۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
قزوین مقصد گردشگری شود | زیرساخت ها نیازمند تقویت
بازار گزارش می‌دهد؛

قزوین مقصد گردشگری شود | زیرساخت ها نیازمند تقویت

قزوین- استان قزوین علیرغم داشته ها و ظرفیت های بسیار فراوان و مهم گردشگری، نتوانسته آن‌طور که باید و شاید به یک مقصد هم گردشگری در کشورمان بدل شود.

آرش صالحی؛ بازار: با نزدیک شدن به تعطیلات روزهای عید و آغاز سفرهای نوروزی توجه به موضوع گردشگری اهمیتی دوچندانی می‌یابد و استان‌های مختلف خود را برای میزبانی از میهمان‌های نوروزی آماده می‌کنند. استان قزوین از جمله مناطق زیبا، فرهنگ‌پرور و متمدن ایران است که در کنار طبیعت زیبا و خدادادی و مناظر بهشت گونه، از غنای تاریخی و فرهنگی قابل توجهی هم برخوردار است. غنای فرهنگی در این استان تا اندازه‌ایست که بسیاری از کارشناسان گردشگری قزوین را به عنوان موزه‌ای کم‌نظیر از جاذبه‌های مختلف تاریخی و طبیعی قلمداد می‌کنند.

هر چند طی سال‌های گذشته استان قزوین در زمینه جذب گردشگر رشد قابل توجهی داشته است، اما این استان با وجود برخورداری از جاذبه‌های متعدد تاریخی و طبیعی هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری دست یابد. با توجه به اهمیت موضوع و لزوم آماده شدن قزوین برای پذیرایی از مسافران نوروزی و لزوم توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان، در این گزارش تلاش کردیم به این پرسش جواب دهیم که آیا قزوین توانسته به شهر مقصد گردشگری تبدیل شود؟

نبود نگاه راهبردی

یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به عوامل مهم تبدیل شدن قزوین به مقصد گردشگری اشاره کرد و گفت: اول اینکه مدیریت کلان استان بپذیرد که صنعت گردشگری می‌تواند جای صنایع ‌سنتی را در استان بگیرد و وضعیت اشتغال را ساماندهی کند. این در حالی است که ما هنوز در بخشی از زیرساخت‌های اولیه جذب گردشگر مشکل داریم.

فعال گردشگری: تشکیل هر ساله ستاد سفرهای نوروزی نشان دهنده نبود نگاه راهبردی است

مجید برخورداری با بیان اینکه برخی ورودی‌های شهر معرف خوبی برای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن نیستند، اضافه کرد: خیابان بندی‌های ما همچنان مشکل دارد و خیابان‌های بافت تاریخی ما فاقد نامگذاری ساده است؛ به همین خاطر در بسیاری از مواقع می‌بینیم که گردشگران نمی‌توانند آثار و ابنیه تاریخی ما در شهر را پیدا کنند.

وی تشکیل هر ساله ستاد سفرهای نوروزی را نشان دهنده نبود نگاه راهبردی در این عرصه دانست و ادامه داد: اگر می‌خواهیم استان قزوین به یک مقصد واقعی گردشگری بدل شود، نباید به این ستاد اکتفا کنیم و در طول سال باید برای سروسامان بخشیدن به وضعیت گردشگری سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کنیم.

قزوین مقصد گردشگری شود | زیرساخت ها نیازمند تقویت

حمایت ضعیف دستگاه‌های متولی

از سوی دیگر، یک هتلدار قزوینی نبود جای پارک برای گردشگران ایرانی و خارجی را از مشکلات عمده هتلداری قزوین در روزهای نوروز بیان کرد و به خبرنگار بازار گفت: همین معضل سبب می‌شود که مسافران خودروهای خود را جلوی هتل پارک کنند که جریمه شدن آنها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، خاطره بدی از شهر را در بدو ورود ایجاد می‌کند.

یک شهروند: گردشگر به صورت خودجوش آمده و آشنایی خاصی با استان قزوین ما ندارد

امیرعلی باجلان استانداردسازی و روزآمد کردن هتل‌ها را از الزامات اساسی توسعه گردشگری در استان دانست و افزود: در ضمن باید دستگاه‌های متولی جذب گردشگر در استان به ویژه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و استانداری در این حیطه از هتلداران و مسافرپذیران حمایت کنند که متأسفانه در این بخش بسیار ضعیف عمل شده است.


جذب گردشگر سودی ندارد

یک شهروند قزوینی هم با تأکید بر بی‌فایده بودن ورود گردشگر به استان، عنوان کرد: اگر به لحاظ مالی به قضیه نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که ورود گردشگر به شهر ما نه تنها سودی برای ما ندارد، بلکه مسئولان ما از بیت‌المال برای گردشگران خرج می‌کنند. اگر بررسی صورت بگیرد، متوجه می‌شویم که نقشه راهی برای جذب گردشگر نداریم.

علی توکلی تصریح کرد: گردشگر به صورت خودجوش آمده و آشنایی خاصی با استان ما ندارد. وقتی هم که وارد می‌شود، نمی‌داند باید چکار کند و در نتیجه برای گردش و تفرج در شهر ما هزینه‌ای نمی‌کند.

لزوم مشورت مدیران با کارشناسان گردشگری

یکی از کارشناسان گردشگری استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با تأکید بر ضرورت بکارگیری فضای مجازی برای جذب گردشگر به قزوین، گفت: نمونه موفق استفاده از فضای مجازی، جشنواره زغال اخته روستای هیر و پل معلق شهر آوج است که استقبال خوب کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

صفاء‌الدین هاشمیان با تأکید بر ضرورت بکارگیری کارشناسان گردشگری در قالب مشاور برای مسئولان استان، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مدیران سازمان‌های متولی گردشگری، از تحصیلات و تخصص در این زمینه بهره‌مند نیستند، لازم است که مشاور گردشگری داشته باشند و از نظر متخصصان برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان بهره بگیرند.

مناسب‌سازی و مناسبت‌سازی برای قزوین

اما معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بدون شک یکی از پیشران‌های توسعه استان قزوین موضوع گردشگری است، گفت: گردشگری در قزوین ذیل دو سیاست اصلی مناسب‌سازی و مناسبت‌سازی در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود.

مهدی رجحانی با اشاره به ثبت کاروانسرای درون‌شهری سعدالسلطنه به عنوان نخستین اثر جهانی استان قزوین در یونسکو اضافه کرد: پیگیری آزادسازی دولت خانه صفوی و احیای این بنا به دستور رئیس جمهور و انتقال مدرسه پاسداران و ورزشگاه تختی به فضای جدید صورت گرفته است همچنین بهسازی خانه‌های تاریخی از جمله خانه نبوی، خانه بهروزی و خانه یزدی‌ها، آغاز به کار پایگاه ملی محوطه‌های باستانی دشت قزوین در سگزآباد و ثبت روستای اندج با عنوان «روستای ملی گلیم الموت» در بین روستاهای ملی صنایع دستی کشور از اقدامات دیگر برای شناساندن قزوین به عنوان مقصد گردشگری هستند.

معاون استاندار: جشن فندق، جشن سماق و مراسم شور زرآباد در منطقه الموت موفق به دریافت گواهی ثبت رویداد شدند

معاون استانداری قزوین بر نگاه ویژه به آداب اصیل قزوینی از جمله مراسم پنجاه به‌در و برگزاری جشنواره ملی میراث فرهنگی به میزبانی قزوین در راستای مناسبت‌سازی‌ها هم اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش رویدادها در توسعه و رونق گردشگری استان بیش از ۳٠ رویداد گردشگری استان شناسایی و تعدادی از آنها برای ثبت در تقویم و سامانه رویدادهای گردشگری کشور انتخاب شده‌اند.

رجحانی آیین‌های تاریخی و مذهبی، مراسم سنتی و جشن‌های برداشت محصول را در زمره این رویدادها دانست و افزود: از ۱۰ پرونده تهیه‌شده سه پرونده شامل جشن فندق، جشن سماق و مراسم شور زرآباد در منطقه الموت موفق به دریافت گواهی ثبت رویداد شدند.

قزوین مقصد گردشگری شود | زیرساخت ها نیازمند تقویت

اپلیکیشن‌های کم‌کاربرد

از سوی دیگر شیرین برزگر، کارشناس گردشگری طراحی اپلیکیشن‌های گردشگری را چندان مؤثر ندانست و گفت: طبق آماری که در اختیار داریم، تاکنون حداکثر ۵۰۰ نفر این اپلیکیشن‌ها را روی گوشی‌های خود نصب کرده اند که قطعاً نمی‌تواند طلیعه خوبی برای به‌کارگیری آنها توسط مسافران نوروزی ما باشد.

وی با اشاره به کمبود اقامتگاه‌های بومگردی در مناطق روستایی گردشگرپذیر استان تصریح کرد: با وجود تسهیلات خوبی که دولت به توسعه اشتغال روستاها تخصیص داده، اما نگرش اقتصادی روستاییان ما همچنان معطوف به کشاورزی و دامپروری است و هنوز باور سودآور بودن صنعت گردشگری در نقاط روستانشین ما وجود ندارد.

برزگر با بیان اینکه ۴ سال پیش ۱۳ روستا به عنوان مقصد گردشگری ویژه استان انتخاب شده، ادامه داد: بخشی از این مسأله به دولت برمی گردد که باید آموزش و تسهیلات لازم را ارائه کند و بخش دیگر هم به خود روستاییان ما برمی‌گردد که باید به این دیدگاه برسند که ساخت اقامتگاه‌های بومگردی و جذب گردشگر برایشان سودآور است.

پارکینگ‌های رایگان نوروزی

شهردار قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره معضل کمبود فضای پارک خودرو در شهر قزوین گفت: استفاده از تمامی پارکینگ‌های حاشیه‌ای بافت تاریخی شهر در ایام نوروز رایگان خواهد بود و ایاب و ذهاب رایگان با خودروهای جمعی (میدل‌باس) از پارکینگ‌ها به اماکن تاریخی مختلف شهر انجام خواهد شد.

ورودی‌های شهر قزوین از نظر منظر شهری چهره نامطبوعی به شهر می‌دهند

مهدی صباغی با اشاره به طرح جامع گردشگری قزوین پذیرش بیش از ظرفیت گردشگر به این شهر را آسیب‌زا توصیف و اضافه کرد: اگر به این امر توجه نکنیم، با عارضه‌های جبران ناپذیری مانند آلودگی زباله‌های گردشگران و ترافیک بالای خودروهای آنها روبه‌رو می‌شویم که در حال حاضر بسیاری از شهرهای گردشگر پذیر ما را تهدید می‌کنند.

قزوین هنوز مقصد گردشگری نیست

در نهایت و با وجود توضیحات مسئولان به نظر می‌رسد قزوین هنوز به مقصد گردشگری مبدل نشده که این مسأله راه دراز پیش روی گردشگری استان در سال‌های آتی را نشان می‌دهد و اینکه هنوز با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بلندمدت یا حتی میان‌مدتی برای تبدیل کردن دیار مینونشان به قطب جذاب گردشگری وجود ندارد.

یکی از مصادیق مبدل نشدن قزوین به مقصد گردشگری هم این است که ورودی‌های شهر قزوین از جمله نسیم شمال و دروازه رشت که در معرض استفاده مستقیم گردشگران قرار دارند، از نظر منظر شهری چهره نامطبوعی به شهر قزوین می‌دهند و با این‌حال هنوز از اصلاح آنها خبری نیست.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha