۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
افت ۱۳ درصدی ورودی آب‌ به سدها نسبت به سال گذشته
معاون مجامع شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد

افت ۱۳ درصدی ورودی آب‌ به سدها نسبت به سال گذشته

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون بارش‌ها در کشور، ۲۵درصد نسبت به نرمال افت داشته و ورودی آب‌ به سدها با افت ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

به گزارش بازار، مهدی دانشگر معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران در آیین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اظهار داشت: شرایط آبی و اقلیمی در دنیا بر اساس گزارشات مستند در واحدهای مربوطه در سازمان ملل به همه دنیا منعکس شده و تغییر اقلیم موضوع به اثبات رسیده‌ای است که در کشور ما بیشتر حائز اهمیت است و ما باید برای تغییر اقلیم آمادگی داشته باشیم.

دانشگر با بیان اینکه آورده آبی بارش‌های اخیر در مجموع در کشور ۲۰ میلیارد مترمکعب بوده است، افزود: این بارش‌ها شاید ما را به اشتباه بیندازد که مشکل حل شده است و برای عموم شاید اینطور باشد که از بحران عبور کرده‌ایم اما به هیچ وجه اینطور نیست.

وی گفت: آورده آب از بارش‌ها بستگی به چگالی برف و برودت هوا و اینکه آیا براساس گرما تبخیر می‌شود یا به وسیله بارندگی این برف‌ها آب می‌شود، در کشور متفاوت است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، بیان کرد: در مدیریت منابع آبی و تأمین آب، شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و تأمین و توزیع برق در هم تنیده و جدایی‌ناپذیر هستند.

وی اعلام کرد: تاکنون بارش‌ها در کشور، ۲۵درصد نسبت به نرمال افت داشته و در ۳ سال آبی پی در پی، کشور با افت ۱۴، ۱۸ و ۳۷ درصدی نسبت به نرمال روبرو بوده است.
دانشگر گفت: ورودی آب‌ها به سدها با افت ۱۳ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است و ۳۵ درصد نسبت به متوسط ۵ ساله افت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در استان مرکزی متوسط بارش ۲۷۰ میلیمتر است که کاهش جدی داشته و در سه سال اخیر ۲۶ درصد، ۱۹ و ۱۸ درصد را شاهد بودیم و رکورد خشک‌ترین سال‌های خود را به ثبت رسانده است.

دانشگر اضافه کرد: در مدیریت منابع آبی کشور از منظر وزارت نیرو به لحاظ علمی و برگرفته از تکنولوژی‌های روز دنیا هر چه لازم بوده از جمله مدیریت توأمان آب و برق و انتقال آب از دریا را انجام داده‌ایم و مواردی همچون آب‌های ژرف، استفاده از پساب و... به درستی دنبال می‌شود.

دانشگر با بیان این مهم که مجموعه وزارت نیرو از کارشناسان قوی برخوردار است، افزود: همه اینها اگر انجام شود و نتیجه خوبی را بگیریم و در مقابلش خوب مصرف نکنیم، وضع همین گونه باقی خواهد ماند چرا که ما وارد چهارمین سال خشکسالی شدیم و آمار بارش در ۸۶ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه شاه کلید عبور از شرایط حاضر مدیریت مصرف است، اظهار کرد: در مدیریت مصرف باید اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد و تا زمانی که استفاده آب در کشور ۲۵۰ لیتر در روز است، وضعیت به همین شکل است و در همه حوزه‌های کشاورزی، صنعت و شرب نیازمند مدیریت هستیم.
دانشگر گفت: اقدام اخیر وزارت نیرو تأمین آب صنایع از پساب به عنوان یک منبع تأمین آب پایدار است.

وی یادآور شد: ما از مسئولان در خواست می‌کنیم در کنار آب، موضوع فرهنگی را تبیین کنند و در کنار ما باشند تا به این واسطه کار به درستی صورت گیرد.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: حساسیت آب در کشور بالاست و تمام دستگاه‌ها در این امر خدمت‌رسان هستند و صنعت آب و برق به صورت ویژه و شبانه‌روزی در حال خدمت رسانی است.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha