۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
احتمال رسیدن قیمت طلا به ۲۱۷۵ دلار تا پایان سال| نقش بانک مرکزی چین در تعیین قیمت طلا چیست؟
گلدمن ساکس پیش بینی کرد

احتمال رسیدن قیمت طلا به ۲۱۷۵ دلار تا پایان سال| نقش بانک مرکزی چین در تعیین قیمت طلا چیست؟

گزارش جدید هلدینگ بانکی «گلدمن ساکس» از آینده قیمت طلا طی ماه های اتی نشانگر احتمال رسیدن قیمت جهانی این فلز گرانبها به سطحی بی سابقه است.

بازار؛ گروه بین الملل: اقتصاد جهانی طی دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ وضعیت چندان مطلوبی نداشت. هرچند این وضعیت از سوی بسیاری از کارشناسان و نهادهای بزرگ مالی و اقتصادی مانند گلدمن ساکس، UBS و ING به درستی مورد پیش بینی قرار گرفته بود؛ اما مساله مهم اینجاست که رکود نسبی شکل گرفته در بازارهای جهانی به احتمال زیاد طی ماه های باقیمانده از نیمه نخست سال نیز ادامه خواهد داشت.

در این میان، قیمت طلا بر خلاف سهام شرکت های بزرگ روندی معکوس به خود گرفته و طی هفته های گذشته موفق به حفظ روند صعودی (هرچند آهسته) خود در بازارهای جهانی شده است. با توجه به کارکرد طلا به عنوان یکی از مهمترین دارایی های بازار سرمایه که معمولا در دوران رکود و ریزش های مالی بزرگ جهانی، روندی صعودی به خود میگیرد، اکنون سوال اینجاست که روند قیمت طی ماه های آتی به کدام سمت و سو حرکت خواهد کرد.

همانطور که می دانیم، هلدینگ بزرگ بانکی «گلدمن ساکس» یکی از مهمترین نهادهای مالی – بانکی جهان محسوب می شود که گزارش های دوره ای مفیدی از روند بازارهای جهانی منتشر می کند. این گزارش ها یکی از منابع مهم مورد بررسی در دستان معامله گران حرفه ای بازار محسوب می شود و تحلیل فاندامنتال خوبی به سرمایه گذاران ارائه می کند.

«نیکلاس اسنوداون» رئیس بخش تحقیقات بازار فلزات گرانبهای گلدمن ساکس معتقد است که افزایش تقاضای جهانی برای طلا می تواند قیمت فعلی را طی بازه زمانی ۱۲ ماه آینده بیش از ۶ درصد افزایش داده و قیمت هر انس طلا را به ۲۱۷۵ دلار برساند؛ رکوردی که پیشتر در طول تاریخ اکتشاف و معامله طلا دیده نشده است

متن حاضر برگرفته از آخرین نسخه گزارش ارزیابی گلدمن ساکس از بازار طلا طی ماه های آتی است که تقدیم حضور خواهد شد.

طلا در مسیر رشد قیمت ۶ درصدی و ثبت رکورد تاریخی جدید

به اعتقاد گلدمن ساکس، بانک های مرکزی بزرگ جهان در تلاش هستند تا میزان ذخایر طلای خود را طی ماه های آتی افزایش دهند. این موضوع می تواند تاثیر زیادی روی افزایش تقاضا برای طلا بر جای بگذارد.

«نیکلاس اسنوداون» رئیس بخش تحقیقات بازار فلزات گرانبهای گلدمن ساکس معتقد است که افزایش تقاضای جهانی برای طلا می تواند قیمت فعلی را طی بازه زمانی ۱۲ ماه آینده بیش از ۶ درصد افزایش داده و قیمت هر انس طلا را به ۲۱۷۵ دلار برساند؛ رکوردی که پیشتر در طول تاریخ اکتشاف و معامله طلا دیده نشده است.

گلدمن ساکس منعتقد است؛ هر قدر بر دامنه تنش های ژئوپولیتیکی افزایش شود؛ بانک های مرکزی هند و چین نیز به همان میزان تلاش بیشتری برای خرید و ذخیره سازی طلا به کار خواهند بست

با اینحال، وی به همراه «لاوینیا فورسلس» دیگر تحلیلگر ارشد گلدمن ساکس معتقدند که با توجه به شرایط فعلی ناپایدار اقتصاد جهانی و افزایش تنش های ژئوپولیتیکی، این افزایش قیمت ممکن است حتی طی هفته های آتی نیز رخ داده و زودتر از بازه زمانی یک ساله، طلا را به قیمت مورد پیش بینی برساند. به گفته این تحلیلگران، سیاست فدرال رزرو آمریکا در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی نیز که به احتمال زیاد، از اواخر نیمه نخست سال جاری اعمال خواهد شد، نقش پر رنگی در افزایش قیمت ها خواهد داشت.

تاثیر اقدامات بانک های مرکزی هند و چین بر قیمت طلا

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا از نگاه گلدمن ساکس، تحرکات دو بانک مرکزی هند و چین و تلاش آنها برای افزایش ذخایر طلا است. هر دو کشور، طی سال های گذشته و در راستای افزایش قدرت اقتصادی و پول ملی خود، اقدام به خریدهای سنگین طلا در بازارهای جهانی کرده اند که این تلاش همچنان نیز در حجم وسیعی ادامه دارد.

به اعتقاد گلدمن ساکس، هر دو بانک مرکزی از زمان شیوع کرونا و آغاز بحران اوکراین و تسری یافتن تنش ها به خاورمیانه، اقدام به خریدهای سنگین طلا در بازارهای جهانی کرده اند که چنین اقدامی، میزان تقاضا برای این فلز گرانبها را تا حد زیادی افزایش داده است.

گلدمن ساکس منعتقد است؛ هر قدر بر دامنه تنش های ژئوپولیتیکی افزایش شود؛ بانک های مرکزی هند و چین نیز به همان میزان تلاش بیشتری برای خرید و ذخیره سازی طلا به کار خواهند بست. چنین وضعیتی می تواند شوک بزرگی به بازار جهانی طلا وارد آورده و قیمت ها را در سطح چشمگیری افزایش دهد. در نمودار زیر، میزان خرید طلا توسط بانک های مرکزی فعال جهان بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ نشان داده شده است.

احتمال رسیدن قیمت طلا به ۲۱۷۵ دلار تا پایان سال| نقش بانک مرکزی چین در تعیین قیمت طلا چیست؟

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود؛ حتی بانک های مرکزی کوچکتر جهان مانند بانک مرکزی لهستان نیز به این جرگه پیوسته که نشان از حرکت دسته جمعی بانک های مرکزی به سمت افزایش ذخایر طلا است.

بانک های مرکزی جهان بین سال های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۳، در مجموع رقمی حدود ۱۰۶۰ تن طلا خریداری و ذخیره کرده اند که این رقم در قیاس با عدد ۵۰۹ تن خرید آنها بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ افزایشی چشمگیر داشته است.

از سوی دیگر، بانک مرکزی چین به عنوان بزرگترین خریدار طلا، سیاست جدید خود برای دلارزدایی و جایگزین سازی طلا به جای ذخایر دلار را از مدتی قبل آغاز کرده که همین امر منجر به افزایش تحرکات این بانک در بازار جهانی طلا شده است. در نمودار زیر، می توانید حرکت معکوس روند ذخیره سازی طلا و ارزهای خارجی از سوی یانک مرکزی چین را ملاحظه بکنید.

احتمال رسیدن قیمت طلا به ۲۱۷۵ دلار تا پایان سال| نقش بانک مرکزی چین در تعیین قیمت طلا چیست؟

با اینحال، به نظر می رسد صندوق های ETF بزرگ همچنان روندی معکوس در ذخیره سازی طلا داشته و میزان طلای ذخیره شده در این صندوق ها همچنان رو به کاهش است. اما گلدمن ساکس معتقد است که با شدت گرفتن بی ثباتی اقتصادی در جهان و تنش در خارومیانه، این صندوق ها نیز بار دیگر، روند تحرکات خود را معکوس ساخته و به سمت افزایش ذخایر طلا گام خواهند برداشت. نمودار زیر نشانگر حرکت معکوس صندوق های ETF همزمان با افزایش قیمت طلا در بازار COMMEX است. هر قدر قیمت طلا در بازار افزایش یافته، میزان ذخایر ETF ها رو به کاهش است.

احتمال رسیدن قیمت طلا به ۲۱۷۵ دلار تا پایان سال| نقش بانک مرکزی چین در تعیین قیمت طلا چیست؟

سود بازار طلا از بحران اقتصادی چین

نکته مهم دیگری که گلدمن ساکس در گزارش تحلیل خود به آن پرداخته، افزایش قیمت و تقاضا برای طلا، همزمان با کاهش رشد اقتصادی چین است. در چین، طی سال ۲۰۲۳، طلا جزو معدود دارایی هایی محسوب میشد که بر خلاف دیگر دارایی ها، از بازدهی خوبی برخودار شد.

همچنین فشار روانی مثبت شکل گرفته در خصوص آینده قیمت طلا در چین نیز منجر به افزایش خرید طلا از سوی چینی ها شده است. به اعتقاد گلدمن ساکس، بیش از ۴۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی انجام شده در «کنفرانس اقتصاد جهانی کلان گلدمن ساکس« در هنگ کنگ معتقدند که روند قیمت طلا صعودی بوده و این تعداد شرکت کننده تصور می کنند که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۲۴، به حدود ۲۲۰۰ دلار خواهد رسید.

احتمال رسیدن قیمت طلا به ۲۱۷۵ دلار تا پایان سال| نقش بانک مرکزی چین در تعیین قیمت طلا چیست؟

در حقیقت، کاهش رشد اقتصادی چین، سرمایه گذاران جهانی و چینی را نسبت به سرمایه گذاری در بخش سهام کارخانه های صنعتی چین مردد ساخته و دارایی های آنها را به سمت بازار طلا سوق داده است.

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می شود؛ همزمان با کاهش رشد اقتصادی چین، میزان خرید طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته که گواهی برای ادعای مذکور گلدمن ساکس محسوب می شود.

کد خبر: ۲۷۵٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
      0 0
      بانک مرکزی نقش دسته بیلو بازی میکنه.