۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
کشاورزی ایلام توسعه مکانیزاسیون می خواهد
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزی ایلام توسعه مکانیزاسیون می خواهد

ایلام-استان ایلام به عنوان قطب کشاورزی کشور برای افزایش تولید در این بخش، نیازمند توسعه بخش مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام اقلیم‌های متنوعی دارد که این تنوع در شرایط آب‌وهوایی باعث شده تا این استان توانایی بالایی در زمینه تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی داشته باشد، به‌گونه‌ای که در مناطق سرد و کوهستانی گردو و بادام و در مناطق معتدل و سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار و در مناطق گرم و خشک آن پسته، خرما و انار کشت می‌شود.

با این وجود کشاورزی در ایلام کماکان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند که کمبود ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی یکی از مشکلات اساسی در حوزه کشاورزی می باشد که همواره نارضایتی عموم کشاورزان هم استانی را به دنبال داشته است.

افزایش قیمت‌های ادوات کشاورزی

رضا ملکی یکی از کشاورزان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: ایلام جمعیتی بالغ‌بر ۶۰۰ هزار نفر دارد که حدود نیمی از این جمعیت در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و اغلب این افراد به شغل کشاورزی مشغول هستند.

وی افزود: این استان همچنین با دارا بودن ۳۳۶ هزار هکتار اراضی دیمی و آبی که به کاشت محصولات متنوعی اختصاص یافته است نقش مهمی در حوزه کشاورزی در کشور بر عهده دارد، با این حال در سال‌های اخیر کشاورزان این استان که اقدام به محصولات زارعی می‌کنند با مشکلاتی ازجمله افزایش قیمت هزینه‌های تولید، کمبود تجهیزات و افزایش قیمت‌های ادوات کشاورزی در زمان کاشت و برداشت مواجه هستند.

مجید محمدی یکی دیگر از کشاورزان ایلامی به خبرنگار بازار گفت: کشاورزان این استان با توجه به گرانی ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نمی‌توانند به فکر مکانیزاسیون کردن باشند.

یکی از کشاورزان ایلامی: متاسفانه در استان ایلام ضریب مکانیزاسیون کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد و همچنان کمبود و فرسودگی ناوگان و ادوات کشاورزی به ویژه کمباین کماکان مشکلات عظیمی را برای کشاورزان به وجود آورده است

وی افزود: زیرا با توجه به این گرانی افسارگسیخته ادوات و ماشین‌آلات به‌ویژه تراکتور هنوز قیمت محصولات کشاورزی ثابت و کشاورز قدرت خرید حتی حداقل ادوات موجود در بازار را هم ندارد.

کمبود و فرسودگی مکانیزاسیون

علیرضا اکبری کشاورز ایلامی در گفت‌وگوبا بازار گفت: از طرفی دیگر کمبود و فرسودگی مکانیزاسیون و ابزارآلات کشاورزی یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی کشاورزان و روستاییان استان ایلام است که تا به حد زیادی کشاورزی در استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

محمدی تصریح کرد: متاسفانه در استان ایلام ضریب مکانیزاسیون کشاورزی وضعیت مطلوبی ندارد و همچنان کمبود و فرسودگی ناوگان و ادوات کشاورزی به ویژه کمباین کماکان مشکلات عظیمی را برای کشاورزان به وجود آورده است.

نقش ابزارآلات کشاورزی در توسعه این حوزه

سبحان شیری کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار داشت: ایلام استانی است که به دلیل دارا بودن مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، همواره کانون توجه بسیاری از فعالان اقتصادی داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، با این حال کشاورزی در ایلام با وجود مزیت‌هایی همچون پول‌ساز بودن، همواره با حاشیه‌های فراوانی نیز همراه بوده و مردم این استان، با آن انس پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمبود، خرابی و گرانی ادوات و مکانیزاسیون کشاورزی از جمله موانع توسعه کشاورزی در کشور به شمار می‌روند، افزود: نقش مکانیزاسیون کشاورزی در توسعه کشت و افزایش کیفیت محصولات تولیدی انکارناپذیر است و بسیاری از کارشناسان بر این مساله تاکید دارند که توسعه مکانیزاسیون یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین گام‌ها برای تحقق خودکفایی است.

کشاورزی ایلام توسعه مکانیزاسیون می خواهد

این کارشناس تصریح کرد: در سالهای اخیر افزایش تصاعدی قیمت ادوات پیشرفته کشاورزی و همچنین کمبود و فرسایش آنان برای کشاورزان مشکلات زیادی را ایجاد کرده، که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

خرید ادوات کشاورزی برای کشاورزان هم استانی

محمد زارع مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد:همگام با افزایش جمعیت جهان، اهمیت کشاورزی و رفع نیازهای انسان‌ از طریق کشاورزی روز به روز افزایش می‌یابد، از این رو امروزه دیگر روش‌های دستی و سنتی جوابگوی این نیاز نیست و برای موفق شدن در این راه باید از روش‌های مدرن کشاورزی در کشور استفاده کنیم.

وی افزود: همچنین تقویت شاخص‌های توسعه مکانیزاسیون از جمله ضریب، درجه و ظرفیت مکانیزاسیون، یقینا کاهش هزینه‌های تولید، افزایش راحتی، جذابیت کار کشاورزی، انجام به‌موقع عملیات کشاورزی، افزایش بهره‌وری تولید و مصرف انرژی و در نهایت افزایش درآمد را برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان ایلام: با همکاری ستاد اجرایی در سال گذشته تعداد ۶۹ دستگاه ادوات با اعتبار بیش از ۶ میلیارد تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفته و در سال زراعی جاری نیز بیش از ۱۹ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید ادوات در اختیار کشاورزان دیم‌کار استان قرار خواهد گرفت

زارع ادامه داد: در این راستا در سال گذشته تعداد ۶۹ دستگاه ادوات با اعتبار بیش از ۶ میلیارد تومان در اختیار کشاورزان قرار گرفته و در سال زراعی جاری نیز بیش از ۱۹ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید ادوات در اختیار کشاورزان دیم‌کار استان قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دستگاه کشت مستقیم، سم پاش، بیلر، ریک، موور و پهپاد از جمله ادوات کشاورزی تحویل شده به کشاورزان بوده است، افزود: در سال زراعی جاری در تعداد ۱۲ شهرستان با بیش از ۱٠٠ هزار هکتار زمین کشاورزی تحت حمایت و پوشش ستاد اجرایی برای جهش تولید در دیم‌زارها قرار می‌گیرد.

این مسئول در پایان گفت: خوشبختانه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان به میزان ۱.۶۴ اسب بخار بر هکتار در پایان سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته است و در سال جاری نیز با کمک جهاد کشاورزی و همکاری کشاورزان در تلاشیم مشکلات و موانع این حوزه به طور کامل مرتفع گردند.

با وجود آنکه کشاورزی سنتی منجر به افزایش ضایعات و هدر رفت محصول در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌شود، توسعه مکانیزاسیون و ادوات کشاورزی مهم‌ترین رکن در بهره‌وری تولید به شمار می‌رود که دستیابی به این امر مهم نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و توجه مسئولان مربوطه است.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha