۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
بهره‌وری مدیریتی با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد گره خورده است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

بهره‌وری مدیریتی با کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد گره خورده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز در بحث صنایع فضایی و دفاعی، بخش پیشرفت علم و بهره‌وری حوزه علوم و پزشکی در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما در بخش اقتصاد دارای مشکل هستیم.

به گزارش بازار، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش بنگاه‌های اقتصادی برتر و بهره‌ور زیر مجموعه صندوق‌های بازنشستگی تابعه وزارت تعاون که صبح امروز برگزار شد گفت: موضوع این همایش «بهره‌وری» است و این شاخص هم در حوزه تعاریف دانشگاهی بحث‌های متعددی داشته و هم در بحث اجرا و مکالمات عمومی معانی قابل استنباط است. در واقع خلاصه معنای مدیریتی بهره‌وری، کاهش هزینه و افزایش درآمد و تولید است.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه علوم دانش‌پایه و پیشرفت‌هایی که عمدتا در حوزه حاکمیتی تعریف می‌شوند، امروز در بحث صنایع فضایی و دفاعی، بخش پیشرفت علم و بهره‌وری حوزه علوم و پزشکی در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما در بخش اقتصاد دارای مشکل هستیم. بخشی از این مشکلات ساختاری و بخش دیگر مشکلات مداخله‌ای و مدیریتی است.

مرتضوی گفت: در حوزه مداخلات، دخالت‌های خارج از مرزها در بخش اقتصاد ملموس و قابل اندازه‌گیری است. تحریم‌های شدید اقتصادی، تبلیغات مسموم رسانه‌ای در حوزه اقتصاد بر پیکره اقتصاد ما اثر گذاشته و بنا بر تعالیم علمای اقتصاد ما را شرطی کرده است.

ساختارهای اجرایی ما در اداره اقتصاد کشور خصوصا در حوزه اقتصاد دولتی معیوب است. به همین منظور به رغم اینکه در اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد را به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می‌کردند و بخش قابل توجهی از صنایع بزرگ ما در لایه اقتصاد دولتی تعریف می‌شدند، تیمی برای تسهیل‌گری و خصوصی‌سازی آن بخش از اقتصادی که به استناد قانون اساسی نباید دولتی باشد به کار گرفته شد اما باید بگویم خیلی در اصلاح ساختار اقتصادی خود توفیق نداشتیم. اغلب کشورهایی که به مولفه‌های برتر اقتصادی دست‌یافته‌اند، پرهیز از مداخلات دولتی داشته‌اند.

وزیر تعاون با بیان اینکه یکی از دلایل عدم واگذاری بنگاهای اقتصادی موضوع تورم است، افزود: تورمی که به دلایل مختلف بر کشور ما عارض شده شجاعت ریسک‌پذیری را از مدیریت برای عبور از بنگاه‌داری گرفته است. دخالت‌های غیرکارشناسانه و تن دادن مدیران ما به این دخالت‌ها باعث عدم واگذاری بنگاه‌ها می‌شود. برخی از مدیران مدعی هستند که ما در حال کار هستیم اما باید خروجی را دید و نسبت به آن اظهارنظر کرد. هر کس که چشم و دل سیر باشد و نگاهش به آتیه مدیریتی نباشد این اقتدار را پیدا می‌کند که از اقتصاد کشور در حوزه تولید دفاع کند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل ساختاری دیگر که در این بخش با آن مواجه هستیم هزینه‌های سنگین ما است. اگر شرکت دولتی متعلق به خودمان باشد آیا هشت منشی استخدام می‌کنیم؟ برای خدمات یک طبقه ۱۰ نیروی خدماتی استخدام می‌کنیم؟ باید در این مساله بسیار عمیق شد. رعایت نکردن چارچوب‌ها هزینه را بالا می‌برد و مشخص است نتیجه چه می‌شود. باید این گلوگاه‌ها را پاکسازی کنیم.

وزیر تعاون تاکید کرد: عمده عدم بهره‌وری ما از این دست مباحث است. البته دلایل دیگری هم دارد که در طول همایش به آن‌ها اشاره شد. سوالی که پیش می‌آید این است که چرا در بخش خصوصی حقوق‌ها متفاوت از بخش دولتی است. باید بگویم شاید حقوق بیشتر باشد اما باید دانست تولید در بخش شبه دولتی بسیار بیشتر از بخش خصوصی است. اگر مدیر توانمند و تحول‌آفرین داشته باشیم هیچ مشکلی نداریم در قالب بهره‌وری افزایش حقوق برای وی درنظر گرفته شود.

مرتضوی گفت: به بنگاه‌های اقتصادی تاکید می‌کنم که در جذب نیروی انسانی و اداره مجموعه خود با قاعده حرکت کنند. وزارت تعاون اختیاراتی را مشخص می‌کند تا بنگاه‌ها سازو کار خود را در قالب قانون مشخص کنند، ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

کد خبر: ۲۷۶٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha