۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
اعتبار صورت حساب نوع سوم تا پایان ۱۴۰۴| معافیت مالیاتی دو ساله‌ در کار نیست
معاون پژوهشی سازمان مالیاتی:

اعتبار صورت حساب نوع سوم تا پایان ۱۴۰۴| معافیت مالیاتی دو ساله‌ در کار نیست

با توجه به ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی صورت حساب‌های نوع سوم که در واقع همان رسید دستگاه پُز است تا سال ۱۴۰۴ معتبر خواهد بود.

به گزارش بازار، اشکان هراتی معاون پژوهشی مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی سازمان مالیاتی، در خصوص شرایط صدور صورت حساب نوع سوم در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، گفت: براساس ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که برابر ماده ۸ قانون تسهیل نیز هست، افرادی که در سال ۱۴۰۲، زیر ۱۸ میلیارد تومان در سال فروش دارند، نیازی به صدور صورت حساب الکترونیک ندارند.

وی با اشاره به اینکه طبق تبصره ذیل ماده ۱۴ افرادی که فروش آنها کمتر از ۱۸ میلیارد تومان است می‌توانند از رسید دستگاه کارتخوان به عنوان صورت حساب الکترونیکی استفاده کنند، گفت: بانک مرکزی برای موارد شماره منحصر به فرد را فاکتورهای دستگاه کارتخوان الصاق می‌کند و صورت حساب الکترونیک را در نظر می‌گیرد اما برای اجرای این فرآیند، مودیان خودشان باید بیاییند و دستگاه پرداخت را در کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت کنند.

در این حالت، افرادی که از این مدل فروشندگان خرید می‌کنند که در حقیقت صورت حساب نوع سوم صادر می‌کنند، اعتبار مالیاتی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود و هزینه‌های آنها نیز لحاظ نمی‌شود.

هراتی تاکید کرد که قاعده‌ای که در قانون تا سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است به معنای معافیت مودیان از مالیات نیست بلکه به معنا عدم الزام مودیان دارای فروش کمتر از ۱۸ میلیارد تومان در سال به صدور صورت حساب الکترونیکی نوع اول و دوم است.

مهلت مودیان برای صدور صورت حساب نوع سوم تا پایان ۱۴۰۴/ از ۱۴۰۵ تنها صورت حساب نوع یک و دو قابل قبول خواهد بود

باید توجه داشت که براساس ماده ۱۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تنها مودیانی می‌توانند اقدام به صدور صورت حساب نوع سوم کنند که کالای معاف از ارزش افزوده و یا با نرخ ارزش افزوده ثابت به فروش می‌رسانند.

متن کامل تبصره ۲ ماده ۱۴ مکرر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به این شرح است: تا پایان سال ۱۴۰۴ رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی کلیه مودیانی که عرضه کننده کالا و خدمت واحد هستند یا کالاها و خدمات مورد عرضه آنها مشمول نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده یکسان می‌باشد، صورتحساب الکترونیکی محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha