۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
تقاضای نفت جهان در ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد

تقاضای نفت جهان در ۲۰۲۴ افزایش می‌یابد

مؤسسه وود مکنزی پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

به گزارش بزار، مؤسسه وود مکنزی در جریان کنفرانس مؤسسه انرژی در لندن پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۹۰۰ بشکه در روز افزایش می‌یابد که این رقم نزدیک به برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

آلن گلدر، معاون تحقیقات نفتی مؤسسه وود مکنزی، مانند بسیاری دیگر پیش‌بینی کرد عمده این افزایش از سوی چین و هند خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ به‌طور خیره‌کننده‌ای متفاوت است که این موضوع دیدگاه‌های مختلف درباره سرعت تغییر در سوخت مصرفی جهان از سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد.

اوپک بر این باور است که مصرف نفت طی دو دهه آینده همچنان افزایش یابد، حال آنکه آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده کشورهای صنعتی است، پیش‌بینی می‌کند مصرف نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

اوپک همچنین پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی نفت یک سال دیگر با رشد به‌نسبت زیاد ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز همراه باشد، این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی رشدی بسیار کمتر و به مقدار یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز را پیش‌بینی می‌کند.

در همین حال، نظرسنجی گسترده رویترز نشان داد بیشتر تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز رشد داشته باشد.

پیش‌بینی مؤسسه وود مکنزی برای رشد تقاضا در سال ۲۰۲۵ کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، اوپک نیز رشد یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز را برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند، این در حالی است که انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی سال ۲۰۲۵ خود را در ماه آوریل اعلام کند.

تولیدکنندگان عضو اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی به‌منظور حمایت از بازار نفت، برنامه کاهش تولید نفت را اجرا کرده‌اند، زیرا تولید نفت در ایالات متحده و دیگر تولیدکنندگان غیرعضو افزایش یافته است.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس در ماه نوامبر از کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ خبر دادند.

اوایل این هفته نیز منابعی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند که اعضای اوپک‌پلاس در حال بررسی تمدید کاهش عرضه داوطلبانه تولید نفت خام تا سه ماه دوم سال ۲۰۲۴ میلادی هستند و ممکن است تا پایان سال جاری میلادی به کاهش تولید ادامه دهد.

گلدر همچنین با فرض اینکه کاهش تولید تا سه ماه دوم نیز ادامه یابد، گفت: می‌توان انتظار داشت با وجود تصمیم اوپک‌پلاس در ماه نوامبر، از اعضا خواسته شود به‌منظور متعادل کردن بازار در سال ۲۰۲۴ میلادی به رقم کاهش تولید نفت خود بیفزایند.

افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک از جمله حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ بر افزایش قیمت‌های نفت در سال جاری میلادی تأثیر گذاشته است، هر چند نگرانی درباره رشد اقتصادی و بالا رفتن نرخ بهره بانکی در اقتصادهای غربی نیز تأثیرگذار بوده است.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز پنجشنبه (دهم اسفندماه) با قیمتی بیش از ۸۳ دلار برای هر بشکه معامله شد.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha