۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
۴۲۵ هزار نفر در شهرها و روستاها زمین رایگان دریافت کردند
به‌منظور ساخت مسکن؛

۴۲۵ هزار نفر در شهرها و روستاها زمین رایگان دریافت کردند

تاکنون ۴۲۵ هزار نفر در شهرها و روستاها (۳۵۰ هزار نفر در شهرها و ۷۵ هزار نفر در روستاها) زمین رایگان برای ساخت مسکن دریافت کردند.

به گزارش بازار، مطابق برنامه‌ریزی انجام شده از سوی دولت، ۵۰۰ هزار متقاضی سکونت در روستاها تا پایان سال زمین رایگان دریافت خواهند کرد. این مهم با اولویت ساکنان همان مناطق روستایی یا افرادی که در پی مهاجرت معکوس به روستاها هستند، انجام خواهد شد و افراد واجد شرایط انتخاب می‌شوند.

پیشتر «هادی عباسی» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اظهارداشت: در موضوع تامین زمین در روستاها گشایش بسیار بزرگی در کشور اتفاق افتاده است، به‌طوری که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مکلف شده یک میلیون قطعه زمین با هزینه صفر به مردم واگذار کند که اولویت نخست واگذاری اهالی و ساکنان همان روستا خواهد بود.

وی گفت: ساکنان مجاور روستا، ساکنان شهرستانی که روستا در آن واقع شده و ساکنان استانی که روستا در آن واقع شده است، در اولویت‌های بعدی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا امروز برای ساخت ۶۷ هزار واحد مسکونی و طرح جوانی جمعیت زمین عرضه شده است. همچنین واگذاری زمین به مردم به صورت گروهی یک نفره تا سه نفره به منظور ساخت مسکن آغاز شده است.

در این پیوند، یک مقام آگاه در وزارت راه و شهرسازی به ایرنا خبر داد که تاکنون تامین زمین رایگان برای ۶۰۰ هزار نفر در روستاها به انجام رسیده است که بیش از آمار نیم میلیون نفری پیش‌بینی شده در مناطق روستایی است.

وی گفت: اکنون فرآیند واگذاری اراضی یاد شده آغاز شده است و تاکنون ۷۵ هزار نفر زمین‌های خود را دریافت کرده‌اند.

برپایه این گزارش، علاوه بر تامین زمین در مناطق روستایی، تامین زمین رایگان برای ۵۰۰ هزار نفر در همه شهرها نیز پیش بینی شده است.

مقام مسوول یاد شده در وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: در این زمینه، تاکنون به ۳۵۰ هزار نفر متقاضی زمین در مناطق شهری که در طرح جوانی جمعیت یا طرح نهضت ملی مسکن حضور داشتند، زمین رایگان ۹۹ ساله واگذار شده است.

شایان ذکر است، واگذاری زمین به شرط ساخت خانه و منزل مسکونی توسط خودِ این افراد انجام می شود.

همچنین برای جلوگیری از سوداگری زمین و ممانعت از سوء استفاده‌ از اراضی، مالکیت برای دولت است و فقط حق بهره‌برداری از زمین‌ها به افراد واگذار می‌شود و آنان حق ساخت خواهند داشت.

در این زمینه، طبق ضوابط واگذاری در قراردادهای مربوطه، چنانچه افراد در یک مدت زمانی خاص اقدام به ساخت مسکن نکنند، حق ساخت از آنان گرفته خواهد شد.

بررسی‌ها حاکی است، عموما زمین‌ها به یک تا ۲ نفر اعطا می‌شود، اما در شهرها و مناطقی که ارزش زمین بالا باشد، به سه تا پنج نفر نیز داده می‌شود تا برای ساخت واحدهای مسکونی از آنها استفاده کنند.

کد خبر: ۲۷۵٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha