۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
معافیت مالیاتی؛ کمک به گسترس کسب و کارها

معافیت مالیاتی؛ کمک به گسترس کسب و کارها

از زمان های دور، مالیات یکی از مهم ترین و اصلی ترین شریان های منبع درآمد برای دولت بوده است.

از زمان های دور، مالیات یکی از مهم ترین و اصلی ترین شریان های منبع درآمد برای دولت بوده است تا جایی که حتی امروزه نیز نمی توان نقش مهم آن برای حکومت را انکار کرد اما با این حال قانون گذاران دولتی برای تشویق کارآفرینان و فعالات اقتصادی که در توسعه کشور نقش مهمی دارند، برخی از فعالیت ها و مشاغل را از پرداخت مالیات معاف کرده است؛ از این رو معافیت مالیاتی را می توان راهی برای گسترش کسب و کارها دانست.

معافیت مالیات چیست؟

در تمام حکومت ها و در سرتاسر جهان، مردم بخشی از درآمد خود را باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند که در این میان معافیت مالیاتی را می توان یک خروج قانونی و موقت از پرداخت مالیات دانست. به عنوان مثال دولت ایران برای تشویق افراد در حوزه کارآفرینی، شرکت های دانش بنیان را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از شرکت های مالیاتی دچار آن می شوند این است که معافیت مالیاتی، نرخ صفر و عدم شمول مالیاتی را به یک معنا می دانند که می تواند سبب بروز خسارت در کسب و کارها می شوند. سفیر حساب یکی از شرکت های ارائه دهنده خدمات مالیاتی است که می تواند در بسیاری از موارد مالیاتی به شما کمک دهد.

معافیت مالیاتی شامل همه نیست!!!

پیش از هر چیزی لازم است بدانید که معافیت های مالیاتی شامل تمامی افراد نمی شود؛ چراکه در هر صورت راه درآمد دولت از مالیات است و با معافیت مالیاتی درآمد دولت کاهش پیدا می کند. اگر اعطای معافیت مالیاتی به صورت گسترده انجام پذیرد، دولت برای درآمد خود نرخ مالیات را افزایش می دهد و همین موضوع سبب فشار بیش از حد به افرادی می شود که مشمول معاف از مالیات نیستند.

معافیت مالیاتی شامل چه کسانی است؟

طبق قانون مالیات های مستقیم برخی از گروه ها و افراد شامل معافیت مالیاتی هستند که اگر بخواهیم به صورت دقیق آن ها را معرفی کنیم شامل موارد زیر می باشند:

1.       معافیت هزینه درمان

2.       معافیت اختراعات و اکتشافات

3.       معافیت جوایز علمی

4.       معافیت سپرده های بانکی

5.       معافیت فعالیت های کشاورزی

6.       معافیت جهیزیه و مهریه

7.       معافیت فعالیت آموزشی

8.       معافیت بخش صادرات

9.       معاقیت صنایع دستی

10.   معافیت بخش تعاونی

11.   معافیت فعالیت های تولیدی، گردشگری ومعدنی

12.   معافیت فعالیت های هنری

معافیت مراکز نگهداری از افراد معلول ذهنی

طبق ماده 134 قانون مالیات های مستقیم، مدارس غیر انتفاعی ابتدایی، متوسطه اول و دوم، آموزشگاه های فنی حرفه ای، دانشگاه ها و مراکز عالی غیر انتفاعی و مهد کودک در روستاها و همچنین درآمد موسساتی که از افراد معلول ذهنی مراقبت و نگهداری می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. به علاوه درآمدهایی که باشگاه و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی نیز ار پرداخت مالیات معاف می باشند.

معافیت مالیاتی درمانی افراد و خانواده ها

هزینه درمانی افراد اعم از خود فرد، همسر، فرزند و افراد تحت تکلف در یک سال مالیاتی به شرط اینکه پزشک یا دریافت کننده وجه مقیم ایران باشد می تواند معاف از مالیات شود. ماده 137 قانون مالیات مستقیم مربوط به معافیت های پزشکی است که باید موارد زیر را در نظر گرفت:

·         تمامی هزینه ها باید به تایید بیمارستان تحت نظر وزارت بهداشت برسد.

·         حق بیمه پرداخت شده به بیمه جزو هزینه های قابل قبول است.

·         بیمه عمر و زندگی شامل مالیات ارزش افزوده است.

معافیت مالیاتی اماکن زیارتی و مذهبی

·         تمامی نذورات، موقوفات، کمک ها و هدایای نقدی و غیر نقدی برای اماکن زیارتی و مذهبی اعم از آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم، آستان حضرت معصومه، شاه چراغ، آستان مقدس امام خمینی، مساجد، حسینیه ها و سایر بقاع متبرکه از معافیت های مالیاتی برخوردارند. 

·         هدایای نقدی و غیر نقدی سازمان هلال احمر مشمول معافیت های مالیاتی است.

·         کمک های نقدی و غیر نقدی مدارس علوم اسلامی از معافیت های مالیاتی برخوردارند. تشخیص مدارس علوم اسلامی با شورای مدیریت حوزه علمیه قم است.

·         کمک ها و هدایای نقدی و غیر نقدی نهادهای انقلاب اسلامی نیز از پرداخت مالیات معاف هستند. تشخیص این نهادها با هیئت وزیران است.

·         کمک ها و هدایای نقدی و غیر نقدی موسسات خیریه که به ثبت رسیده اند، مشمول معافیت های مالیاتی هستند.

·         فعالیت های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که دارای مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ هستند، از معافیت مالیاتی برخوردار هستند.

·         موقوفات، کمک ها و هدایای نقدی و غیر نقدی انجمن ها و هیئت های مذهبی مربوط به اقلیت های دینی مشروط بر اینکه رسمیت آن ها به تصویب وزارت کشور برسد، مشمول معافیت مالیاتی هستند.

شرایط لازم برای بهره مندی از معافیت مالیاتی

طبق تبصره 2 ماده 119 برنامه پنجم توسعه، تمامی افراد حقیقی و حقوقی که از پرداخت مالیات معاف هستند باید تمامی وظایف مالیاتی خود را اعم از ارسال اطهارنامه مالیاتی، دفاتر و اسناد مالی را به سازمان امور مالیاتی تسلیم کنند. برای تنظیم اظهارنامه مالیاتی می توانید از کارشناسان سفیرحساب کمک بگیرید.

جمع بندی

بحث مالیات یکی از مهم ترین موارد برای تمامی دولت ها است که یک بخش جدا نشدنی از اقتصاد به شمار می رود. به طور کلی در این مطلب با انواع معافیت های مالیاتی آشنا شدید اما لازم به ذکر است که موارد و قوانین معافیت در کشورهای مختلف نیز متفاوت است که به عوامل مختلفی بستگی دارد.

 

کد خبر: ۲۷۵٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha