۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
واکنش محیط زیست به ورود «خودروهای برقی» به تهران

واکنش محیط زیست به ورود «خودروهای برقی» به تهران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از هر اقدامی که منجر به کاهش آلودگی کلانشهرها شود از جمله واردات خودرو برقی و برقی‌سازی حمل و نقل عمومی حمایت کرده و بخش‌هایی که مربوط به ما است را تسهیل می‌کنیم.

به گزارش بازار، یکی از مشکلاتی که مردم کلانشهرهایی چون تهران سال‌هاست با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آلودگی هوا است؛ اما برای حل این معضل دیرینه نه‌تنها اقدامات جدی، کارآمد و مؤثری صورت نگرفته بلکه میزان مصرف سوخت نیز که یکی از متهمان اصلی تولید آلایندگی است، شیب تند و سرسام‌آوری داشته به گونه‌ای که موجب ناترازی در بنزین تولید داخل شده و مسئولان امر را ناگزیر به واردات بنزین کرده به گونه‌ای که فقط در سال جاری بیش از ۲ میلیارد دلار صرف واردات بنزین شده است!

یکی از راهکارهایی که به طور حتم می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد و کشور را به سمت صرفه‌جویی هدایت کند، توسعه "خودروهای برقی" است. آمار و ارقام و محاسبات ساده نشان می‌هد، خودروهای برقی بهترین و قوی‌ترین راهکاری است که می‌تواند از اتلاف و هدررفت سالیانه چند هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور و مردم فقط در بخش سوخت فسیلی خودروها جلوگیری کند!

در همین راستا شهرداری تهران در دوره مدیریت شهری جدید، برقی کردن پایتخت را اصلی‌ترین اقدام خود در راستای کاهش آلودگی هوای تهران قرار داده و این اقدام را با واردات موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس برقی شروع کرده است، در واقع برقی شدن پایتخت از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شروع شده است که با توجه به تعداد بالای سفرهای درون‌شهری که از طریق این وسائل صورت می‌گیرد، می‌تواند گام بزرگی به‌سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا باشد.

همچنین وزارت صمت نیز با جدیت به دنبال واردات خودرو برقی با تعرفه گمرکی پایین است و واردات خودروهای برقی چینی با کیفیت و حتی خودروهای برقی از برندهای مطرحی مانند آئودی آلمان و هوندا ژاپن نیز در دستور کار است.

در این رابطه، علی سلاجقه؛ معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جمع رسانه ها گفت: کاهش آلایندگی توسط خودروهای برقی حتی اگر ۱۰ درصد هم باشد برای تهران و سایر کلانشهرهای کشور بسیار مهم است و اگر واردات این خودروها به کشور تسهیل شود، اتفاق خوبی در حوزه کاهش آلاینده‌ها خواهد افتاد.

وی ادامه داد: ما از هر اقدامی که منجر به کاهش آلودگی کلانشهرها شود از جمله واردات خودرو برقی و برقی‌سازی حمل و نقل عمومی حمایت کرده و بخش‌هایی که مربوط به ماست را تسهیل می‌کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بحث سایش موتور نیز نقش مهمی در ایجاد آلایندگی دارد اما برای پرداختن به آن اعتبار و کارهای فنی و مهندسی لازم است. لذا فعلاً باید کارهایی که از نظر مدیریتی و اعتباری در توان کشور است را حمایت کنیم که یکی از این طرح‌ها همین توسعه خودرو برقی است.

کد خبر: ۲۷۶٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha