۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
با افسردگی پس از زایمان چیکار کنیم ؟

با افسردگی پس از زایمان چیکار کنیم ؟

قبل از هر چیزی، لازم است بدانید که افسردگی بعد از زایمان، یک نوع بیماری است که از بین هر ۱۰۰ خانمی که زایمان کرده‌اند، ۱۰ تا ۱۵ نفر را درگیر می‌کند.

به گزارش بازار، قبل از هر چیزی، لازم است بدانید که افسردگی بعد از زایمان، یک نوع بیماری است که از بین هر ۱۰۰ خانمی که زایمان کرده‌اند، ۱۰ تا ۱۵ نفر را درگیر می‌کند. به‌طورکلی، علائم آن، مشابه افسردگی در زمان‌های دیگر است و فرد را بداخلاق می‌کند. مدت‌زمان این افسردگی، حداقل دو هفته است و در این مدت، شما حوصله مراقبت از خود و نوزاد را ندارید و کارهای مربوط به این امر، سخت به نظر می‌آید.

این بی‌توجهی و خستگی، بسته به‌شدت بیماری، متفاوت بوده و ممکن است تا ماه‌ها یا حتی یک سال نیز طول بکشد. ضمن اینکه در میان ۱۶ درصد از خانم‌ها، این افسردگی، ممکن است از همان دوران بارداری شروع شود. به‌هرحال، افسردگی پس از زایمان، یک عارضه ساده زایمان بوده و نشانه نقص، عدم علاقه به نوزاد و یا ضعف شخصیتی نیست. توصیه می‌کنیم به‌محض مشاهده علائم این بیماری، به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه کرده و درمان خود را آغاز نمایید.

نشانه‌های افسردگی بعد از زایمان چیست؟

لازم به ذکر است که افسردگی زایمان، دارای نشانه‌هایی است که در افراد مختلف، متفاوت است. توجه داشته باشید که این علائم، با اندوه نوزاد، فرق داشته و ممکن است شدیدتر و طولانی‌تر باشد. در ادامه، به شرح چند مورد رایج که تقریباً در تمام افراد مشترک هستند، می‌پردازیم:

  • سردردهای مکرر

  • عدم برقراری ارتباط با نوزاد

  • اضطراب و بی‌قراری

  • احساس ناامیدی و بی‌ارزشی

  • خستگی زیاد

  • احساس گناه و ناتوانی

  • گریه‌های بدون دلیل

  • عصبی بودن و عدم تمرکز

  • افسردگی پس از زایمان همراه بااحساس ترس از مادر شدن

  • افکاری در مورد آسیب رساندن به خود یا نوزاد

  • حملات شدید استرسی یا پانیک

  • نوسان در خلق‌وخو

  • از بین رفتن اشتها یا پرخوری عصبی

  • اختلال در خواب یا خوابیدن بیش‌ازحد

  • عدم اشتیاق نسبت به برنامه‌های تفریحی

همان‌طور که اشاره کردیم، این علائم ممکن است از همان دوران بارداری یا ۴ تا ۶ هفته اولِ بعد از زایمان، شروع‌شده و شما را درگیر نمایند. در صورت مشاهده هرکدام از علائمی که ذکر شد، حتماً به یک روانشناس خوب در تهران مراجعه کرده و مشکل را با او در میان بگذارید. یکی از بهترین مراکز در این زمینه، گروه روانشناسی و روان‌پزشکی ویان است. این گروه تخصصی، متشکل از روانشناسان و روان‌پزشکانی است که در حوزه کاری خود، متبحر بوده و آموزش آکادمیک را سپری کرده‌اند. شما می‌توانید به‌راحتی مشکل افسردگی پس از زایمان را با آن‌ها در میان گذاشته و مشاوره بگیرید.

با افسردگی پس از زایمان چیکار کنیم ؟

درمان افسردگی بعد از زایمان

فراموش نکنید که افسردگی زایمان، هرچه سریع‌تر درمان شود، عوارض کمتری را برجای خواهد گذاشت. این مشکل، معمولاً از راه‌های مختلفی حل می‌شود که در ادامه، چند مورد را توضیح می‌دهیم.

روان‌درمانی

مراجعه به یک روانشناس خوب در تهران و صحبت کردن با آن، کمک بزرگی به شما کرده و وضعیت شما را بهبود می‌بخشد. به این منظور، می‌توانید به گروه روانشناسی و روان‌پزشکی ویان، مراجعه کرده و یا با مرکز آن‌ها، تماس بگیرید. روانشناسان و روان‌پزشکان این مجموعه، علاوه بر درمان دارویی، در حوزه روان‌درمانی نیز تخصص دارند.

تجویز داروهای ضدافسردگی

در برخی موارد، بسته به شرایط بیمار، ممکن است روان‌پزشک، داروی ضدافسردگی تجویز کند. لازم به ذکر است داروهایی برای رفع افسردگی پس از زایمان، تجویز می‌شوند که سلامتی نوزاد را به خطر نیندازد. طبق تحقیقات صورت گرفته، داروهای سه حلقه‌ای (TCA) مانند، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، در میان داروهای ضدافسردگی، کم‌خطرترین داروها برای نوزادان به شمار می‌روند؛ اما داروهای مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) مانند، پاروکستین، سرترالین و...، برای افرادی که مشکلات قلبی، صرع، افسردگی شدید همراه با تفکر خودکشی دارند، تجویز می‌شود.

جلوگیری از تنهایی فرد مبتلا

یکی از روش‌هایی که به بهبود وضعیت فرد مبتلابه این نوع افسردگی کمک می‌کند، این است که او را تنها نگذارید. فرد مبتلا، باید سعی کند بیشتر وقت خود را با همسر، دوستان و خانواده، بگذراند و در مورد احساسات خود، صحبت کند.

شیوه زندگی خود را تغییر دهد

یکی دیگر از راه‌هایی که به درمان افسردگی پس از زایمان، کمک می‌کند، برخورداری از شیوه زندگی سالم است. این روش، شامل فعالیت‌هایی مانند، پیاده‌روی با نوزاد، دوری از الکل و دخانیات، استراحت کافی، به‌کار بردن یک رژیم غذایی سبک و مناسب و ... است.

درمان سایکوز پس از زایمان

اگر فرد، دچار سایکوز بعد از زایمان شود، باید در اولین فرصت، برای درمان اقدام کند. درمان این عارضه، اگر خفیف باشد، با تجویز داروهایی مانند، آنتی‌سایکوزها، تثبیت‌کننده‌های خلق و بنزودیازپین‌ها، امکان‌پذیر است ولی اگر سایکوز شدید باشد و با دارو درمان نشود، از الکتروشوک (ECT) استفاده می‌شود.

تجویز مکمل برای درمان افسردگی زایمان

بعضی از مکمل‌ها، در بهبود افسردگی زایمان، تأثیر زیادی دارند که پزشک با توجه به وضعیتی که دارید و مطابق با علائم بالینی، در کنار داروهای دیگر، برای شما تجویز می‌کند. دقت کنید که از مصرف خودسرانه هرگونه مکمل برای درمان افسردگی پس از زایمان، خودداری نمایید؛ چراکه بعضی از مکمل‌ها، با داروهای تجویزشده، تداخل داشته و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند و یا اینکه تأثیر منفی بر روی شیر مادر و سلامت نوزاد داشته باشند. یکی از مکمل‌های مفیدی که معمولاً برای درمان این بیماری تجویز می‌شود، امگا ۳ است.

با افسردگی پس از زایمان چیکار کنیم ؟

بهبود زندگی با درمان افسردگی زایمان

همان‌طور که اشاره کردیم، افسردگی زایمان (PPD)، بیماری است که به‌صورت تغییرات عاطفی و رفتاری در بانوان تازه زایمان کرده، ایجاد می‌شود و برای مدتی، زندگی آن‌ها را مختل می‌کند. مدت درگیری افراد، نامعلوم بوده و از دو هفته تا یک سال، متغیر است. بروز این مشکل، با علائمی همراه است که شما را از شدت این خطر، آگاه می‌کند. اگر بعد از مشاهده علائمی که در بالا ذکر کردیم، بدون اتلاف وقت، به مراکز معتبری همچون، گروه روانشناسی و روان‌پزشکی ویان، مراجعه کرده و مشکل افسردگی پس از زایمان را با آن‌ها در میان بگذارید، گام بزرگی در جهت بهبود خود برداشته‌اید. مجموعه ویان، شامل گروهی از روان‌پزشکان و روانشناسان برگزیده، جهت درمان مشکلات اعصاب و روان است که همه آن‌ها در حوزه‌ کاری خود، متبحر بوده و می‌توانند هم درزمینه درمان دارویی و هم روان‌درمانی، به شما کمک کنند.

کد خبر: ۲۷۵٬۸۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha