شد.

دلیل توقف سوآپ گاز، اختلاف نظر آذربایجان با ترکمنستان برسر قیمت گاز بود و مذاکراتی بین دو کشور از دی‌ماه امسال درحال انجام بود که اگر به‌توافق جدیدی دست یابند، سوآپ گاز از سر گرفته شود؛ این مذاکرات هم به‌نتیجه‌ای نرسید و عملا پرونده سوآپ گاز ترکمنستان بسته شد.

خرداد ۱۴۰۲ وزیر نفت اعلام کرد که به زودی قراردادی با ترکمنستان امضا می شود که روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب (علاوه بر سوآپ) واردات گاز از ترکمنستان صورت بگیرد، اما تا امروز ترکمنستان زیر بار امضای قرارداد واردات گاز نرفته است.

زمستان امسال به‌روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و در تنها پیک شدید کاهش دما و رشد مصرف گاز که مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده از مرز ۶۶۰ میلیون مترمکعب گذشت و شاهد افت فشار گاز در برخی نقاط انتهای خطوط سراسری گاز کشور بودیم، هیچ گازی از سمت ترکمنستان برای پوشش افت فشار شمال شرق کشور، قابل دریافت نبود.

گفته می شود هم‌اکنون مذاکراتی با ترکمنستان در حال انجام است که برای زمستان ۱۴۰۳، قراردادی دو جانبه برای واردات گاز بین ایران و این همسایه شمالی به‌امضا برسد.

کد خبر: ۲۷۷٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha