۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
انرژی خورشیدی بزرگترین رقیب زغالسنگ در آسیا و اقیانوسیه میشود| پیش بینی پایین ماندن قیمت کربن در هند
بازار بررسی می کند؛

انرژی خورشیدی بزرگترین رقیب زغالسنگ در آسیا و اقیانوسیه میشود| پیش بینی پایین ماندن قیمت کربن در هند

طبق گزارشات انتظار می رود بازارهای توسعه یافته در آسیا و اقیانوسیه افزایش قابل توجهی در قیمت کربن تجربه کنند و تا ۲۰۳۰ به ۲۰-۵۵ دلار در هر تن برسد، همچنین برآورد می شود قیمت کربن در هند پایین بماند.

بازار؛ گروه صنعت: جدیدترین گزارش وود مکنزی نشان می دهد که هزینه برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر، که به عنوان هزینه تراز شده برق (LCOE) شناخته می شود، به طور قابل توجهی در منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) کاهش می یابد آن هم در شرایطی که در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین حد خود رسیده است.

در حالی که هزینه های انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۳درصد ارزان تر از زغال سنگ معمولی بود و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۲ درصد ارزان تر شود

به گفته این شرکت مشاوره، این کاهش انرژی های تجدیدپذیر را به طور فزاینده ای با نیروی زغال سنگ ارزان قیمت معمولی رقابتی می کند که ناشی از کاهش قابل توجه هزینه های سرمایه برای انرژی تجدیدپذیر است. هزینه های انرژی های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۳درصد ارزان تر از زغال سنگ معمولی بود و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۳۲ درصد ارزان تر شود.

چین؛ پیشرو در کاهش هزینه انرژیی های تجدیدپذیر

در این گزارش همچنین آمده است: الکس ویتورث، معاون تحقیقات انرژی آسیا و اقیانوسیه در وود مکنزی معتقد است تابش خورشیدی PV در سال ۲۰۲۳ به عنوان ارزان ‌ترین منبع انرژی در منطقه ظاهر شد. این در شرایطی است که چین در کاهش هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز است، زیرا فتوولتائیک‌ های برق شهری، بادی خشکی و باد دریایی ۴۰ تا ۷۰ درصد ارزان‌ تر از سایر بازارهای آسیا و اقیانوسیه هستند. در این گزارش همچنین آمده است: تا سال ۲۰۵۰ چین ۵۰ درصد مزیت هزینه را برای انرژی ‌های تجدیدپذیر حفظ خواهد کرد و به این کشور اجازه می‌دهد تا پیشتازی خود را در استقرار انرژی‌ های تجدیدپذیر حفظ کند.

این گزارش همچنین خاطرنشان می کند که هزینه های برق فتوولتائیک خورشیدی در سال ۲۰۲۳ کاهش قابل توجه ۲۳ درصدی را تجربه کرد که نشان دهنده پایان دو سال اختلالات زنجیره تامین و تورم است. در واقع، PV شهری به عنوان ارزان ‌ترین منبع برق در ۱۱ کشور از ۱۵ کشور در آسیا و اقیانوسیه ظاهر شد.

این گزارش بیان می‌کند که انتظار می ‌رود هزینه ‌های پروژه‌ های خورشیدی جدید تا سال ۲۰۳۰ به دلیل کاهش قیمت ماژول‌ ها و افزایش مازاد عرضه از چین، ۲۰ درصد دیگر کاهش یابد. کاهش هزینه‌ های فناوری خورشیدی در سال‌ های ۲۰۲۳-۲۰۲۴، زغال‌سنگ و گاز را تحت فشار قرار داده است. از سوی دیگر، انرژی خورشیدی توزیع شده کاهش حتی بیشتر در هزینه ها معادل ۲۶ درصد کاهش در سال ۲۰۲۳ را نشان داده است و این فناوری اکنون به طور متوسط ‌۱۲ درصد ارزان تر از قیمت برق مسکونی است و پتانسیل زیادی برای کاربردهای خورشیدی بیشتر روی پشت بام ایجاد می کند.

وود مکنزی: انتظار می رود بازارهای توسعه یافته در آسیا و اقیانوسیه افزایش قابل توجهی در قیمت کربن را تجربه کنند و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰-۵۵ دلار آمریکا در هر تن برسد

این روند باعث جذابیت روزافزون خورشیدی توزیع شده برای کاربران نهایی در بسیاری از بازارهای آسیا-اقیانوسیه شده است، به طوری که هزینه ها در حال حاضر ۳۰ درصد کمتر از افزایش تعرفه های مسکونی در چین و استرالیا است. با این حال، برخی از بازارها مانند هند با تعرفه های برق مسکونی یارانه ای باید تا سال ۲۰۳۰ یا بعد از آن برای دستیابی به قیمت های رقابتی توزیع شده خورشیدی منتظر بمانند.

در گزارش WoodMac آمده است: انتظار می رود بازارهای توسعه یافته در آسیا و اقیانوسیه افزایش قابل توجهی در قیمت کربن را تجربه کنند و تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰-۵۵ دلار آمریکا در هر تن برسد، در حالی که انتظار می رود قیمت کربن در آسیای جنوب شرقی و هند پایین بماند. هزینه های برق گاز تا سال ۲۰۵۰ به طور متوسط ‌بالای ۱۰۰ دلار در هر مگاوات ساعت باقی می ماند.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha