۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
بازگشت هیجان به بازار طلا و ارز| دلار آزاد درآستانه ۶۰ هزار تومان!؛ حراج سکه، نرخ آن را کاهشی کرد!
«بازار» گزارش می دهد

بازگشت هیجان به بازار طلا و ارز| دلار آزاد درآستانه ۶۰ هزار تومان!؛ حراج سکه، نرخ آن را کاهشی کرد!

قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز در حالی بر مدار رشد قرار گرفته اند که به گفته کارشناسان این افزایش قیمت ناشی از جو روانی و هیجاناتی است که باعث شده تا بازار ارز ملتهب و نرخ ها غیر واقعی افزایش یابند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: قیمت ها در بازار طلا و ارز مدتی است با نوسان همراه شده است به طوریکه نرخ ها چون ماههای پیشین ثابت و پایدار نیستند، افت خیز قیمتی که اگرچه پایه و اساس اقتصادی ندارند ولی متاثر از مسائل سیاسی، بین المللی و تنش های منطقه ای، بازار چنین کالاهایی را دچار آشفتگی کرده است. دلالان و سفته بازان سودجو نیز این روزها با شانتاژ قیمت ها از موقعیت موجود سوءاستفاده کرده و به نفع خود کار می کنند. همچنین برخی سرمایه گذاران این روزها برای خرید ارز و سکه راهی این بازارها شده تا با تبدیل سرمایه های خود به چنین کالاهای بتوانند مثلا بتوانند ارزش سرمایه های خود را حفظ کنند.

تصمیم گیری و اقدامی که البته ریسک بالایی دارد، زیرا معلوم نیست اجرای برنامه و سیاست گذاری های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و طلا طی روزها و هفته های آینده چه تاثیری بر روی قیمت ها در این بازار به جای گذارد. به طور مثال با افزایش بی منطق نرخ ارز و رسیدن آن به هر دلار حدود ۶۰ هزار تومان در بازار، بانک مرکزی ماه گذشته اقدام به انتشار اوراق گواهی سپرده خاص کرد. رویکردی که منجر به جذب نقدینگی از کف بازار و هدایت آن به سیستم بانکی شد و خیلی سریع تاثیر خود را بر جلوگیری از ادامه دار شدن قیمت ها در بازار ارز و طلا به جای گذاشت.

قیمت ها در این بازار طلا و ارز در حالی بی منطق و حباب گونه صعودی شده اند که نرخ این کالاها در ماههای گذشته ثابت و با نوسان کمی همراه بودند ولی اکنون در روزهای پایانی سال علاوه بر رشد میزان تقاضا برای خرید طلا و ارز در بازار، مسائل سیاسی و بین المللی نیز تاثیر خود را در بالارفتن قیمت این کالاها به جای گذاشته است

رشد قیمت ها در پی افزایش تقاضا برای خرید ارز و سکه

اکنون که قیمت ها در بازار ارز، طلا و سکه حباب گونه و از سر هیجان روند رو به رشدی را می پیمایند، میزان تقاضا برای این کالاها نیز بالاست، افزایش سطح تقاضایی که زمینه ساز رشد قیمت ها شده است به طوریکه نرخ دلار در آستانه ورود به کانال ۶۰ هزار تومان قرار گرفته است. با افزایش نرخ دلار آزاد در بازار قیمت طلا و سکه نیز مسیر افزایشی را در پیش گرفته اند و سکه تمام بهارآزادی طرح جدید دیروز شنبه به حدود ۳۵ میلیون تومان رسید، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون تومان فروخته شد.

قیمت ها در این بازارها در حالی بی منطق و حباب گونه صعودی شده اند که نرخ این کالاها در ماههای گذشته ثابت و با نوسان کمی همراه بودند ولی اکنون در روزهای پایانی سال علاوه بر رشد میزان تقاضا برای خرید طلا و ارز در بازار، مسائل سیاسی و بین المللی نیز تاثیر خود را در بالارفتن قیمت این کالاها به جای گذاشته و خیلی از سرمایه گذاران به دلیل رکود و سردی سایر بازارهای سرمایه گذاری نظیر بازار سرمایه، مسکن و... در تلاشند تا با تبدیل سرمایه های خود به سکه، طلا و ارز مثلا از افت ارزش سرمایه هایشان ممانعت کنند، رویکردی که به دلیل اجرای سیاست های پی در پی بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز و ... خیلی نمی تواند به آن اعتماد کرد.

یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ ها در بازار طلا و ارز رشد میزان تقاضا برای تهیه این کالاهاست که بخشی از آن نیز تقاضاهای کاذب است، علاوه بر این تغییرات نرخ انس جهانی طلا و دلار نیز عامل دیگری می تواند باشد که موجب شده است قیمت طلا، سکه و ارز نیز در داخل تحت تاثیر قرار گیرد

چرا دلار دربازار آزاد دوباره گران شد؟

دکتر علی قنبری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به علل بازگشت افزایش قیمت ها به بازار طلا و ارز طی روزهای اخیر، گفت: یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ ها در چنین بازارهایی رشد میزان تقاضا برای تهیه این کالاها بوده که البته می توان گفت، بخشی از آن نیز تقاضاهای کاذب است. علاوه بر تاثیرگذاری افزایش سطح تقاضا برای خرید ارز یا طلا در روزهای پایان سال، تغییرات نرخ انس جهانی طلا و دلار نیز عامل دیگری می تواند باشد که موجب شده است قیمت طلا، سکه و ارز نیز در داخل تحت تاثیر قرار گیرد و قیمتها روندی صعودی داشته باشند.

علاوه بر این موضوع تضعیف پول ملی در مقابل سایر ارزها و وجود تورمی که ارزش پول داخلی را روز به روز کم می کند نیر مسئله دیگری است که خیلی ها برای اینکه ارزش سرمایه هایشان در مقابل ارزهای خارجی حفظ شود اقدام به خرید ارز می کنند و یا اقدام به تهیه طلا یا سکه می نمایند. به گفته قنبری؛ نوسان قیمت ارز ممکن است تا پایان سال ادامه دار باشد، مگر اینکه بانک مرکزی با اجرای سیاست های مقطعی مانع از جهش قیمت ارز یا طلا در بازار شود.

وی با بیان اینکه شرایط تحریم ها و قرار گرفتن ایران در لیست سیاه اف ای تی اف به همراه بلاتکلیفی مسئله برجام همچنین انتخابات پیش روی امریکا و احتمال بازگشت ترامپ نیز این روزها نگرانی هایی را برای برخی ها ایجاد کرده است که مبادا ارزش سرمایه هایشان چنانچه آنرا تبدیل به ارز یا طلا نکنند، از بین برود افزود: به هر حال افزایش این روزهای قیمت ارز و سکه علاوه بر مسائل داخلی تابع برخی موضوعات و مسائل سیاسی خارجی و بین الملی نیز هست، در چنین شرایطی است که خریداران ارز و طلا این روزها با ورود به چنین بازارهایی باعث شده اند تا میزان تقاضا افزایش و به دنبال آن قیمت ها حباب گونه رشد کند.

حراج سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران امروز آغاز شد و عموم مردم می توانند از طریق سامانه معاملات طلای مرکز مبادله ایران در حراج سکه طلا شرکت کنند، اقدامی که باعث شد تا قیمت سکه که روز گذشته به مرز ۳۵ میلیون تومان رسیده بود هم اکنون کاهشی و به ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد

نزولی شدن قیمت سکه در پی حراج آن در بازار مبادله

اظهارات دکتر قنبری راجع به علل افزایش نرخها در بازار سکه و ارز در حالی است که هم اکنون بانک مرکزی با اجرای سیاست های درست چون انتشار اوراق گواهی سپرده و حراج سکه در بازار موجب می شود تا نقدینگی موجود در کف بازار بسمت بازارهای رسمی هدایت شود. به طور مثال امروز حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز خواهد شد و عموم مردم می توانند از طریق سامانه معاملات طلای مرکز مبادله ایران در حراج سکه طلا شرکت کنند. اقدامی که باعث شد تا قیمت سکه که روز گذشته به مرز ۳۵ میلیون تومان رسیده بود هم اکنون کاهشی و به ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

همچنین در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار اکنون هر گرم ۲ میلیون و ۹۸۸ تومان شد. علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۱۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۸۳ دلار است. در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۳۹ هزار و ۸۶۴ تومان معامله می‌شود. طبق گفته کارشناسان این روزها که بازار داد و ستد ارز و طلا گرم است، خرید چنین کالاهایی با قیمت بالا ریسک زیادی دارد و مردم نباید فریب برخی پیش بینی های غیر کارشناسایی را بخورند.

کد خبر: ۲۷۶٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha