۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
۲۳ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد

۲۳ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد

در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۲ میلیون و ۸۸۱ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۲۶ میلیون دلار وارد کشور شده که ذرت، روغن‌های خوراکی، انواع دانه‌های روغنی، برنج و گندم ۵ قلم اول کالای اساسی وارداتی است.

به گزارش بازار، گمرک ایران در گزارشی اعلام کرد واردات کالای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱.۳۰ درصد افزایش و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش داشته است.
بر اساس این گزارش، ذرت با ۳ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام با ۲ میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با ۲ میلیارد و ۴۷ میلیون دلار، برنج با یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و گندم با یک میلیارد دلار، ۵ قلم اول کالای اساسی وارداتی را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در بین ۵ قلم اول کالاهای اساسی در مدت یاد شده به لحاظ ارزش ذرت ۱۶ درصد، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام ۳۲ صدم درصد و انواع دانه‌های روغنی ۵ درصد افزایش و برنج و گندم به ترتیب ۴۵ و ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش در خصوص بیشترین کاهش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی در ۱۱ ماهه سال جاری می‌افزاید: در این مدت واردات چای خشک، برنج، گندم، شکر خام، حبوبات و جو به ترتیب بیشترین کاهش را در بین کالاهای اساسی به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، در ۱۱ ماه سال جاری، واردات گوشت قرمز سبک گرم، گوشت قرمز سرد سنگین، کود شیمیایی، لاستیک سنگین و انواع بذر به ترتیب از بیشترین افزایش به لحاظ ارزش در بین کالاهای اساسی برخوردار بودند.

کد خبر: ۲۷۴٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha