۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
قیمت گوشت قرمز هم خیز برداشت؛ قاچاق دام بهانه‌ای برای گرانی
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

قیمت گوشت قرمز هم خیز برداشت؛ قاچاق دام بهانه‌ای برای گرانی

لرستان- گوشت قرمز بار دیگر طعم گرانی به خود گرفته و هر کیلو گوشت گوسفندی در لرستان بین پنج تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بازار؛ گروه استانها: پس از گرانی بازار میوه، مرغ، تخم مرغ و سایر اقلام خوراکی، حال نوبت به گوشت قرمز رسیده است تا این ماده غذایی نیز از سر سفره مردم خارج شود.

با برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی و عدم واردات نهاده‌های دامی و همچنین اوج‌گیری قیمت نهاده‌ها سبب شده هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم که اینبار نوبت به گوشت قرمز رسیده است.

طی روزهای اخیر قیمت گوشت در استان لرستان بین پنج تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته و احتمال می‌رود این روند افزایشی طی روزهای آتی ادامه داشته باشد.

افزایش قیمت گوشت قرمز
برخی مسئولان از فراوانی دام زنده در کشور خبر می‌دهند و اینکه کمبود دام نداریم و تنها علت را برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانند این در حالیست که رئیس اتحادیه گوشت‌گوسفندی خروج غیر قانونی دام‌ از مرزهای کشور و همچنین گرانی مرغ را عاملی برای التهاب مجدد قیمت گوشت در بازار مطرح می‌کند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضن اظهار اینکه قیمت گوشت نسبت به هفته گذشته حدود چهار هزار تومان افزایش یافته و ممکن است این افزایش قیمت ادامه داشته باشد، افزود: قیمتی که اعلام می‌کنیم برای کشتارگاه است ولی چون گوشت حمل می‌شود و یک سری هزینه‌های دیگری هم وجود دارد یقینا قیمت برای خریدار بیشتر است چرا که مغازه‌دار هم سعی می‌کند منافع خود را حفظ کند.

علی اصغرملکی عنوان کرد: قیمتی که ما اعلام می‌کنیم ۱۰ درصد سود در کشتارگاه است ولی زمانی که هزینه حمل نیز محاسبه می‌شود قیمت تمام شده برای مصرف کننده بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: دلیل افزایش قیمت خارج کردن دام به صورت غیرقانونی از مرز است که این نوع قاچاق مطلوب نیست؛ عشایر به صورت غیرقانونی دام را به بهانه نگهداری به غرب کشور برده و از آنجا دام را به قیمت بالاتری به کشور عراق می‌فروشند، مرز نشینان این کار را انجام می‌دهند.

تاثیر قیمت مرغ بر افزایش قیمت گوشت قرمز
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی همچنین تصریح کرد: دام را از طریق مرزهای مشترک بین ایران و عراق ارسال می‌کنند، این مرزها خیلی راحت قابل کنترل نیست، عشایر به صورت شبانه دام‌هایشان را به آن طرف مرز می‌فرستند چرا که قیمتی که آن‌ها میخرند با قیمتی که در ایران خریداری می‌شود بیشتر است.

دام‌ها از طریق مرزهای مشترک بین ایران و عراق به صورت غیر قانونی قاچاق می‌شوند

ملکی همچنین خاطرنشان کرد: بارها از مسئولان و رسانه‌ها خواسته‌ایم این موضوع را پیگیری کنند تا به شرایطی نرسیم که در داخل با کمبود گوشت مواجه شویم؛ یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز، بالا رفتن قیمت مرغ است که به یکباره هشت هزار تومان افزایش یافت و همین افزایش قیمت بر قیمت گوشت قرمز نیز تاثیرگذار بوده است.

وی گفت: با توجه به کمبود دامی که هست قیمت گوشت قرمز افزایش یافته است، این کمبود در فصلی است که نباید با کمبود مواجه باشیم چرا که به اندازه کافی دام در کشور وجود دارد ولی به دلیل قاچاقی که صورت می‎‌گیرد در حال حاضر با کمبود دام مواجه هستیم.

تاثیر افزایش قیمت مرغ بر گوشت قرمز
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار داشت: صادرات دام و گوشت نداریم، اگر صادرات دام زنده داشته باشیم قیمت‌ها به اوج می‌رسد، وارادت هم نداریم چرا که اگر واردات باشد با ارز نیمایی انجام می‌شود که ارز نیمایی هم مقرون و به صرفه نیست، از طرفی گوشتی که وارد شود نیز کیفیت ندارد بنابراین بهتر است داشته‌های خودمان را حفظ کنیم.

ملکی افزود: اگر مازادی داریم و مسئولان بتوانند خریداری و برای شش ماه دوم سال ذخیره‌سازی کنند با کمبود مواجه نخواهیم شد؛ قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا است، اگرعرضه دام زیاد باشد چون گوشت کالایی نیست که مغازه‌دار کشتار کند و مدت‌ها بتواند نگهداری کند و باید ظرف ۷۲ساعت در بازار عرضه کند بنابراین هرمقدار عرضه  دام در بازار بیشتر باشد یقینا قیمت گوشت نیز مناسب‎تر می‎شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در روستا علف خشک داریم و نگرانی برای نگهداری دام وجود ندارد و اگر دام در بازار داخلی عرضه شود یقینا قیمت‌ها شکسته می‌شود؛ این افزایش قیمت به این دلیل است که عرضه دام در بازار کم شده است.

۸۰۰ هزار راس گوساله آماده ورود به بازار
مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر قیمت گوشت افزایش نداشته اما ممکن است از هفته اخیر قیمت گوشت نیز افزایش یابد، افزود: حدود۸۰۰ هزار راس گوساله نر پروار شده در واحدهای دامپروری وجود دارد که آماده ارئه در بازار است.

ناصر استاد احمدی با عنوان اینکه مقدار عرضه گوشت قرمز به بازار زیاد است، مرغ ۴۵ روز که نگهداری شود ناچارا باید به بازار عرضه شود ولی گوشت گوسفندی و گوساله را می‌توان مدت بیشتری نگهداری کرد بنابراین دامدارها ناگزیر به فروش هستند، تصریح کرد: قطعا اگرقیمت گوشت بخواهد افزایش یابد حجمی از گوشت قرمز به بازار وارد می‌شود و قیمت کنترل می‌شود.

سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن واردات علوفه داشتیم ولی امسال این اتفاق نیفتاده و حجم بسیار کمی از علوفه وارد بازار شده است

وی بیان کرد: سال گذشته حدود۱۰ میلیون تن واردات علوفه داشتیم ولی امسال این اتفاق نیفتاده و حجم بسیار کمی از علوفه وارد بازار شده است و دو ماه اصلا به قدری پایین بود که فشار به مرغداران وارد شد و سویا و ذرت نبود و  ناگزیر به ریختن جوجه‌ها به چاه شدند وصدای آن زمان را الان می‌شنویم که مرغ در بازار کم است.

مدیرعامل انجمن تعاونی دامداری مهاد گفت: وقتی سویا را دولت دو هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گذاری کرده و در بازار به حدود هفت هزار تومان رسیده، مشخص است که فشار سنگینی به دامداران وارد می‌شود، یا ذرت که در ابتدای سال به قیمت یک‌هزار و ۵۰۰ تومان بوده ولی الان دولت نمی‌تواند تامین کند و ناگزیر است از بازار آزاد تامین کند یعنی حدود ۷۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

استاد احمدی اظهار داشت: همچنین قیمت جو که هزار و ۳۵۰ تومان بوده الان باید بالای دو هزار و ۲۰۰ تومان بخرند که این‌ها افزایش‌های سنگینی بوده که به علت کاهش واردات اتفاق افتاده به این دلیل که دولت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را دیگر ندارد.

کد خبر: ۲۷٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha