۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
دلایل انتخاب قیر امولسیون توسط سازندگان جاده به جای قیر کات بک فاش شد!

دلایل انتخاب قیر امولسیون توسط سازندگان جاده به جای قیر کات بک فاش شد!

مزیت استفاده از حلال آب و امولسیفایر در قیر امولسیون نسبت به حلال نفتی در قیر کات بک سبب شده است که قیر امولسیون یک جایگزین مناسب برای قیر کات بک شود.

به گزارش بازار، وقتی صحبت از انواع قیر می شود، قیر امولسیون و قیر کاتبک دو نوع شناخته شده هستند که در روش های سردسازی راه ها بسیار مناسب هستند. با این حال، مزایا و کاربردهای آنها متفاوت است. در این مقاله کاربردهای مختلف و فرآیند تولید قیر امولسیون بیان خواهد شد و همچنین در ادامه به بررسی مزایای استفاده از قیر امولسیون شده به جای قیر کاتبک خواهد پرداخت.

کاربردهای قیر امولسیون چیست؟

قیر امولسیون مایعی است که از قیر، آب و امولسیون تشکیل شده است. این محلول که به عنوان امولسیون جاده نیز نامیده می شود، بیشتر در ساخت و ساز، نگهداری و تعمیر جاده ها، بزرگراه ها و روسازی جاده ها استفاده می شود.

دلایل انتخاب قیر امولسیون توسط سازندگان جاده به جای قیر کات بک فاش شد!

معایب قیر امولسیون چیست؟

مشکلات حمل و نقل قیر امولسیون

تنها مسئله کلیدی در استفاده از قیر امولسیون مسئله حمل و نقل است. اگرچه این نوع قیر در حین حمل و نقل نیازی به گرم شدن ندارد، اما احتمالاً پس از یک دوره زمانی معین، به دلیل اینکه حلال آن مقدار مناسبی آب است ویسکوزیته آن کاهش می یابد. برای حفظ ماندگاری قیر امولسیون در تمام مدت نگهداری یا حمل و نقل، برخی از تولیدکنندگان، برای رفع این مشکل کلرید کلسیم یا سایر نمک های محلول را اغلب به فاز آبی امولسیون های کاتیونی قیر اضافه می‌کنند. کلرید کلسیم به کاهش اسمز آب داخل قیر و افزایش ویسکوزیته در طول ذخیره سازی کمک می کند. کلرید کلسیم همچنین می تواند با افزایش چگالی فاز آب، نشست امولسیون ها را کاهش داده و در برخی موارد عملکرد امولسیون کننده ها را بهبود بخشد.

در حمل و نقل قیر امولسیون، یکی از نکات مهم جلوگیری از دو فاز شدن آب و قیر است. که استفاده از تجهیزات فرایندی مناسب نظیر کلوئیدمیل قادر است این مشکل را برطرف کند.

۱۱ مزیت قیر امولسیون نسبت به کات بک

مزیت قیر امولسیون به قیر کات بک

قیر امولسیون و قیر کات بک هر دو در دسته قیر مایع قرار می گیرند اما تفاوت های زیادی با هم دارند. هم قیر امولسیون شده و هم قیر کاتبک دارای سطح ویسکوزیته کمتری نسبت به قیر معمولی هستند. با این حال، ویسکوزیته هر دو یکسان نیست. تفاوت اصلی بین قیر امولسیون و قیرکات بک در نوع ماده ای است که برای ساخت آنها استفاده می شود. برای از دست دادن ویسکوزیته قیر کات بک، حلال های نفتی مانند نفت سفید، روغن دیزل و غیره به قیر اضافه می شود و برای از دست دادن ویسکوزیته قیر امولسیون از مخلوط آب و امولسیفایر استفاده می شود. برخی از مزیت های قیر امولسیون به قیر کات بک به شرح زیر است: 

  1. به دلیل ترکیب قیر امولسیون و استفاده از آب در ترکیب آن، قیر امولسیون نسبت به قیر کاتبک با محیط زیست سازگارتر است.
  2. به دلیل سیال بودن قیر امولسیون، قیر امولسیون به خوبی به سطح نفوذ می کند و دوام بهتری دارد.
  3. قیر امولسیون و انواع گریدهای آن همیشه به صورت مایع است. اما قیر کاتبک گریدهایی دارد که نیمه جامد هستند. در نتیجه، برخی از گریدهای قیر کاتبک قبل از استفاده نیاز به پیش گرم کردن دارند. این امر منجر به افزایش هزینه آماده سازی و استفاده از قیر کاتبک می شود. برخلاف قیر امولسیون که در هنگام استفاده نیازی به گرم شدن ندارد.
  4. در هنگام استفاده از قیر کات بک نیاز به پیش گرمایش مکرر در حین حمل و آماده سازی به عنوان آسفالت داغ، ممکن است به ساختار قیر نفوذی آسیب برساند.
  5. قیر امولسیون برای هر دو سطح مرطوب و خشک مناسب است در حالی که قیر کاتبک تنها برای سطح خشک استفاده می شود.
  6. نگهداری و ذخیره قیر امولسیون نسبت به قیر کات بک امن تر است زیرا یکی از مهم ترین دغدغه های حمل و نقل و نگهداری، اشتعال پذیری زیاد قیر کاتبک است. در حالی که، قیر امولسیون را می توان در هوای گرم تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد بدون خطر حمل و نگهداری کرد.
  7. دقت کنید در هنگام استفاده از قیر امولسیون، سطح مورد نظر برای اجرای قیر امولسیون باید تمیز باشد. در غیر اینصورت اگر سطح دارای ذرات ریز گرد و غبار باشد قیر موردنظر دو فاز می شود.
  8. مدت خشک شدن قیر امولسیون روی سطح خشک ۲ تا ۱۵ ساعت است، در حالی که زمان مراقبت و خشک شدن قیر کات بک به ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد.
  9. قیر امولسیون ارزانتر از قیر کات بک است. زیرا هزینه حلال های نفتی بیشتر از هزینه محلول آبی با امولسیفایر است. در برخی موارد به نظر می رسد که فرآیند تولید قیر امولسیون‌ گران‌تر از قیر کات بک است، اما دوام آن در طولانی مدت و کاهش هزینه های انطباق با محیط زیست، سبب کاهش هزینه های جانبی می شود. در حالی که، هزینه های احتمالی قیر کات بک، ناشی از آلودگی های زیست محیطی یا اقدامات ایمنی به مراتب بیشتر است.
  10. امولسیفایر در قیر امولسیون سبب شارژ ذرات قیر می شود در نتیجه وقتی قیر امولسیون خشک می شود، خاصیت چسبندگی بالاتری نسبت به قیر کاتبک دارد.

قیر امولسیون و قیر کات بک هر دو محاسن، کاربرد و چالش هایی مخصوص به خود دارند. یک انتخاب ایده آل به مشخصات پروژه، ملاحظات زیست محیطی، بودجه و عملکرد مطلوب بستگی دارد. با این حال، قیر امولسیون در مقابل قیرکات بک به عنوان یک انتخاب اساسی در حوزه راهداری، ساخت و ساز و نگهداری راه عمل می کند. همچنین در سقف سازی، عایق کاری و حتی در تولید رنگ های خاص و محصولات عایق رطوبتی استفاده می شود. به عبارتی، با تغییر محسوس این صنعت به سمت پایداری، قیر امولسیون به طور فزاینده ای در مرکز کارهای جاده ای قرار می گیرند. برای درک مطالب فوق در زیر به طور مختصر به فرآیند تولید قیر امولسیون خواهیم پرداخت.

فرآیند تولید قیر امولسیون

مراحل تولید قیر امولسیون به شرح زیر است:

فرایند تولید قیر امولسیون

اجزای تشکیل دهنده قیرامولسیون از فاز قیر، فاز آب، امولسیفایر، اسید و گاهی نمک تشکیل شده است. برای پایداری ترکیب آب و قیر، ابتدا در یک فرایند شیمیایی قیر را به طور موقت قطبی می کنیم تا در مجاورت مولکول های قطبی آب به یک امولسیون پایدار تبدیل شود. برای تولید یک امولسیون پایدار، به عنصر سومی به نام امولسیفایر نیاز است. امولسیفایرها اطراف مولکول های قیر را احاطه کرده و آن را به مولکول های باردار تبدیل می کنند.

در خط تولید قیر امولسیون، آسیاب کلوئیدی قیر، اندازه ذرات قیر را تا حد میکرون کاهش می دهد. با احاطه شدن ذرات قیر توسط امولسیفایر، ساختار یکنواخت آب و قیر یا قیر امولسیون تولید می شود.

قیر کات بک از انحلال قیر نفوذی با حلال های نفتی تولید می شود.

فرآیند تولید قیر کات بک

مراحل تولید قیر کات بک به شرح زیر است:

فرایند تولید قیر کات بک

ابتدا قیر با حلال مناسب مخلوط می شود. سپس قیر و حلال با کمک همزن یا پمپ هموژن مناسب یکدست می شود. این مراحل باید زیر نظر متخصص و در شرایط ایمن انجام شود. همچنین مقدار مواد مورد نظر باید با دقت انتخاب شود. زیرا در عملکرد قیر کات بک موثر است. علاوه بر این، حلال های نفتی پرهزینه هستند، بنابراین مصرف آنها باید بهینه باشد. به دلیل اشتعال زا بودن حلال های نفتی، در هنگام تهیه قیر کاتبک استفاده از ابزارهایی که از خروج بخارات حلال جلوگیری می کند، مهم است.

حال با دانستن فرآیند تولید قیر امولسیون و کات بک و مزایای قیر امولسیون، راز جایگزینی قیر امولسیون به جای قیر کات بک را کشف خواهید کرد. 

کد خبر: ۲۷۶٬۸۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha