۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴
ضرورت پیش بینی اعتبار ریالی با تسهیلات برای شیر خشک اطفال در بودجه ١٤٠٣
درخواست انجمن تولیدکنندگان شیرخشک از کمیسیون بهداشت؛

ضرورت پیش بینی اعتبار ریالی با تسهیلات برای شیر خشک اطفال در بودجه ١٤٠٣

به دنبال افزایش ۷ برابری نرخ ارز واردات مواد اولیه شیر خشک اطفال موانع و مشکلاتی برای تولید کنندگان داخلی ایجاد شده و تامین این حجم از نقدینگی برای کارخانجات به هیچ عنوان میسر نیست.

هانی تحویل زاده رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک به دنبال بروز مشکلات عدیده ای در حوزه تامین نقدینگی و ارز مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان شیرخشک در سال ۱۴۰۲ و جلوگیری از تکرار آن در ۱۴۰۳ طی نامه ای از شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نسبت به ورود مجلس به موضوع پیش بینی اعتبار ریالی با تسهیلات برای شیر خشک اطفال در بودجه این سال در خواست کرد.

پیش بینی اعتبار ریالی با تسهیلات برای شیر خشک اطفال در بودجه ١٤٠٣

در این نامه آمده است: «به دنبال افزایش ۷ برابری نرخ ارز واردات مواد اولیه شیر خشک اطفال از (۴۲۰۰۰ ریال به ۲۸۵۰۰۰ ریال)، متعاقب این امر موانع و مشکلاتی برای تولید کنندگان داخلی ایجاد شده است. بدین معنا که نقدینگی لازم جهت خرید مواد اولیه با نرخ ارز ۲۸۵۰۰۰ ریالی نسبت به قبل به میزان ۷ برابر افزایش یافته است که تامین این حجم از نقدینگی برای کارخانجات به هیچ عنوان میسر نیست.

علیهذا از آنجائیکه مصرف ارزی کل تولید داخلی شیرخشک سالانه ۲۲۰ میلیون دلار برآورد می شود و اعضای این انجمن در حال حاضر فاقد توان مالی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه به مقدار لازم و کافی هستند، به منظور رفع این معضل پیشنهاد می گردد: هم اکنون که بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی نمایندگان محترم قرار دارد، اعتبار یا تسهیلات بانکی به میزان ۵/۵ همت؛ ۲۲۰ میلیون دلار(۴۲۰۰۰-۲۸۵۰۰۰) جهت خرید مواد اولیه (و علیحده از بودجه سایر حلقه های زنجیره تامین شامل توزیع کننده و مصرف کننده و صرفا برای تولید کنندگان شیرخشک اطفال، در بودجه مذکور پیش بینی و تخصیص داده شود.

همچنین با توجه به اینکه چرخه بازگشت سرمایه از زمان خرید ارز تا دریافت وجه کالای فروخته شده از شرکت پخش حدودا ۸ ماه به طول می انجامد، اعتبار با تسهیلات بانکی مذکور نیز ظرف مدت ۸ ماه تسویه گردد. علیهذا ضمن تقدیم مراتب فوق به استحضار میرساند در صورت عدم اتخاذ تصمیمات و راهکارهای مناسب و فوری در حل معضل صدر الاشاره، استمرار تولید شیر خشک اطفال در داخل کشور مجددا با چالش جدیدی مواجه خواهد گردید.»

گفتنی است در سال جاری تولیدکنندگان شیرخشک به واسطه عدم تخصیص به موقع ارز مورد نیاز مواد اولیه با مشکلات متعددی مواجه شده بودند که مسئولان برای رفع کمبودهای داخلی به واردات مجوز دادند؛ منابع ارزی که به جای واردات چند برابری می توانست صرف رونق تولید داخلی شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۵۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha