۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی + قانون جدید

مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی + قانون جدید

به جرات می توان گفت یکی از موارد قانونی که در جامعه وجود داشته و قوانین زیادی نیز در این باره وضع شده است اخلال در نظام اقتصادی می باشد.

به گزارش بازار، شاید تاکنون زیاد درباره موضوع مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور شنیده باشید، به جرات می توان گفت یکی از موارد قانونی که در جامعه وجود داشته و قوانین زیادی نیز در این باره وضع شده است اخلال در نظام اقتصادی می باشد. این قوانین شامل ۲ ماده قانونی بسیار مهم می باشد. در اینجا ممکن است برایتان سوال پیش آید که این ۲ ماده به چه جرم هایی اشاره داشته و قوانین وضع شده با موضوع اخلال در نظام اقتصادی کشور مصداق کدام جرم ها می باشد.

 

قانون جدید مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی! یکی از مهم ترین مغلق هایی که امروزه گریبانگیر مردم ایران شده است، وضعیت ناپایدار اقتصاد این کشور می باشد که نه تنها امروز بلکه این وضعیت ناپایدار چندین سال است که یک معضل برای تمامی مردم  بشمار میرود،‌ مع الاسف باید گفت امروزه همین موضوع باعث بوجود آمدن جرایم اقتصادی زیادی شده است و تقریبا باید گفت نظام اقتصادی را به خطر انداخته است. همانطور که به آن آگاه می باشد هر کشوری از نظام اقتصادی منحصر به فرد خود را داشته  و از قواعد و قوانین خاص خودش پیروی می کند و هرآنکس که بخواهد از این قانون سرپیچی و تخلف کند باید به سزای اعمالش برسد،‌ فی الحال جرم اخلال اقتصادی توسط قانونگذار جرم نگارشی شده و همین دم دارنده ضمان اجرایی می باشد همچنین این نکته را در نظر داشته باشید چنانچه در کرج زندگی می کنید، در هنگام بروز چنین مشکلاتی بهتر است از وکیل کیفری کمک بگیرد بهترین وکیل کیفری در کرج با با توجه به دانش حقوقی بالا و همچنین سابقه وکالت در زمینه های جرایم اقتصادی بهترین گزینه برای پیگیری پرونده های شما می باشد.، 

مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی + قانون جدید

نظام اقتصادی به چه معناست؟ 

نظام اقتصادی به چه معناست؟ سیستم اقتصادی یک جامعه در واقع قاعده تولید، تشخیص منابع و تسهیم خدمات یک کشور می باشد و همچنین باید ذکر کنم این سیستم شامل نهاد ها و سازمان هایی می باشد که ساختمان اقتصادی یک کشور را تشکیل می دهد.

نظام اقتصادی باید به گونه ای طراحی شود که بتواند در مقابل دشواری های تولید، توضیح و تمامی مسائل مربوط به اقتصاد مانند یک سد محکم عمل کند و در صورت بروز مشکل بدون کوچک ترین صعوبتی به این مسائل رسیدگی کند.

باید گفت بسیاری از سیستم های اقتصادی با یکدیگر وجه اشتراکی زیادی دارند. طراحی امروزه سیستم های نظام اقتصادی بر پایه اقتصاد مختلط بازار محور بوده و تقریب از نظر ساختار اجتماعی می توان با نظام حقوقی، نظام سیاسی، نظام فرهنگی یکی دانست. 

اخلال در نظام اقتصادی به چه معناست؟

 دولت برای حمایت از سرمایه گذاران و متحملان ضرر و زیان همچنین مظاهرت از نظام اقتصادی ایران تصمیم بر وضع قوانین برای این جرم در نظر گرفت. به طور کلی باید بیان نمود منظور از اخلال در نظام اقتصادی چیست؟ گرایش بزهکاران با هدف گنجوری و آسیب رسانده به نظام اقتصادی کشور می باشد.  عمدتاً هدف جرایم اقتصادی مخروب سازی اقتصاد کشور بوده اثرات ناهنجاری بر روی جامعه می گذارد.

 بهترین وکیل کیفری در تهران در اینباره ذکر می کند: درست است که تعریف درستی از اخلال در نظام اقتصادی به درستی بیان نشده است اما با کمی توجه به ارکان قانونی این جرایم می توان به ویژگی های این جرم پی برد. جرم اخلال در نظام اقتصادی یکی از مصادیق جرایم اقتصادی می باشد و تمامی این جرم ها نه تنها باعث ناپایداری وضعیت اقتصادی جامعه می شود بلکه اثرات مخرب تری بر روی شهروندان یک جامعه دارد.

ارکان جرم اخلال در نظام اقتصادی!

ارکان جرم اخلال در نظام اقتصادی!

با توجه به قوانین وضع شده با موضوع اختلال در نظام اقتصادی و بند های این قانون به طور کلی جرم اخلال در نظام اقتصادی از ۳ رکن تشکیل شده است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

  • عنصر مادی: جرایمی مانند، جعل اسکناس، قاچاق عمده، یا توزیع قاچاق به طور داخلی و خارجی از عناصر مادی اخلال در نظام اقتصادی بشمار می آید.
  • عنصر معنوی: از آنجایی که جرم اخلال در نظام اقتصادی یکی از جرایمی می باشد که به سوء نیت نیازمند است باید به عنصر روانی این موضوع نیز توجه نمود .
  • عنصر قانونی: جرم اخلال در نظام اقتصادی از عنصر قانونی نیز برخوردار بوده و چنانچه هر آن کس بخواهد به اقتصاد جامعه آسیب وارد کند، باید به سزای اعمالش برسد. همچنین باید ذکر کنم عنصر قانونی این جرم جنبه عمومی داشته و به هیچ عنوان شامل شاکی خصوصی نمی شود.

مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور و مجازات آن در قانون جدید!

مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور و مجازات آن در قانون جدید!

شاید تاکنون زیاد درباره موضوع مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور شنیده باشید، به جرات می توان گفت یکی از موارد قانونی که در جامعه وجود داشته و قوانین زیادی نیز در این باره وضع شده است اخلال در نظام اقتصادی می باشد. این قوانین شامل ۲ ماده قانونی بسیار مهم می باشد. در اینجا ممکن است برایتان سوال پیش آید که این ۲ ماده به چه جرم هایی اشاره داشته و قوانین وضع شده با موضوع اخلال در نظام اقتصادی کشور مصداق کدام جرم ها می باشد. درا دامه برخی از جرایمی که مربوط به اختلال در نظام اقتصادی می شود را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. در صورت قاچاق ارز، و یا جعل ارز و یا حتی تقسیم آن چه به صورت داخلی و یا خارجی نمونه بارز اختلال در نظام اقتصادی کشور می باشد.
  2. هرگونه میبادرت در واردات و صادرات حتی قیمت گذاری بدون توجه به ماده قانون های وضع شده با موضوع واردات و صادرات‌،و یا تقلب در مظنه و نرخ و یا تشکیل باند قاچاق به منظور اخلال در نظام اقتصادی شناخته می شود. 
  3. چنانچه سرمایه کلانی در حساب اشخاص حقیقی و یا حقوقی  و یا داد و ستد و یا همسان با آن به حساب سپرده آن ها وصل شود به عنوان تضییع مال مردم و اخلال در نظام مالیاتی شناخته می شود.
  4. چنانچه گران فروشی از طریق مایحتاج های عمومی و ارزاق اجتماعی صورت بگیرد مصداق بارز اخلال در اقتصاد می باشد.
  5. پیش فروش، انبار، تولیدات مورد نیاز مردم و عدم دسترسی به آنها به منظور افزایش درخواست ها و بالا رفتن قیمت و عرضه کمتر یکی دیگر از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی می باشد.
  6. هرگونه فروش اعم از تجهیزات و یا مواد اولیه در بازار آزاد حتی تخلف و سرپیچی از قوانین که باعث اختلال در سیاست های تولیدی شود خود گونه ای از نابسامانی نظام اقتصادی به شمار می آید.
  7.  میراث فرهنگی و هر آنچیزی که مربوط به ثروت های ملی باشد و خروج آن از کشور قاچاق و دزدی ثروت ملی حساب شده و نوعی اختلال در دستگاه اقتصادی کشور بشمار می آید.

موارد بالا برخی از مصادیق اخلال در نظام اقتصادی بود که نام بردیم در ادامه به قانون جدید مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی می پردازیم.

  • در صورتی که هدف ضرر و زیان به دولت و نظام جمهوری اسلامی باشد مجازاتش اعدام و در غیر اینصورت به حبس ۵ الی ۲۰ سال محکوم می شود.
  • در صورت شناسایی شخص و یا اشخاص بزهکار دادگاه به عنوان جزای مالی تمامی مایملک هایی که از راه خلاف به دست آمده را ضبط  می کند. همچنین بهتر است بدانید افزون بر خسارت مالی به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق نیز در انظار عمومی، محکوم می شود.
  • چنانچه مرتکب جرم جزوی از احضان دولتی، نهادها باشد، و یا مدیران و مدیران، مسئولان در این امر مشارکت داشته باشند به مجازات نامبرده محکوم می شوند.
  • مجازات شروع به جرم ۱ الی ۳ سال حبس و ۵۰۰ میلیون ریال جزای نقدی می باشد، همینطور طبق تبصره ۳ ماده ۲ قانون مجازات اسلامی مجازات ۶ الی ۲ سال حبس و۲میلیون و ۵۰۰ ریال جریمه نقدی دارد.
  • همینطور طبق تبصره های موجود در ماده ۲قانون هر شخصی که مرتکب جرم اخلال در نظام اقتصادی شود محروم از تمام خدمات دولتی محروم می شود.

مصادیق اخلال در نظام اقتصادی کشور و مجازات آن در قانون جدید!

سخن انتهایی

مقاله قانون جدید مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی به پایان رسید در این مقاله تمام مواردی که لازم بود درباره نظام اقتصادی، جرم اختلال در نظام اقتصادی بدانید را برایتان به تحریر درآوریم  نکته دیگری که لازم است در این باره نیز بدانید، اگر مجرمان یا اخلالگران مفسد فی الارض شناخته شوند حکمشان اعدام بوده به هیچ وجه تخفیفی برای این گونه جرایم در نظر گرفته نمی شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۸۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha