۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸
دغدغه مندی دولت نسبت به رونق بخش خصوصی با چرخش در نظام مالیاتی
وزیر اقتصاد مطرح کرد

دغدغه مندی دولت نسبت به رونق بخش خصوصی با چرخش در نظام مالیاتی

وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم چرخش کیفی در حوزه نظام مالیات ستانی گفت: اگر منافع دولت به رونق کسب و کارها معطوف گردد، تصمیمات دولت در این حوزه با حساسیت بیشتر نسبت به مردم دنبال میگردد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران با بیان اینکه سال‌ها است که یکی از دغدغه های اقتصاد کشور اتکا منابع عمومی دولت از درآمدهای ناپایدار نفت به سمت درآمدهای پایدار است. در این مسیر اقدامات خوبی در گذشته انجام شده است اما ثمره آن در عمل کمتر سبب شده تا دولت کمتر وابسته به درآمد منابع طبیعی باشد و دشواری های اصلاح ساختاری را به جان بخرند.

وی افزود: شرایط تحریم، انگیزه بیشتری را برای دولت ایجاد کرد تا سهم درآمدهای پایدار را افزایش دهد. اصلاحات ساختاری که زمینه دولت وابسته به درآمدهای پایدار مالیاتی است خود دچار مشکلات و مقاومت‌هایی است.

وزیر اقتصاد گفت: به سبب این مقاومت ها حتی در سال‌های تحریم هم شاهد تحرک جدی در گذشته نبودیم. اتفاقات کمی خوبی رخ داده است. میزان وصولی نسبت به عدد مصوب در قوانین بودجه، در سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۱ ماهه ۱۴۰۲، توانسته هدف‌گذاری قانون را محقق کند. این موضوع قابل توجه است اما از تحول بخشی قابل توجهی برخوردار نیست. در سال های اخیر تلاش کردیم تا بر مقاومت ها سال های اخیر غلبه کنیم و هدف ما تحول کیفی در مالیات ستانی است.

دغدغه مندی دولت نسبت به رونق بخش خصوصی با چرخش در نظام مالیاتی
نقطه عطف تغییر، تغییر نسبت مالیات با تولید است. امیدوار هستیم این روند را کارشناسان در آینده بیشتر احساس کنند. ما می‌خواهیم دولت را به موفقیت در رونق داخلی و رشد اقتصادی وابسته کنیم. اگر دولت وابسته به رونق کسب و کارها و سودآوری و توسعه صادرات آنها باشد، نظام منافع کشور را در عرصه سیاست‌گذاری در برابر تولید و بخش خصوصی را متحول می‌کند. به عبارت دیگر دولتها نسبت به تصمیمات خود در رونق تولید حساس خواهند شد، اولا به دلیل منافع ملی و ثانیاً برای درآمدهای مالیاتی.

وی با اشاره به اینکه تغییر سنت تاریخی وابستگی به درآمدهای منابع طبیعی یک اتفاق اساسی و پایدار است، گفت: پیوند زدن سیاست‌های مالیاتی که به ظاهر تامین کننده منابع عمومی اما در باطن نشان دهنده سیاست‌های عمومی است، هدف اصلی ما است. هم اکنون در حال پا فشاری بر روی این موضوع هستیم.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha