۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
ابلاغ دستورالعمل طرح و ساخت از سال آینده| ۱۲۰۰ انبوه ساز ساماندهی می شوند
رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد

ابلاغ دستورالعمل طرح و ساخت از سال آینده| ۱۲۰۰ انبوه ساز ساماندهی می شوند

دانشگر، مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه اصلاح ساختار تعرفه خدمات مهندسی در دستور کار جدی است گفت: دستورالعمل طرح و ساخت از سال آینده ابلاغ می شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جامعه مهندسی تغییرات و تحولات اساسی در سال های اخیر در حوزه ساخت و ساز داشته است و سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال گذشته توانست با کمک و موافقت وزارت راه و شهرسازی، تعرفه خدمات مهندسی را تا سقف ۷۶ درصد افزایش دهد.

اگر چه سازمان نظام مهندسی مقرر کرده است که تعرفه واقعی مهندسان برای سال آینده را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کند و دلیل آن را هم هزینه ساختی که معیار تعیین تعرفه مهندسی است می داند و معتقد است واقعی نیست. به هر حال اعضای سازمان نظام مهندسی معتقد هستند که این مساله همواره مورد تمسخر جامعه مهندسی است و به همین دلیل مصمم هستند که این تعرفه واقعی شود.

اصلاح ساختار تعرفه خدمات مهندسی در دستور کار جدی است چرا که بروز رسانی اصلاح تعرفه خدمات مهندسی بر مبنای جدولی که مربوط به سال ۸۴ است صورت خواهد گرفت

داود دانشگر مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت راه و شهرسازی همراهی خود را برای واقعی کردن تعرفه مهندسی در پیش خواهد گرفت؟ گفت: اصلاح ساختار تعرفه خدمات مهندسی در دستور کار جدی است چرا که بروز رسانی اصلاح تعرفه خدمات مهندسی بر مبنای جدولی که مربوط به سال ۸۴ است صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: به هر حال تعرفه خدمات مهندسی با وضعیت کنونی ساخت و ساز به نظر می رسد که دیگر پاسخگو نیست. پس تلاش می شود که اصلاحات بر اساس وضعیت روز ساخت و ساز کشور باشد.

در سال گذشته تعرفه خدمات مهندسی نسبت به سالهای پیش به شدت افزایش پیدا کرده بود

رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر اینکه تغییر اساسی در خصوص نحوه تعیین تعرفه خدمات مهندسی خواهد بود خاطر نشان کرد: در سال گذشته تعرفه خدمات مهندسی نسبت به سالهای پیش به شدت افزایش پیدا کرده بود و وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد همراهی حداکثری را در زمینه تعرفه خدمات مهندسی داشته باشد.

دانشگر افزود: به هر حال عقب ماندگی چندین ساله در نگه داشتن تعرفه نظام مهندسی باعث شده بود که اختلاف تعرفه با هزینه اعلامی در جدول مبحث دوم مقررات ملی ساختمان زیاد باشد، بر همین اساس تصمیم گرفته شد در پایان سال ۱۴۰۲ این اختلاف حذف شود، و این تصمیم در کل در بردارنده هزینه سنگینی برای وزارت راه و شهرسازی بود که تعرفه ای خارج از عرف گذشته مصوب کند.

ابلاغ دستورالعمل طرح و ساخت قطعا تحول قابل توجهی در بخش ساخت و ساز کشور رقم خواهد خورد و بویژه دغدغه انبوه سازان نیز مرتفع خواهد کرد

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که منظور از تعیین تعرفه خدمات مهندسی بر اساس وضعیت روز ساخت و ساز چیست؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی هایی برای تدوین دستورالعمل طرح و ساخت از اواسط سال آینده دارد. با تدوین و ابلاغ دستورالعمل طرح و ساخت، ابلاغ دستورالعمل طرح و ساخت قطعا تحول قابل توجهی در بخش ساخت و ساز کشور رقم خواهد خورد و بویژه دغدغه انبوه سازان نیز مرتفع خواهد کرد.

دانشگر ادامه داد: ضمن اینکه دستورالعمل طرح و ساخت در بردارنده توانمندی ساخت و ساز در کشور بوده و در جهت تقویت و توسعه صدور خدمات مهندسی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: تعیین تکلیف و ساماندهی شرایط ساخت و ساز کشور و ارتقای وضعیت مهندسی از جمله موارد مهمی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود چرا که در حال حاضر ساماندهی وضعیت شرکتهای حقوقی مهندسی به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار است.

بیش از ۴۵۰۰ شرکت سازنده حقوقی در سطح کشور وجود دارد که تقریبا در کنار ۱۲۰۰ انبوه ساز، ساخت‌وساز را در کشور هدایت می کنند که با ابلاغ بخش نامه های سراسری درصدد ساماندهی آنها هستیم

وی یادآوری کرد: بیش از ۴۵۰۰ شرکت سازنده حقوقی در سطح کشور وجود دارد که تقریبا در کنار ۱۲۰۰ انبوه ساز، ساخت‌وساز را در کشور هدایت می کنند که با ابلاغ بخش نامه های سراسری درصدد ساماندهی آنها هستیم.

ساماندهی وضعیت مجریان و سازندگان و به دنبال آن انبوه سازان با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دستور کار است

وی با تاکید بر اینکه برای ساماندهی وضعیت مجریان و سازندگان و به دنبال آن انبوه سازان با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در دستور کار است افزود: توقع این است که وضعیت ساخت و ساز هم از لحاظ کیفیت ارتقا پیدا کند و هم خدمات مهندسی واقعی شود، قاعدتا تحقق این هدف، پیش نیازهای خاصی دارد که از جمله اصلاح دستورالعمل های مربوطه پس از گذشت ۱۴ سال است که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه شیوه نامه اصلاحی سازندگان و انبوه سازان در سال جدید ابلاغ میشود و بسیاری از دغدغه هایی که وجود دارد رفع خواهد شد گفت: تمامی اتفاقاتی که رقم می خورد بر پایه ارتقای ساخت وساز و جلوگیری از صوری کاری ساخت وسازهای احتمالی است.

وی ادامه داد: چند اتفاق دیگر نیز در چند ماه اخیر رقم خورد که از جمله تشکیل شورای توسعه نظام مهندسی و کنترل ساختمان است که به عنوان شورای مشورتی تخصصی نظرات تکمیلی در خصوص شیوه نامه ها، پیشنهاد اصلاح قوانین و دستورالعملها را به مقام عالی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ می کند.

دانشگر یادآوری کرد که شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور تاکنون توانسته است دستور کارهای خوبی داشته باشد و طی همین دو سه جلسه اخیر، تقرییا دستورالعملهای ماده ۲۷ رونمایی شده که به زودی آنها ابلاغ خواهند شد.

رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، مقرر شده که سامانه های مهندسی فعال شوند تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف سازمان های نظام مهندسی کشور، عدم دسترسی به اطلاعات به روز مهندسی در بخش های مختلف نظیر آزمایشگاهی، سازندگان، انبوه سازان و حقوقی است.

راه اندازی سامانه ها گام تاثیرگذاری است که خوشبختانه طی یک ماه اخیر در شش استان راه اندازی شده و امیدواریم در چند هفته آینده در سراسر کشور راه اندازی شود

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه ها گام تاثیرگذاری است که خوشبختانه طی یک ماه اخیر در شش استان راه اندازی شده و امیدواریم در چند هفته آینده در سراسر کشور راه اندازی شود. چرا که توسعه این سامانه ها می تواند کمک کند که ما بتوانیم برنامه ریزی بهتری برای توسعه کیفیت مهندسی و خدمات دهی به جامعه مهندسی داشته باشیم.

دانشگر خاطر نشان کرد: همچنین تدوین دستورالعمل سرمایه گذاریهای خارجی با هماهنگی کمیسیون سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد انجام شده که این دستورالعمل نقشه راهی برای شرکتهای حقوقی که قرار است در داخل کشور با مشارکت شرکتهای خارجی فعالیت کنند باشد.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha