۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
قیمت طلای جهانی در دستان فدرال رزرو آمریکا| تکلیف قیمت طلا در ایران چه خواهد شد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت طلای جهانی در دستان فدرال رزرو آمریکا| تکلیف قیمت طلا در ایران چه خواهد شد؟

قیمت طلای جهانی و داخلی، در حرکتی همسو طی هفته های گذشته در حال افزایش بوده و با اینحال، باید متوجه دلایل نوسان قیمت در داخل بوده و از بروز ضرر احتمالی در معاملات جلوگیری کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا طی یک سال گذشته دچار نوسان کم سابقه ای شده است. هر انس طلا در بازارهای جهانی طی بازه زمانی یک سال گذشته حدود ۲۰۳ دلار افزایش داشته که نشانگر افزایش قیمت ۱۱ درصدی قیمت طی این مدت است.

با اینحال، موضوع مهم اینجاست که روند قیمت طلا در بازه سالانه همچنان افزایشی بوده و به عنوان مثال، قیمت این فلز گرانبها طی شش ماه گذشته افزایشی ۵.۶ درصدی را تجربه کرده که نشانگر افزایش قیمت آهسته اما پیوسته و مداوم قیمت در بازارهای جهانی است.

قیمت طلا طی بیش از یک ماه گذشته همچنان رکورد تاریخی خود را حفظ کرده و در محدوده بالای ۲ هزار دلار قرار گرفته است. در حال حاضر، قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی (۳ اسفند ماه) حدود ۲۰۳۰ دلار بوده و مهمترین پرسش این است که آیا روند افزایشی قیمت طی ماه های آتی حفظ خواهد شد؟

نرخ بهره بانکی در آمریکا، بزرگترین تهدید و فرصت برای بازار طلا

درست مانند یک سال گذشته، همچنان بزرگترین فاکتور تعیین کننده قیمت طلا، میزان نرخ بهره بانکی در ایالات متحده است. اگرچه تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ تصور میشد که با بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا، حتما فدرال رزرو اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی و عقب نشینی از سیاست های خود خواهد کرد؛ وخیم تر شدن وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه ایجاد تنش در مسیرهای ترانزیتی مهم خاورمیانه مانند دریای سرخ که بر بازار انرژی و قیمت جهانی نفت تاثیر بسزایی داشته، اندکی فدرال رزرو را دچار تعلل کرده است.

آخرین گزارش های برخی خبرگزاری های معتبر همچون سی ان ان و رویترز، نشان می دهد که فدرال رزرو به احتمال زیاد، نرخ بهره بانکی را از ماه ژوئن، به صورت پلکانی کاهش خواهد داد

پیش بینی سال قبل این بود که فدرال رزرو به احتمال زیاد از ماه فوریه یا نهایتا مارس، روند کاهش نرخ بهره بانکی را آغاز نماید. اما ایجاد شرایط مذکور؛ اقتصاد آمریکا را نیز دچار تردید کرده است.

ارزیابی های اقتصاددانان آمریکا مبنی بر این است که اگرچه فدرال رزرو در خصوص مهار تورم و بسیاری از شاخص های اقتصادی پیشرفت خوب و قابل دفاعی داشته، بالا بودن نرخ بهره بانکی در آمریکا همچنان اقتصاد این کشور را دچار بروز رکود احتمالی قرار داده است.

اگرچه، جروم پاول رئیس فدرال رزرو نیز این موضوع را تلویحا قابل قبول دانسته، اما بروز مشکلات یاد شده علاوه بر شدت گرفتن جنگ اقتصادی میان چین و آمریکا به همراه سقوط بسیاری از بخش های مهم تجاری جهان به دست چینی ها، وی و کمیته بازار آزاد فدرال را در اعلام تاریخ قطعی آغاز نرخ بهره بانکی، دچار تردید کرده است.

قیمت طلای جهانی در دستان فدرال رزرو آمریکا| تکلیف قیمت طلا در ایران چه خواهد شد؟

با اینحال، آخرین گزارش های برخی خبرگزاری های معتبر همچون سی ان ان و رویترز، نشان می دهد که فدرال رزرو به احتمال زیاد، نرخ بهره بانکی را از ماه ژوئن، به صورت پلکانی کاهش خواهد داد.

در این ارتباط باید نظر داشت که مهم، آغاز فرآیند کاهش بهره بانکی و شوک روانی آن به بازارهای جهانی است. از آنجاکه نرخ بهره بانکی بزرگترین رقیب طلا در جذب سرمایه بازار محسوب می شود؛ می توان تصور کرد که آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی تا چه میزان روی بازار طلا از منظر افزایش قیمت و همچنین میزان خرید و فروش تاثیرگذار خواهد بود.

تکلیف قیمت طلا در داخل ایران چه خواهد شد؟

پیش از هرچیز باید گفت که میزان نوسان قیمت طلا از کف خود در اواسط سال ۲۰۲۳، تاکنون زیر ۱۰ درصد بوده است. هرچند همین میزان نوسان در بازارهای جهانی نیز به واسطه ایجاد سایه ترس اقتصادی بر سر جهان، پیشرفتی بزرگ برای بازار طلا محسوب می شود؛ اما میزان آن به نسبت افزایش قیمت طلا در بازار ایران بسیار ناچیز جلوه می کند.

نکته اساسی در بازار طلای ایران، موضوع قیمت دلار است که در حال حاضر، به هیچ روی قیمت شفافی ندارد. منتقدین وضع اقتصادی معتقدند که حتی قیمت فعلی دلار نیز تنها «کنترل شده» بوده و قیمت واقعی نیست؛ اما در سوی دیگر، طرفداران سیاست های اقتصادی دولت معتقدند که سیاست های بانک مرکزی در خصوص تنظیم بازار ارز و کنترل رشد نقدینگی جوابگوی نیاز بازار بوده و در صورت ادامه این سیاست ها، می بایست شاهد کاهش نرخ دلار باشیم.

در حقیقت باید گفت که موضوع نرخ دلار چه ار منظر فشارهای خارجی و چه از سوی دولت ایران برای تنظیم بازار ارز در داخل، به مساله ای کاملا سیاسی تبدیل شده و نمی توان نرخ دقیق آن را کاملا متوجه شد. باید پذیرفت که برخی افزایش قیمت های اخیر تنها ناشی از ایجاد حس بی ثباتی و عدم امنیت اقتصادی در فضای عمومی جامعه ایجاد شده و به نوعی حباب محسوب می شود. اما اینکه بخواهیم عنوان کنیم تمامی این افزایش بی رویه قیمت حباب بوده نیز قضاوت ناروایی خواهد بود.

همواره این قانون بازارهای مالی را نیز در نظر بگیرید که هیچگاه کندل های قیمت بازار برای همیشه صعودی نخواهند بود و حتما ادامه روند صعودی قیمت برای کندل بعدی، مشروط به حفظ شرایط مشابه با کندل قبل است

لذا، به تمامی مخاطبین بازار طلا اکیدا توصیه می شود که همزمان، روند فاندامنتال بازار ارز را نیز کاملا تحت نظر داشته باشند. حتما در این زمینه، به سیاست های اعلامی دولت، مصوبات مجلس، سیاست های اعلامی از سوی بانک مرکزی و هرگونه موضوعی از این دست توجه داشته باشید.

اگرچه بسیاری از سیاست های اعلامی از سوی نهادهای مذکور، طی سال های اخیر چندان هم موفق نبوده و نمیتوان محاسبات خود را بر مبنای آنها چید، اما ایجاد شوک روانی ناشی از آنها مانند سیاست اخیر بانک مبرکزی برای جذب سپرده بانکی با سود ۳۰ درصد (فارغ از میزان موفقیت آن) ، می تواند بازار ارز را ولو در کوتاه مدت دچار نوسان نماید.

قیمت طلای جهانی در دستان فدرال رزرو آمریکا| تکلیف قیمت طلا در ایران چه خواهد شد؟

نکته دیگر اینکه، توصیه می شود در ایام فعلی پیش از انتخابات نیز به دلیل بروز فشارهای روانی مثبت و منفی و تاثیر آن بر بازار؛ از هرگونه اقدام شتابزده در فروش یا خرید طلا خودداری کنید.

همواره این قانون بازارهای مالی را نیز در نظر بگیرید که هیچگاه کندل های قیمت بازار برای همیشه صعودی نخواهند بود و حتما ادامه روند صعودی قیمت برای کندل بعدی، مشروط به حفظ شرایط مشابه با کندل قبل است.

لذا توصیه می شود برای فروش طلا در بازار فعلی، همواره طی روند صعودی قیمت در بازه های زمانی مد نظر (ترجیحا سه ماهه) به صورت پلکانی اقدام نموده و خرید را تنها در صورت رسیدن قیمت به کف های بازه زمانی مذکور انجام دهید.

به یاد داشته باشیم که حفظ اصل سرمایه بسیار مهم تر از سود حاصل از آن است. به ویژه در دوره های زمانی که بازار مانند شرایط کنونی، رنگ و بوی مبهم به خود می گیرد، رعایت و احترام به اصل مذکور بیش از پیش الزامی است!

کد خبر: ۲۷۴٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha